Charles Explorer logo
🇬🇧

Gender and Education

Class at Faculty of Humanities |
YMG131

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

PROGRAM KURZU 

Genderová socializace, socializace ve škole a v rodině

Představení obsahu a podmínek kurzu, diskuse se studujícími o očekávání

Zmapování osobních zkušeností se školním vzděláváním

Socializace a genderová socializace, genderová socializace jako součást celkového procesu socializace, cíle socializace z hlediska jedince a z hlediska společnosti, sociální učení jako hlavní mechanismus socializace

Základní koncepty psychologického pojetí socializace - zrání a vývoj, identita, sebepoznání a sebepojetí, mentální reprezentace světa

Specifika socializace a genderová socializace v rodině a ve škole, rodinné a školní mody socializace (primární vs. sekundární, individualizace vs. kolektivizace, osobní vs. neosobní atd.), význam genderové socializace v rámci rodinné a školní socializace

Historie a současnost českého školství, vzdělávání žen

Školský systém v ČR - tradice a aktuální reformy

Historie vzdělávacího systému z genderového hlediska

Vzdělávání žen

Fyzický prostor školy

Prostor školy z genderového hlediska

Umístění školy v lokalitě, vnitřní uspořádání budovy, vybavení chodeb a učeben

Genderovanost fyzických struktur - vliv na aktivity

 Kurikulum, učebnice

Kurikulární dokumenty z genderového hlediska - gender v obsahu a ve formě

"Genderovanost" školních předmětů

Genderovanost školních aktivit

Genderové zatíížení učebnic: učivo, příklady, ilustrace, jazyk

Zastoupení žen a mužů v učitelské populaci

Feminizace učitelství: historické a individuální příčiny, dopady na prestiž učitelství, dopady na vnímání učitelství učiteli/kami

Demografická specifika učitelství, životní styl učitelek a učitelů v porovnání s jinými vysokoškolsky vzdělanými skupinami mužů a žen

Zastoupení žen a mužů podle stupňů škol, aprobací a pracovních pozic

Skleněný strop a skleněný výtah

Atmosféra v pedagogických kolektivech, řízení pedagogických sborů

Osobní pojetí učitelství, styl výuky, profesní identita, spokojenost a vyhoření

Žákovské skupiny

Vrstevnické skupiny ve škole

Postavení, vztahy a komunikace mezi dívkami a chlapci ve školních kolektivech různého věku - vyjednávání maskulinity a femininity

Genderově motivované obtěžování

Pedagogická komunikace a hodnocení

Pedagogická komunikace mezi vyučujícími a studujícími

Frekvence a obsah komunikace mezi vyučujícími a žáky a žákyněmi

Žákovská pojetí učitelek-žen a učitelek-mužů

Školní výkony a výsledky dívek a chlapců

Odlišné sebepoznání a sebepojetí dívek a chlapců jako výsledek školního vzdělávání

Vzdělávací dráhy dívek a chlapců

Typické vzdělávací trajektorie dívek a chlapců

Volba povolání

Genderová segregace studijních oborů a její provázanost s genderovou segregací trhu práce

Širší prostředí škol z genderového hlediska

Škola a rodiče

Škola a zřizovatelé škol

Škola a komunita

Škola a další instituce

 Genderová rovnost ve škole

Pojetí genderově citlivé výchovy a genderově neutrální výchovy

Školská politika rovných příležitostí žen a mužů

Politika genderové rovnosti ve vzdělávání v zahraničí

Aktivity na podporu genderové rovnosti

Aktivity MŠMT a zřizovatelů škol v prosazování genderové rovnosti ve školství

Aktivity neziskových organizací v prosazování genderové rovnosti ve školství  

VYBRANÁ LITERATURA (DALŠÍ BUDE NABÍZENA V PRŮBĚHU KURZU)

Acker, S. (1994). Gendered Education. Buckingham: Open University Press. Báhenská, M. (2005). Počátky emancipace žen v Čechách. Dívčí vzdělávání a ženské spolky v Praze v 19. století. Praha: Slon/Libri.Duncan, N. (1999). Sexual Bullying. London: Routledge.Epstein, D.; Elwood, J.; Hey, V.; Maw, J. (Eds.) (1998). Failing Boys? Issues in Gender and Achievement. Buckingham: Open University Press. Francis, B.; Skelton, CH. (2001). Investigating Gender. Contemporary pespectives in education. Buckingham: Open University Press. Francis, B. (2000). Boys, Girls and Achievement: Addressing the Classroom Issues. London: Routledge/Falmer. Jarkovská, L. (2007). Úskalí genderově senzitivního vzdělávání. In Heczková, L. a kol. (eds). Vztahy, jazyky, těla. Praha: FHS UK.Measor, L.; Sikes, P. (1992). Gender and Schooling. London: Cassell. Ozga, J. (ed.) (1998). Women in Educational Management. London: Open University Press.Priority a postupy MŠMT při prosazování rovnosti žen a mužůPaetcher, C. (2000). Changing School Subjects: Power, Gender and Curriculum. Buckingham: Open Universtiy Press. Pavlík, P. (ed.) (2006). Stínová zpráva. Praha: Otevřená společnost.Smetáčková, I. (2007). Genderové aspekty vztahu mezi školou a rodinou: setkávání učitelů s matkami a učitelek s otci. In Heczková, L. a kol. (eds). Vztahy, jazyky, těla. Praha: FHS UK.Smetáčková, I. (ed.) (2005). Genderové aspekty přechodu žáků/yň mezi vzdělávacími stupni. Praha: Sociologický ústav AV ČR.Thorne, B. (1993). Gender Play. Girls and Boys in School. New Brunswick: Rutgers University Press.Valdrová, J. ? Smetáčková, I. ? Knotková-Čapková, B. (2005). Příručka pro posuzování genderové korektnosti učebnic. In. Ročenka katedry / centra genderových studií. Praha: FHS UK.

Annotation

This course aims at introducing the concept of gender and theoretical and methodological background for the employment of the gender perspective in school reality. The course focuses on exploring multiple and complex relationships between gender and education, drawing extensively on the analysis and critiques of traditional conceptions of knowledge, teaching and research that have been carried out by feminist scholars and teachers. The emphasis is placed on gender sensitivity and the intersections of the gender perspective with current pedagogical, psychological and sociological theories of education.

We will discuss such topics as feminist theory and pedagogies, historical perspectives of educating women, controversies and contested theories about gender and education, systems of representation that serve both to emancipate and to subordinate women, stratification in schools, the identity development of girls and women, and ways to empower ourselves and our students through education. In all topics, gender is explored in connection with other socially constructed aspects of identity such as race, class, ethnicity and/or sexual orientation.