Charles Explorer logo
🇬🇧

History and Structure of Human Congition

Class at Faculty of Humanities |
YMFA35

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

* Povinná literatura:

Ernst CASSIRER, Filosofie symbolických forem, díl I. Jazyk. Praha: OIKOYMENH, 2005. ISBN 80-86005-10-0.

Ernst CASSIRER, Filosofie symbolických forem, díl II. Mytické myšlení. Praha: OIKOYMENH, 1996. ISBN 80-86005-11-9.

Jiří HORÁČEK - Ladislav KESNER - Cyril HÖSCHL - Filit ŠPANIEL et al., Mozek a jeho člověk, mysl a její nemoc, Praha: Galén, 2016. ISBN 978-80-7492-283-1.

Petr URBAN, Jak rozumíme druhým? Studie o sociálním rozumění a sociálním světě nejen u člověka, Parva philosophica 2á, Praha: Filosofia, 2016. ISBN 978-80-7007-457-2.

* Doporučená literatura:

Jan HORSKÝ J.- Linda HRONÍKOVÁ - Marco STELLA (et al.), Natura et cultura I. Antropologická bádání mezi empirií a interpretací, edice Andrias, Praha: Togga, 2014. ISBN 978-80-7476-056-3.

Lenka OVČÁČKOVÁ (ed.) a lpů., O původu kultury. Diologické, antropologické a historické koncepce kulturní evoulce, Praha: Academia, 2017. ISBN 978-80-200-2751-1.

* * *

Michel PASTOUREAU, Modrá. Dějiny jedné barvy, Praha: Argo, 2014. ISBN 978-90-257-0886-6.

Vít POKORNÝ, Myslet z psychedelických zkušeností.Transdisciplinární interpretace. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2016. ISBN 978-80-7465-240-0 .

Paul RICOEUR, Čas a vyprávění, díl I. Zápletka a historické vyprávění, Praha: OIKOYMENH, 2000. ISBN 80-7298-017-3.

Paul RICOEUR, Čas a vyprávění, díl III. Vyprávěný čas, Praha: OIKOYMENH, 2007. ISBN 978-80-7298- 105-2.

Marco STELLA - Jan HAVLÍČEK, Je lidská evoluce uzavřenou záležitostí? Vztah biologické a kulturní evoluce z hlediska evoluční antropologie, Linda Hanovská - Jan Horský - Lenka Hroníková a kol., Evolvendi anthropologicae. Vývoj v antropologických perspektivách. Praha: Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-76-7. s. 29-53

Janka ŠUCHOVÁ, Farbwörter im Deutschen und Slowakischen. Eine kognitiv-schemantische Untersuchung, Hamburg: Verlag Dr. Kovač, 2015. ISBN 978-3-8300-7635-3.

Richard L. DOTY, Introduction and Historical Perspective, Richard L. Doty (ed.), Handbook of Olfaction and Gustation. Hoboken: Wiley-Blackwell, 2015. ISBN 978-1-118-13922-6. s. 3-35

Andrew J. BREMNER - David J. LEWKOWICZ - Charles SPENCE et al., Multisensory Development, Oxford: Oxford University Press, 2012. ISBN 978-0-19-958605-9.

Andrew N. MELTZOFF, Social Cognition and the Origins of Imitation, Empathy, and Theory of Mind, Usha Goswami (ed.), The Wiley-Blackwell Handbook of Childhood Cognitive Development (2nd ed.). Oxford: Wiley-Blackwell, 2013. ISBN 978-1118586662. s. 49-75

Henry M. WELLMAN, Developing a Theory of Mind, Usha Goswami (ed.), The Wiley-Blackwell Handbook of Childhood Cognitive Development (2nd ed.). Oxford: Wiley-Blackwell, 2013. ISBN 978-1118586662. s. 258-284

* Studijní opora:

Naskenované texty a prameny k jednotlivým tématům budou k dispozici v SIS.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Především na základě kognitivně-antropologického půdorysu je pozornost v rámci kursu zaměřena na lidskou kognici v její struktuře a evoluční i kulturně-dějinné proměnlivosti. Po stránce metodologické se předně řeší otázka propojitelnosti různých badatelských postupů (empiričnost, interpretativita, filosofická reflexivita), po stránce obsahové pak otázka poměru mezi kulturní podmíněností a neurofyziologickou založeností kognitivních procesů a poměru mezi různou dynamikou a temporalitou evolučních proměn na n různých úrovních existence člověka (biologická, kulturní, sociální atd. evoluce/změna). Postupuje se tak zejména ve vtztahzu k těmto tématům: Témata:

1. Charakteristika kognitivní antropologie a její vymezení vůči evolučně-biologické a neuropsychologické perspektivě na jedné a filosofické, noetické a kulturně-dějinné perspektivně na straně druhé.

2. Problém (bezprostřední nepropojitelnosti) metod: (a) empirické postupy, (b) kulturně-analytické interpretace, (c) filosofické reflexe.

3. Teorie kultury a kulturní evoluce; kultura jako sémiotický systém; teorie symbolické reprezentace (příklad Cassirer).

4. Kultura jako externí "program fungování lidských mozků (Geertz).

5. Kulturní (jazykové, znakové) a priori (kulturní konstruktivismus) versus kulturní a posteriori (druhová, neurofyziologická založenost kognitivních procesů); kognice jako výsledek evoučních procesů s různou temporalitou (biologická evoluce, kulturní vývoj; analogie ontogeneze a fylogeneze).

6. Čas, prostor a číslo (příklad různosti novokantovského, fenomenologického a neuropsychologického výkladu těchto kategorií).

7. Smyslové vnímání (antropologie smyslů) v dějinně-vývojové a systémové perspektivě.

8. Smyslové vnímání : problematika barev.

9. Smyslové vnímání: problematika pachů, hmatu.

10. Sociální kognice ("teorie mysli", altruismus, empatie) v evoluční, kulturně-dějinné a systémové perspektivě.

11. Změněné stavy vědomí, proměna jejich kulturního kontextu a dějinný vývoj jejich interpretace a zacházení s nimi.

12. Iracionalita a racionalita v evoluční a kulturně-dějinné perspektivě

13. Emoce a kontrola agrese v evoluční a kulturně-dějinné perspekivě (Elias - stabilizace "hhabitu").

14. Lze výkladově propojit kulturně-dějinné procesy (axiální transformace, vývoje vědy, filosofie, náboženství), procesy sociální evoluce (nárůst složitosti sociálních systémů) a proměny technologií s povahou a vývojem neuropsychických základů lidské kognice?