BARTOŠ, J - KOVÁŘOVÁ, S. Nauka o historických pramenech. Olomouc: Univerzita Palackého 2005. ISBN 80-244-1058-3.
CRESWELL, J. W. Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing among Five Approaches. Thousand Oaks: Sage, 2007. ISBN 978 1 4129 1606 6.
ČECHUROVÁ, J. - RANDÁK, J. a kol. Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Praha: NLN 2014. ISBN 978-80-7422-309-9.
DENZIN, N. K. - LINCOLN, Y. S. (eds.). Strategies of Qualitative Inquiry. Thousand Oaks: Sage, 2007. ISBN 978 1 4129 5756 4.
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 978-80-246-0139-7.
HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2006. ISBN 978-80-7367-482-3.
ROBERTS, B. Biographical Research. Buckingham: Open University Press, 2002. ISBN 978 0 335 20286 7.
SILVERMAN, D. Interpreting Qualitative Data. London: Sage, 2001. ISBN 978 0 7619 6865 8.
STRAUSS, A. L. - CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999.
STORCHOVÁ, L. a kol. Koncepty a dějiny. Proměny pojmů v současné historické vědě. Praha: Scriptorium 2014. ISBN 978-80-87271-87-2.
VANĚK, M. a kol. Naslouchat hlasům paměti. Praha: ÚSD AV ČR, 2007. ISBN 978-80-7285-089-1.
WODAK, R. - MEYER, G. (eds.). Critical discourse analysis. London: Sage, 2002. ISBN 978 0 7619 6154 3.
YIN, R. K. Case study research: design and methods. London: Sage Publications, 2003. ISBN 978 0 7619 2553
Předmět vede posluchače k tomu, aby byli schopni na odpovídající odborné úrovni samostatně realizovat vlastní výzkumnou činnost historicko-sociologické povahy. Historická sociologie není disciplínou, která by byla založena na jedné výzkumné metodě, nýbrž se v ní – v závislosti na předmětu zkoumání – uplatňují různé metodologické přístupy.
V rámci předmětu jsou probírány metody historické a sociologické badatelské práce, které vycházejí jak z kvantitativní, tak i kvalitativní metodologie.