* Denní osnova:
1. středa: prezence, úvod; vstupní přednáška vedoucího odborného pracovníka VZCHÚ
2. čtvrtek: a) celý den přírodní terén, dle počasí ev. návštěva objektů důležitých z hlediska sociální a kulturní ekologie (muzeum, čistírna odpadních vod apod.) b) večer: prezentace, přednáška, diskuse
3. pátek: dtto
4. sobota: dtto; večer navíc seznámení s organizací a formami studia, s hlavními diplomovými tématy neděle: dtto nebo dle náročnosti terénu pouze návštěva místních objektů; odpoledne diskuse, odjezd * Povinná literatura: Plán péče, zonace, ev. návštěvní řád, další strategické dokumenty Správy; oblastní plány rozvoje lesů, lesní hospodářské plány a osnovy, porostní a taxační plány a dokumentace, dokumentace soustavy Natura 2000, katastrální plány, další mapy a plány. * Doporučená literatura: Odborné i popularizační podklady Správy, místní tisk, výroční zprávy a další materiály místních organizací (NNO); ev. kroniky, matriky, archivy a další odborné materiály a podklady vztahující se ke zkoumanému místu.
Povinný předmět Letní škola, pořádaný ve výjezdní a blokové formě před samotným zahájením studia, je zahájením cyklu terénních praxí. Studenti se seznámí s vybraným VZCHÚ (NP nebo CHKO). Předmětem studia je z přírodovědného hlediska geomorfologie prostředí, krajinné, botanické, zoologické, ekologické a další přírodovědné charakteristiky. Ve společenskovědním pohledu se studenti seznamují se specifikou hospodaření ve
VZCHÚ a s výkonem státní správy v oblasti ochrany přírody a krajiny a ochrany životního prostředí. V této souvislosti studují dále činnost místních samospráv, komunikaci s nimi a s dalšími dotčenými osobami
(stakeholdery) v území včetně environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. Výuka probíhá celodenně v terénu; večerní program je věnován formou prezentace a (panelové) diskuse vybrané sociálně-ekologické oblasti
(místnímu střetu zájmů a jeho řešení) a následné diskusi s představiteli několika zájmových oblastí
(stakeholdery): představitelé Správy NP nebo CHKO, místní samosprávy, podnikatelské sféry, sportovního oddílu, nestátní neziskové organizace apod. Studenti mají možnost se vzájemně poznat v neškolním prostředí a seznámit se podrobně s organizací studia. Aktuální environmentální problémy dané lokality jsou tematizovány z pozic sociální ekologie, kulturní ekologie, environmentální historie a sociologie, ev. antropologie. Začíná proces hledání specializace, diplomových témat a tvorby pracovních týmů. Náplň předmětu je shodná s Terénními praxemi, navíc je pořádána introduktivní přednáška a diskuse k náplni a organizaci studia. Školu tradičně navštěvují i studenti 2. ročníku.