PROGRAM KURZU
Genderová socializace, socializace ve škole a v rodině
Představení obsahu a podmínek kurzu, diskuse se studujícími o očekávání
Zmapování osobních zkušeností se školním vzděláváním
Socializace a genderová socializace, genderová socializace jako součást celkového procesu socializace, cíle socializace z hlediska jedince a z hlediska společnosti, sociální učení jako hlavní mechanismus socializace
Základní koncepty psychologického pojetí socializace - zrání a vývoj, identita, sebepoznání a sebepojetí, mentální reprezentace světa
Specifika socializace a genderová socializace v rodině a ve škole, rodinné a školní mody socializace (primární vs. sekundární, individualizace vs. kolektivizace, osobní vs. neosobní atd.), význam genderové socializace v rámci rodinné a školní socializace
Historie a současnost českého školství, vzdělávání žen
Školský systém v ČR - tradice a aktuální reformy
Historie vzdělávacího systému z genderového hlediska
Vzdělávání žen
Fyzický prostor školy
Prostor školy z genderového hlediska
Umístění školy v lokalitě, vnitřní uspořádání budovy, vybavení chodeb a učeben
Genderovanost fyzických struktur - vliv na aktivity
Kurikulum, učebnice
Kurikulární dokumenty z genderového hlediska - gender v obsahu a ve formě
"Genderovanost" školních předmětů
Genderovanost školních aktivit
Genderové zatíížení učebnic: učivo, příklady, ilustrace, jazyk
Zastoupení žen a mužů v učitelské populaci
Feminizace učitelství: historické a individuální příčiny, dopady na prestiž učitelství, dopady na vnímání učitelství učiteli/kami
Demografická specifika učitelství, životní styl učitelek a učitelů v porovnání s jinými vysokoškolsky vzdělanými skupinami mužů a žen
Zastoupení žen a mužů podle stupňů škol, aprobací a pracovních pozic
Skleněný strop a skleněný výtah
Atmosféra v pedagogických kolektivech, řízení pedagogických sborů
Osobní pojetí učitelství, styl výuky, profesní identita, spokojenost a vyhoření
Žákovské skupiny
Vrstevnické skupiny ve škole
Postavení, vztahy a komunikace mezi dívkami a chlapci ve školních kolektivech různého věku - vyjednávání maskulinity a femininity
Genderově motivované obtěžování
Pedagogická komunikace a hodnocení
Pedagogická komunikace mezi vyučujícími a studujícími
Frekvence a obsah komunikace mezi vyučujícími a žáky a žákyněmi
Žákovská pojetí učitelek-žen a učitelek-mužů
Školní v ýkony a výsledky dívek a chlapců
Odlišné sebepoznání a sebepojetí dívek a chlapců jako výsledek školního vzdělávání
Vzdělávací dráhy dívek a chlapců
Typické vzdělávací trajektorie dívek a chlapců
Volba povolání
Genderová segregace studijních oborů a její provázanost s genderovou segregací trhu práce
Širší prostředí škol z genderového hlediska
Škola a rodiče
Škola a zřizovatelé škol
Škola a komunita
Škola a další instituce
Genderová rovnost ve škole
Pojetí genderově citlivé výchovy a genderově neutrální výchovy
Školská politika rovných příležitostí žen a mužů
Politika genderové rovnosti ve vzdělávání v zahraničí
Aktivity na podporu genderové rovnosti
Aktivity MŠMT a zřizovatelů škol v prosazování genderové rovnosti ve školství
Aktivity neziskových organizací v prosazování genderové rovnosti ve školství
VYBRANÁ LITERATURA (DALŠÍ BUDE NABÍZENA V PRŮBĚHU KURZU)
Acker, S. (1994). Gendered Education. Buckingham: Open University Press. Báhenská, M. (2005). Počátky emancipace žen v Čechách. Dívčí vzdělávání a ženské spolky v Praze v 19. století. Praha: Slon/Libri.Duncan, N. (1999). Sexual Bullying. London: Routledge.Epstein, D.; Elwood, J.; Hey, V.; Maw, J. (Eds.) (1998). Failing Boys? Issues in Gender and Achievement. Buckingham: Open University Press. Francis, B.; Skelton, CH. (2001). Investigating Gender. Contemporary pespectives in education. Buckingham: Open University Press. Francis, B. (2000). Boys, Girls and Achievement: Addressing the Classroom Issues. London: Routledge/Falmer. Jarkovská, L. (2007). Úskalí genderově senzitivního vzdělávání. In Heczková, L. a kol. (eds). Vztahy, jazyky, těla. Praha: FHS UK.Measor, L.; Sikes, P. (1992). Gender and Schooling. London: Cassell. Ozga, J. (ed.) (1998). Women in Educational Management. London: Open University Press.Priority a postupy MŠMT při prosazování rovnosti žen a mužůPaetcher, C. (2000). Changing School Subjects: Power, Gender and Curriculum. Buckingham: Open Universtiy Press. Pavlík, P. (ed.) (2006). Stínová zpráva. Praha: Otevřená společnost.Smetáčková, I. (2007). Genderové aspekty vztahu mezi školou a rodinou: setkávání učitelů s matkami a učitelek s otci. In Heczková, L. a kol. (eds). Vztahy, jazyky, těla. Praha: FHS UK.Smetáčková, I. (ed.) (2005). Genderové aspekty přechodu žáků/yň mezi vzdělávacími stupni. Praha: Sociologický ústav AV ČR.Thorne, B. (1993). Gender Play. Girls and Boys in School. New Brunswick: Rutgers University Press.Valdrová, J. ? Smetáčková, I. ? Knotková-Čapková, B. (2005). Příručka pro posuzování genderové korektnosti učebnic. In. Ročenka katedry / centra genderových studií. Praha: FHS UK.
This course aims at introducing the concept of gender and theoretical and methodological background for the employment of the gender perspective in school reality. The course focuses on exploring multiple and complex relationships between gender and education, drawing extensively on the analysis and critiques of traditional conceptions of knowledge, teaching and research that have been carried out by feminist scholars and teachers. The emphasis is placed on gender sensitivity and the intersections of the gender perspective with current pedagogical, psychological and sociological theories of education.
We will discuss such topics as feminist theory and pedagogies, historical perspectives of educating women, controversies and contested theories about gender and education, systems of representation that serve both to emancipate and to subordinate women, stratification in schools, the identity development of girls and women, and ways to empower ourselves and our students through education. In all topics, gender is explored in connection with other socially constructed aspects of identity such as race, class, ethnicity and/or sexual orientation.