Charles Explorer logo
🇬🇧

Thesis Preparation I.

Class at Faculty of Humanities |
YME01P5ZI

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

* Základní osnova kurzu:

1. Typy věd: nomotetické a idiografické. Metody, způsob poznání. Dvojí pojetí teorie (reflexní a předmětné). Pojetí teorie (paradigmatu) mentalistické, lingvistické a ontologické. Základní paradigmata: realistické, konstruktivistické a komunikativní.

2. Interdisciplinarita, multidisciplinarita, crossdisciplinarita, transdisciplinarita. Sciences, arts, humanities. Zásady metodologie a psaní vědeckých prací (praktická rekapitulace, diskuse).

3. Hlavní zásady studia odborných textů. Text, jeho struktura a kritické čtení. Abstrakt, anotace, recenze.

4. Metodika tvorby odborného textu. Náležitosti odborného textu. Formální úprava. Interpretace, parafráze, citace.

5. Formulace problému: výzkumný problém, výzkumná otázka, hypotéza. Metodologie. Sociální a kulturní ekologie jako teoretický základ trvalé udržitelnosti. Hypotézy a jejich tvorba: operacionalizovatelnost a operacionalizace, testovatelnost a testování hypotézy.

6. Referenční (výkladový) rámec a výzkumná strategie.

7. Metodologie: přírodovědné a společenskovědní, „měkké a tvrdé“ metody. Otevřený výzkum a absence hypotézy.

8. Tvorba projektu I.

9. Tvorba projektu II.

10. Analýza vybrané diplomové práce I.

11. Analýza vybrané diplomové práce II.

12. Analýza vybrané diplomové práce III.

13. Shrnutí, vyhodnocení semestru, diskuse. Program: datum Program

01.10. Ivan Rynda Úvod   děkanský den

15.

10. Ivan Rynda Formální náležitosti: téma, projekt (termíny)

22.

10. Bc. Miriam Vojtíšková Vyhledávání informačních zdrojů

29.

10. Ivan Rynda Koncepce vědeckého záměru a projekt DP

05.

11. Mgr. Magdaléna Šťovíčková-Jantulová, Ph.D. Případové studie

12.

11. Stávka za klima

19.

11. Ivan Rynda Bibligrafická a citační norma, formální pravidla

26.

11. Mgr. Hedvika Novotná, Ph.D. Jak psát odborný text

03.

12. Oponentní posudek ‒ Diplomová práce I

10.

12. Oponentní posudek ‒ Diplomová práce II

17.

12. Oponentní posudek ‒ Diplomová práce III

07.

01. Ivan Rynda Diskuse / dotazy / reflexe                                                                                                                       * Povinná literatura: ČMEJRKOVÁ, Světla ‒ DANEŠ, František ‒ SVĚTLÁ, Jindra. Jak napsat odborný text.

1. vyd. Praha: Leda,

1999. 255 s. ISBN 80-85927-69-1. Diplomové práce: tři vybrané DP absolventů + vždy oba hodnotící posudky (k dispozici po vypracování vlastního posudku). GIBALDI, Joseph. MLA Handbook for Writers of Research Papers. 6th edition. New York: The Modern Language Association of America,

2003. 361 p. ISBN 87352-986-0. PUNCH, Keith F. Úspěšný návrh výzkumu.

1. vyd. Praha: Portál,

2008. 232 s. ISBN 978-80-7367-468-7. STRUNK, William, Jr. ‒ WHITE, Elwyn Brooks. The Elements of Style.

3. vyd. New York: Longman,

1999. 92 p. ISBN 0-02-418200-1. ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky.

1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON),

2005. 209 s. ISBN 80-86429-40-3. * Doporučená literatura: BALON, Jan. Reflexivní aktér v současných teoriích sociálního jednání. Časopis pro teorii vědy, techniky a komunikace, 2003, vol. 7, no. 4, s. 59−94. ISSN 1210-0250. Knotková-Čapková, Blanka a kol. Stylistika, argumentace a akademické psaní: Praktická příručka pro práci v seminářích.

1. vyd. Praha: Katedra genderových studií, Fakulta humanitních studií UK v Praze,

2007. Nemá ISBN. KÖGLER, Hans, Herbert. Kritická hermeneutika subjektivity: Kulturální studia jako kritická sociální teorie. Časopis pro teorii vědy, techniky a komunikace, 2003, vol. 7, no. 4, pp. 107−146. ISSN 1210-0250. WALLERSTEIN, Immanuel. Kam směřují sociální vědy: zpráva Gulbenkianovy komise o restrukturaci sociálních věd.

1. vyd. Praha: SLON,

1998. 111 s. ISBN: 80-85850-65-6.

Annotation

A combination of lectures and class discussions, this thesis seminar gives a basic overview of types of science and academic work, providing a survey of historical development and the general requirements of master's thesis, including also the cultural and social ecology perspective.