Povinná literatura:
FAY, B. Současná filozofie sociálních věd. Současná filosofie sociálních věd: multikulturní přístup. Praha: SLON, 2002. Studijní texty. ISBN 80-86429-10-5. (vybrané kapitoly)
GEERTZ, C. Interpretace kultur, Praha: SLON, 2000. ISBN 80-85850-89-3. (vybrané kapitoly)
HACKING, I. Sociálna konštrukcia - ale čoho: čo je a čo nie je sociálnou konštrukciou. Bratislava: Kalligram, 2006. ISBN 80-7149-889-0. (vybrané kapitoly)
KUHN, T. S. Struktura vědeckých revolucí. Praha: Oikoymenh, 1997. 208 s. ISBN 80- 86005-54-2. (vybrané kapitoly)
WALLERSTEIN, I. Kam směřují sociální vědy: zpráva Gulbenkianovy komise o restrukturaci sociálních věd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85850-65-6. (vybrané kapitoly)
Doporučená literatura:
BERGER, P. I., LUCKMANN, T. Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. Brno: CDK, 1999. 216 s. ISBN 80-85959-46-1.
FEYERABEND, Paul K. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001. 432 s. ISBN 80-7299- 047-0. MORAN, J. Interdisciplinarity. London a New York: Routledge. 2002. ISBN 0- 415-25132-X.
POPPER, K. R. Logika vědeckého bádání. Praha: Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-45-3.
RICKERT, H. „Kultúrna veda a prírodná veda.“ In: I. Hruškovský, M. Zigo (eds.) Antológia z diel filosofov. Pozitivismus, voluntariszmus, novokantovstvo. Bratislava: Vydavatelstvo politickej literatúry, 1967. s. 543-560.
WINDELBAND, W. „Štrasburský rektorský prejav 1894.“ In I. Hruškovský, M. Zigo (eds.) Antológia z diel fi losofov. Pozitivismus, voluntariszmus, novokantovstvo. Bratislava: Vydavatelstvo politickej literatúry, 1967, s. 524-537. Studijní opora: Naskenované texty vložené v SIS.
The subject deepens the knowledge of selected concepts and approaches in the philosophy of social sciences through controlled reading.
Based on reading the prescribed texts and subsequent discussions, students will acquire basic methods, concepts, and distinctions with which the social sciences work. The goal is to support the ability of doctoral students to work with professional texts while providing them with relevant tools for formulating the methodological starting points of their dissertation projects.
Topics:
Nomothetic and idiographic explanations. Nomologism and historicism.
Normative and descriptive approach.
Paradigms in the social sciences.
Positivism.
Interpretivism.
Social constructivism.
Social engineering.
Multi-, inter-, trans-disciplinarity of social sciences.
A list of mandatory and recommended literature is established for individual topics; the selection of other texts will be determined on based on students' current dissertation projects.