Charles Explorer logo
🇨🇿

Klíčové texty pro sociální a kulturní antropologii

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMA01PSZI

Sylabus

18.2.                Úvodní přednáška – Teorie v antropologii 25.2.                Funkce

Evans-Pritchard, E. E. 1940 [1961] “The Nuer of the Southern Sudan” in M. Fortes and E.E. Evans-Pritchard (eds.) African Political Systems London: Oxford University Press, 273-296. 4.3.                  Struktura

Lévi-Strauss, C. 2006 „Strukturální analýza v jazykovědě a antropologii“ In Structurální antropologie, s. 39-56. Argo: Praha.

Radcliffe-Brown 1940 “On Social Structure” JRAI 70/1, 1-12. 11.3.                Kultura

Benedictová, R. 2003 [1935]. “Různost kultur” a "Integrace kultury". In Kulturní vzorce, Argo, s. 33-54.

Kuper, A. 2000. Culture, Difference, Identity. In Culture: Anthropologists‘ Account. Harvard University Press, s. 226-248. 18.3.                Jednání

Bourdieu, Pierre. 1990 [1970] ‘The Kabyle house or the world reversed’. In The logic of practice. Polity Press, s. 271-283. 25.3.                Historicita a temporalita (YAG) 1.4.                  Čtecí týden 8.4.                  Ontologický obrat (TS)

S. Woolgar, J. Lezaun. 2013. The wrong bin bag:A turn to ontology in science and technology studies? Social Studies of Science 43(3): 321–340. 15.4.                Antropologie těla a tělesnosti (J. Klepal)

N. Scheper-Hughes, M. M. Lock 1987 „The Mindful Body: A Prolegomenon to Future Work in Medical Anthropology“ Medical Anthropology Quarterly 1 (1): 6-41. 22.4.                Velikonoce 29.4.                Ekologická paradigmata v antropologii (MH) 6.5.                  Národy a nacionalismus (MZ)

Malkki, L. 1992. National Geographic: The Rooting of Peoples and the Territorialization of National Identity among Scholars and Refugees. Cultural Anthropology 7(1): 24-44. 13.5.                Feministická antropologie (PE)

Abu-lughod, L. 2002. Do Muslim Women Really Need Saving? Anthropological Reflections on Cultural Relativism and Its Others. American Anthropologist 104(3):783-790. 20.5.                Test

Anotace

V tomto semestru jsme si jako klíčový pojem stanovili „obrat“ (turn) v teorii. T.

Kuhn charakterizoval epistemologický posun (shift) jako změnu ve výchozích předpokladech v rámci dominantní teorie vědy. V humanitních vědách ovšem podle něj stojí badatel vždy tváří v tvář celé řadě soupeřících teorií a výběr jedné z nich je věcí osobních preferencí.

Záměrem kurzu je se podívat na to, jak se teorie v antropologii mění a jak se tato změna stává zpětně klíčovou. Obrat je totiž do velké míry retrospektivní pojem.

Které obraty jsou spíše radikální a které spíše hladší? Termín „obrat“ sugeruje, že se teorie pootáčí, i když ne nutně v pevně daném směru. Dnes můžeme zpětně tyto obraty mapovat. Úvodní čtyři přednášky budou věnovány diskusi k dějinám teorie v antropologii, představení hlavních směrů a autorů a autorek, které vývoj určovaly.

Výklad se zaměří na vývoj teorie kolem čtyř dominantních teoretických konceptů: funkce, kultura, struktura a jednání. V přednáškách se vyučující zaměří právě na tento moment: co se dělo v teorii kolem daného obratu.

Cíle kurzu jsou následující: 1. učit se teorii, 2. osvojit si pojmy a 3. utvořit si přehled o epistemologických, teoretických a konceptuálních proměnách sociokulturní antropologie.