* Základní osnova kurzu:
1. Problémy životního prostředí v kontextu udr žitelného rozvoje. Globální ekologická problematika jako specifický a základní rozměr udržitelného rozvoje. Význam globálních problémů.
2. Služby a statky geobiosféry. Pro hospodářskou činnost je nutno zachovat "přijatelnou úroveň" služeb a statků, které lidstvu poskytuje geobiosféra. Přehled kritických služeb a statků.
3. Biogeochemické cykly. Člověk ovlivňuje svou činností biogeochemické cykly řady chemických prvků. V centru pozornosti jsou na jedné straně základní živiny (uhlík, dusík, fosfor), na straně druhé toxické prvky a látky (těžké kovy, persistentní organické škodliviny).
4. Klima. Klimatický systém planety a jeho ohrožení současnou antropogenní činností, zejména emisemi skleníkových plynů. Reakce světového společenství.
5. Ozónová vrstva. Význam atmosféry jako rozhraní mezi kosmickým prostorem a zemským povrchem. Ohrožení stratosférické ozónové, vrstvy. Rozbor úspěšné úmluvy o ochraně ozónové vrstvy.
6. Znečištění ovzduší v globálním, regionálním a lokálním měřítku. Hlavní škodliviny, hlavní projevy znečištění ovzduší, nejdůležitější oblasti ohrožení.
7. Vodní zdroje. Oceány a moře. Zdroje sladké vody. V současném období se ochrana zdrojů sladké vody považuje za jednu z prvořadých priorit.
8. Odpady. V současné době se v globálním měřítku dostávají do popředí nebezpečné odpady, zejména toxické a odpady radioaktivní.
9. Environmentální bezpečnost. Zajištění kvality i kvantity přírodních zdrojů v limitech potřebných pro odpovídající kvalitu lidského života.
10. Planetární meze a environmentální bezpečnost. Témata environmentální bezpečnosti (bezpečnost surovinová, energetická, ekologická) a jejich vazba na planetární meze.
11. Městský stres. Rychlá urbanizace zejména v rozvojových zemích s sebou přináší četné projevy městského stresu, který se stává jedním z vážných ohrožení životního prostředí v globálním měřítku.
12. Nová témata (emerging issues) ‒ chemizace prostředí, opětovně se objevující choroby, technologie, ad. Přístup k informacím. Role vzdělávání a informací pro dobré vládnutí (good governance). * Povinná literatura: Moldan, Bedřich. Podmaněná planeta.
1. vyd. Praha: Karolinum,
2009. 419 s. ISBN 978-80-246-1580-6. Dlouhá, Jana ‒ Dlouhý, Jiří ‒ Mezřický, Václav (eds.). Globalizace a globální problémy.
1. vyd. Praha: COŽP,
2006. 312 s. ISBN 80-87076-01-X. Rockstrom, Johan et al. A safe operating space for humanity. Nature, 2009, vol. 461, no. 24, pp. 472-475. ISSN 472-475. Vybrané texty (aktuální časopisecké články z odborného tisku i ze společenské praxe). * Doporučená literatura: Lovelock, James, E. Gaia: nový pohled na život na Zemi.
2. vyd. Prešov: Abies,
1994. 211 s. Isbn 80-88699-18-5. Lovelock, James, E. Gaia: živoucí planeta. Praha: Mladá fronta,
1994. 221 s. ISBN 80-204-0436-8. Moldan, Bedřich. Ekologie, demokracie, trh.
1. vyd. Praha: Informatorium,
1992. 237 s. ISBN 80-85368-19-6. Moldan, Bedřich. Životní prostředí (globální perspektiva).
1. vyd. Praha: COŽP,
1995. 111 s. ISBN 80-7066-938-1.
This course focuses on analysing a range of environmental aspects of the current Anthropocene era that began approximately 200 years ago with the demographic and economic transition characterised by a rapid growth of various indicators, such as settlement patterns, food production, energetics and transportation etc.