Charles Explorer logo
🇨🇿

Sociální ekologie II.

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YME07P2LI

Sylabus

* Základní osnova kurzu:

1. Kritické shrnutí prvního kurzu, úvod do druhého semestru; studijní požadavky (literatura, esej). Globalizace jako projekt a jako proces.

2. Časoprostorové shrnutí (před)historického vývoje. Základní shody a odlišnosti současného světa a jeho dosavadního vývoje. Paradigmatická proměna světa a jeho společenskovědního i přírodovědného uchopení. Člověk jako biogeomorfní síla, antropocén. Úloha vědy.

3. Hlavní charakteristiky euroamerické civilizace. Pojmy riziko, krize, katastrofa a jejich typy a podoby. R-stratégové a K-stratégové ve společnosti. Globální vesnice, tragédie občiny: veřejný statek a důvody nečinnosti (teorie her).

4. Hlavní charakteristiky euroamerické civilizace. Exponenciální vývoj a jeho oblasti, otevřený a uzavřený systém, globální problém, asymetrie a nelinearity, dvojí pravdy (objektivita, ambivalentní a perverzní povaha reality).

5. Historické pochybnosti o trvalé udržitelnosti. Předpoklady a vznikání strategie udržitelného rozvoje.

6. Jednotlivá definiční přiblížení a charakteristiky strategie udržitelného rozvoje.

7. Udržitelný rozvoj: tři nebo čtyři roviny? Základní roviny, cíle a nástroje.

8. Neoliberální ekonomické paradigma a udržitelný rozvoj. Úbytek nebo přibývání zdrojů? Environmentální ekonomie a ekologická ekonomie.

9. Environmentální pilíř: shrnutí a opakování.

10. Sociopolitický pilíř: nástroje a cíle, instituce a procesy na jednotlivých vertikálních úrovních.

11. Lidský pilíř: lidské potřeby a hodnoty, etika, mravnost, morálka; individuální a společenské strategie udržitelného rozvoje.

12. Kritika a eroze a udržitelného rozvoje: existuje harmonie rovin? Negativní vymezení udržitelného rozvoje: co není udržitelný rozvoj. Srovnání civilizačních paradigmat včetně udržitelného rozvoje. Vzdělávání a věda pro udržitelný rozvoj.

13. Planetární meze; přírodní, skupinové, sociopolitické a osobnostní bariéry uplatnění strategie udržitelného rozvoje. Shrnutí, diskuse, příprava na zkoušku a soubornou zkoušku. * Povinná literatura: Beck, Ulrich. Riziková společnost: Na cestě k jiné moderně.

2. vyd. Praha: SLON,

2004. 296 s. ISBN 978-80-7419-047-6. BITTNER, Michal. Úvod do udržitelného rozvoje. Brno: Masarykova univerzita,

2013. 250 s. ISBN 978-80-210-6622-9. Geertz, Clifford. Interpretace kultur: vybrané eseje.

1. vyd. Praha: SLON,

2000. 565 s. ISBN 80-85850-89-3. Krejčí, Jaroslav. Postižitelné proudy dějin.

1. vyd. Praha: SLON,

2002. 563 s. ISBN 80-86429-09-1. RYNDA, Ivan. Globální a regionální problematika vztahu člověka k jeho životnímu prostředí. Pardubice: Sysifos,

1997. 24 s. ISBN nemá. Rynda, Ivan. Udržitelný rozvoj, jeho ohrožení a kvalita života. Životné prostredie, Revue pro teorii a starostlivost o životné prostredie, 2005, vol. 6, s. 324-328. ISSN 0044-4863. * Doporučená literatura: Peet, Richard ‒ Watts, Michael (eds). Liberation Ecologies: Environment, Development, Social Movements. 2nd edition. London: Routledge,

2004. 464 p. ISBN

0415312361. Ridley, Matt. Původ ctnosti.

1. vyd. Praha: Portál,

2000. 295 s. ISBN 807178351X. Rockstrom, Johan et al. A safe operating space for humanity. Nature, 2009, vol. 461, no. 24, pp. 472-475. ISSN 472-475. Roszak, Theodore. The Voice of the Earth. 2nd edition. Phanes Press,

2011. 376 p. ISBN

1890482803. RYNDA, Ivan. Každá planeta má takovou globalizaci, jakou si zaslouží. Universum, 2003, vol. 3, no. 8, pp. 17-21. ISSN 0862-8238. WELSCH, Wolfgang. Naše postmoderní moderna.

1. vyd. Praha: Zvon,

1994. 198 s. ISBN 80-7113-104-0.

Anotace

Předmět přináší komplexní charakteristiku globalizace a globálního (postmateriálního, postmoderního) světa a jeho paradigmatických odlišností od dosavadní historie. Scénáře možného vývoje předznamenávají systematické přibližování euroamerického myšlení k trvalé udržitelnosti až po současnost.

Následuje podrobný výklad a diskuse strategie udržitelného rozvoje vcelku i v jednotlivých čtyřech rovinách. Předmět je zakončen kritickou diskusí vymezením udržitelného rozvoje, výkladem jeho eroze a bariér jeho uplatnění.