Každ ý student má povinnost připravit si prezentaci své dizertační práce ve fázi, v níž se právě nachází (projekt dizertační práce, rešerše literatury, sběr dat, publikace v odborných časopisech atd.) Dále má povinnost vybrat si tematicky či zájmově příbuznou prezentaci kolegy k přípravě koreferátů. Kromě toho má možnost domluvit se se svými konzultanty či jinými odborníky v tématu na jejich koreferátu k jeho/její prezentaci. PREZENTACE
1. Motivace (např. politická relevance a poptávka, mezera ve výzkumech, součást komplexnějšího výzkumu atd.)
2. Výzkumné otázky, hypotézy, očekávaná přidaná hodnota
3. Rešerše literatury (klíčová v dané problematice, kritika, aplikace v ČR)
4. Metody a zdroje dat (příp. modely, popis dat)
5. Výsledky (odhady, predikce atd.)
6. závěrečné poznámky včetně problemů, možných směrů dalšího výzkumu KOREFERÁT *
1) Nejsilnější, nejslabší stránky prezentace *
2) Kvalita výzkumu - Přehled a porozumění aktuální literatury k tématu - Přesná analýza tvrzení z teoretického a praktického hlediska - Je teoretický základ dostačující? *
3) Kritický komentář metod - diskuse použitelných a relevantních teorií - originální a kreativní myšlenky přítomné a evidentní - případné problémy s daty *
4) Navrhované kroky ke zlepšení práce/článku *
5) Ne/přítomnost interdisciplinárního pohledu, možnost rozšířit výzkum zahrnutím tohoto aspektu *
6) Ne/přítomnost jasných závěrů *
7) celkové zhodnocení - v případě koreferátu studenta: zkusit vyhodnotit prezentaci oproti předchozí prezentaci (+3,+2,+1,-1,-2,-3) - v případě koreferátu externisty: (+3,+2,+1,-1,-2,-3) ve srovnání s průměrnou kvalitou prací v institutu, v němž pracuju * Časový formát: cca. 40 min vlastní prezentace + cca. 10-20 minut koreferáty (1 či
2) + cca. 30 min diskuse
Studenti prezentují za účasti kolegů-studentů postupně svůj projekt vědeckého výzkumu, předběžné výsledky a konečně hotovou práci a ve skupině prodiskutovávají jednotlivé přístupy a problémy.
Cílem je poskytnout podporu studentům v jejich vědecké práci v rámci dizertačních prací, zabezpečit intenzivní interdisciplinární výměnu zkušeností v diskusi nad vlastními pracemi mezi přírodovědně, sociálněvědně, technicky i humanitně zaměřenými studenty, hledat společnou řeč, zasadit výsledky do kontextu teorií a metod vlastní vědecké discipliny, rozšířit teoretické a metodologické spektrum, jakož i procvičit si moderaci a vedení vědecké prezentace.