Tématické okruhy: globální výchova - hledání odpovědí na otázku: "Co je to globální výchova a jaké je její místo v současném vzdělávání?", cíle GV, dimenze globality, možnosti zavádění GV infúzí či integrací, úvod do systémového myšlení, ukázky aktivit, přehled literatury, konzultace. pedagogická východiska - hledání odpovědí na otázku: "Proč je třeba měnit pohled na vzdělávání?", seznámení s výsledky nejnovějších výzkumů, vnější versus vnitřní motivace k učení, konstruktivismus, přehled zdrojů, konzultace. pedagogické přístupy - hledání odpovědí na otázku: "Jak zajistit, aby vzdělávání bylo efektivnější?", zajištění bezpečného a podnětného prostředí pro učení, metody a formy aktivního učení, kooperativní učení, projektové vyučování a integrovaná tematická výuka, zdroje informací (zejména na internetu), cíle vzdělávání, hodnocení a sebehodnocení, konzultace. environmentální výchova, vzdělávání a osvěta - hledání odpovědí na otázku: "Jak zavádět EVVO do vzdělávání?", program "člověk a prostředí", možnosti zavádění EVVO do praxe škol, podpora zavádění EVVO ze strany státu, střediska EVVO a zdroje informací, konzultace. lektorské dovednosti - hledání odpovědí na otázku: "Jak připravit kvalitní výukový program?", nastavení kritérií k hodnocení výukových programů, metody motivace, třífázový model učení E-U-R (evokace - uvědomění - reflexe), hodnocení a evaluace, zpětná vazba, cílové skupiny, prostředí a pomůcky, konzultace.
Doporučená literatura:
Pike, G., Selby, D.: Globální výchova. Grada, Praha 1994
Pike, G., Selby, D.: Cvičení a hry pro globální výchovu 1. Portál, Praha 2000
Pike, G., Selby, D.: Cvičení a hry pro globální výchovu 2. Portál, Praha 2000
Fountain, S.: Místo na slunci - globální výchova pro děti 5 - 10 let. TEREZA a Arcadia, Praha 1994
Selby, D., Pasternak, M.: Globální výchova. PEC, Praha 1989
Činčera, J., Caha, M., Kulich, J.: Hry a výchova k trvale udržitelnému rozvoji. Brontosaurus Praha 7, Praha 1996
Caha, M.: Systémy pro všední den. EVANS, Praha 1999
Činčera, J., Caha, M.: Výchova a budoucnost. Hry a techniky o životním prostředí a společnosti. Paido, Brno 2005
Bičík, I. a kol.: Školní atlas dnešního světa. Nakladatelství Terra, Praha 2001 kolektiv autorů: Společný svět (Příručka globálního a rozvojového vzdělávání). Člověk v tísni - společnost při České televizi, o.p.s.(ISBN 80-903510-0-X), Praha 2004 kolektiv autorů: Interkulturní výchova ve školním vzdělávacím programu (Sborník z projektu "Varianty - projekt interkulturního vzdělávání). Kritické myšlení o.s. v rámci projektu Varianty (Člověk v tísni o.p.s.), Praha 2005
Kasíková, H.: Kooperativní učení, kooperativní škola. Portál, Praha 1997
Valenta, J.: Učit se být. Agentura STROM & AISIS, Praha 2003
Nováčková, J.: Mýty ve vzdělávání. Spirála, Kroměříž 2003
Kopřiva, P., Nováčková, J., Nevolová, D., Kopřivová, T.: Respektovat a být respektován. Spirála, Kroměříž 2005 kolektiv: Učím s radostí. Zkušenosti - lekce - projekty. O.s. Kritické myšlení a Step by Step ČR v agentuře STROM, Praha 2003
Kovaliková, S., Olsenová, K.: Integrovaná tématická výuka - model. Spirála, Kroměříž 1995
Autorské publikace lektora:
Hruška, J.: Globální problémy jako program integrované tématické výuky. Nakladatelství INFRA s.r.o. (edice KAFOMET - kat. číslo: OV 027.23, ISBN 80-902814-0-0), Třebíč 2004
Hruška, J.: Globální a environmentální výchova na pobytových akcích (Manuál nejen pro učitele). Ekocentrum PALETA, Pardubice 2005
An introductory course to Global Education, giving an overview of basic pedagogical terms and methods in Global
Education, project education and systems-thinking issues, the aim of which is to develop students' effective communication and negotiation skills.