METODY TEXTOVÉ ANALÝZY pro kombinované studium, LS 2018/2019
Mgr. et Mgr. Tereza Jiroutová Kynčlová, Ph.D.
Konzultační hodiny: vždy před blokových setkáním v neděli, 15-16 hod, kancelář C015 a na základě domluvy emailem.
Email: terezka@gebbeth.cz
Anotace: Kurz se zaměřuje především na osvojení si praktických schopností při analýze textu s důrazem na literární tvorbu, a to především u studujících, jež doposud nestudovaly/i např. filologický obor či neabsolvovaly/i kurz zacílený na literaturu obecně. Vítány/i jsou však všichni/všechny. Výuka předpokládá, že se studující před každým setkáním podrobně seznámí s literaturou a zdroji předepsanými na každý blok, vlastní setkání pak bude probíhat seminární formou, v níž očekávám aktivní participaci všech studujících. Jinými slovy, při setkáních budeme společnými silami analyzovat literární a mediální texty předepsané k praktickým cvičením, a sice za pomoci teoretických znalostí získaných z četby odborné literatury. Proto prosím, ČTĚTE! Vedle uvedených materiálů budeme ad hoc diskutovat i nad texty, které přinesu na jednotlivá setkání.
Akademická integrita: Plagiátorství v jakékoliv formě a podobě nebude tolerováno a bude řešeno zcela nekompromisně na katedrální i fakultní úrovni! Plagiátorství zahrnuje kopírování a přejímání struktury argumentace a především vět či odstavců z internetu, knih, článků či jiných zdrojů bez uvedení řádného odkazu. Plagiátorství je vykazování slov, myšlenek, zjištění a práce někoho jiného – včetně spolustudujících – jako svých vlastních. Vyučující pravidelně kontrolují veškeré písemné projevy studujících nejen prostřednictvím softwaru vyvinutého pro tyto účely. Plagiátorství může vést k bezpodmínečnému vyloučeni ze studia. Pokud máte jakékoliv dotazy či si nejste jisti/y, zda na využívané zdroje řádně a správně odkazujete, poraďte se DOPŘEDU se svými vyučujícími. Doporučujeme také konzultaci pedagogického textu Katedry genderových studií Stylistika, argumentace a akademické psaní, kde je téma plagiátorství detailně vysvětleno (k dispozici v SIS souborech pod kurzem Stylistika, argumentace a literární teorie).
Požadavky na úspěšné splnění kurzu:
* Aktivní participace v debatách a praktických cvičeních v hodině musí být založena na poznatcích načerpaných z povinné literatury. Vstupy do diskuze musí četbu reflektovat, proto prosím ČTĚTE! - 20%
* 1 reflexe v rozsahu 1 NS, bude zadána prostřednictvím emailu s tématem ke zpracování - 20%
* Závěrečný esej: praktická ukázka užití probraných metod textové analýzy a přístupů k literatuře a tištěné mediální produkci. Rozsah 5-8 NS. Požadavky na sekundární literaturu: užití alespoň 3 studií (monografie), alespoň 3 články z odborného periodika - 60%.
TERMÍN ODEVZDÁNÍ 15.6. 2019. Závěrečný esej pošlete prosím na email terezka@gebbeth.cz.
I. blok
Kategorie genderu, rasy a třídy ve vybraných beletristických textech
Chopin, Kate. „Příběh jedné hodiny“ in Aluze, 1/2005
Chopin, Kate. „Desireé a její dítě“ in Aluze, 1/2005
Intersekcionalita ve feministickém výzkumu, reprezentace feministického výzkumu v odborném textu
Lykke, Nina. „Theorizing Intersectionalities: Genealogies and Blind Spots“ in Feminist Studies. A Guide to Intersectional Theory, Methodology and Writing. New York: Routledge, 2010, 67-86.
Lykke, Nina. „Shifting Boundaries Between Academic and Creative Writing“ in Feminist Studies. A Guide to Intersectional Theory, Methodology and Writing. New York: Routledge, 2010, 163-183.
II. blok
Diskurs a diagnózna, feminismus a textová analýza: případová studie ikonického textu feministické literární kritiky
Gilman, Charlotte Perkins. „Žltá tapeta“ in Aspekt, 1/1999
Culler, Jonathan: Krátký úvod do literární teorie. Brno: HOST, 2002, vybraná kapitola
Ford, Karen. "The Yellow Wallpaper" and Women's Discourse.“ Tulsa Studies in Women's Literature, Vol. 4, No. 2 (Autumn, 1985), pp. 309-314
Treichler, Paula: Escaping the Sentence: Diagnosis and Discourse in "The Yellow Wallpaper". Tulsa Studies in Women’s Literature, 1984, Vol. 3., No. 1/2. 61-77.
St. Jean, Shawn. “Hanging "The Yellow Wall-Paper": Feminism and Textual Studies.“
Feminist Studies, Vol. 28, No. 2, Second Wave Feminism in the United States (Summer, 2002), pp. 397-415
III. blok
Žánr, narativ romantické lásky, násilí. Analýza textů ke kampani #MeToo
Wood, Julia. „The normalization of violence in heterosexual romantic relationships: Women's narratives of love and violence.” Journal of Social and Personal Relationships, 18 (2), 239-261, 2001
Illouz, Eva. Consuming The Romantic Utopia. Love and Cultural Contradiction of Capitalism. Berkely: University of California Press. 1997. Str. 48-78. (Kapitola 2)
Radway, Janice. Reading the Romance: Women, Patriarchy and Popular Literature. Chapel Hill and London: The University of North Carolina Press, 1991. Str. 186-208. (Kapitola 6)
Culler, Jonathan: Krátký úvod do literární teorie. Brno: HOST, 2002. Str. 92-103
Vybrané mediální texty ke kampani #MeToo (v SISu)
IV. blok
Kritická diskursivní analýza. Analýza textů k debatě o genderové expertíze a Istanbulské úmluvě
Fairclough, Norman. Critical Discourse Analysis. The Critical Study of Language. London - New York: Longman, 1995. General introduction.
Fairclough, Norman. Analysing Discourse. Textual analysis for social research. London: Routledge: 2003. Introduction.
Istanbulská úmluva
Istanbulská úmluva: Myty a fakta
Vybrané mediální texty k debatě o Istanbulské úmluvě a genderové expertíze (v SISu)
This course introduces the literary and cultural theories that are commonly used in literary and media analysis, as well as in the analysis of academic texts. Practical training aiming at mastering the skills and methods discussed in the course will be an integral part of the lessons.