METODY TEXTOVÉ ANALÝZY pro kombinované studium, LS 2018/2019
Mgr. et Mgr. Tereza Jiroutová Kynčlová, Ph.D.
Konzultační hodiny: vždy před blokových setkáním v neděli, 15-16 hod, kancelář C015 a na základě domluvy emailem.
Email: terezka@gebbeth.cz
Anotace: Kurz se zaměřuje především na osvojení si praktických schopností při analýze textu s důrazem na literární tvorbu, a to především u studujících, jež doposud nestudovaly/i např. filologický obor či neabsolvovaly/i kurz zacílený na literaturu obecně. Vítány/i jsou však všichni/všechny. Výuka předpokládá, že se studující před každým setkáním podrobně seznámí s literaturou a zdroji předepsanými na každý blok, vlastní setkání pak bude probíhat seminární formou, v níž očekávám aktivní participaci všech studujících. Jinými slovy, při setkáních budeme společnými silami analyzovat literární a mediální texty předepsané k praktickým cvičením, a sice za pomoci teoretických znalostí získaných z četby odborné literatury. Proto prosím, ČTĚTE! Vedle uvedených materiálů budeme ad hoc diskutovat i nad texty, které přinesu na jednotlivá setkání.
Akademická integrita: Plagiátorství v jakékoliv formě a podobě nebude tolerováno a bude řešeno zcela nekompromisně na katedrální i fakultní úrovni! Plagiátorství zahrnuje kopírování a přejímání struktury argumentace a především vět či odstavců z internetu, knih, článků či jiných zdrojů bez uvedení řádného odkazu. Plagiátorství je vykazování slov, myšlenek, zjištění a práce někoho jiného – včetně spolustudujících – jako svých vlastních. Vyučující pravidelně kontrolují veškeré písemné projevy studujících nejen prostřednictvím softwaru vyvinutého pro tyto účely. Plagiátorství může vést k bezpodmínečnému vyloučeni ze studia. Pokud máte jakékoliv dotazy či si nejste jisti/y, zda na využívané zdroje řádně a správně odkazujete, poraďte se DOPŘEDU se svými vyučujícími. Doporučujeme také konzultaci pedagogického textu Katedry genderových studií Stylistika, argumentace a akademické psaní, kde je téma plagiátorství detailně vysvětleno (k dispozici v SIS souborech pod kurzem Stylistika, argumentace a literární teorie).
Požadavky na úspěšné splnění kurzu:
* Aktivní participace v debatách a praktických cvičeních v hodině musí být založena na poznatcích načerpaných z povinné literatury. Vstupy do diskuze musí četbu reflektovat, proto prosím ČTĚTE! - 20%
* 1 reflexe v rozsahu 1 NS, bude zadána prostřednictvím emailu s tématem ke zpracování - 20%
* Závěrečný esej: praktická ukázka užití probraných metod textové analýzy a přístupů k literatuře a tištěné mediální produkci. Rozsah 5-8 NS. Požadavky na sekundární literaturu: užití alespoň 3 studií (monografie), alespoň 3 články z odborného periodika - 60%.
TERMÍN ODEVZDÁNÍ 15.6. 2019. Závěrečný esej pošlete prosím na email terezka@gebbeth.cz.
I. blok
Kategorie genderu, rasy a třídy ve vybraných beletristických textech
Chopin, Kate. „Příběh jedné hodiny“ in Aluze, 1/2005
Chopin, Kate. „Desireé a její dítě“ in Aluze, 1/2005
Intersekcionalita ve feministickém výzkumu, reprezentace feministického výzkumu v odborném textu
Lykke, Nina. „Theorizing Intersectionalities: Genealogies and Blind Spots“ in Feminist Studies. A Guide to Intersectional Theory, Methodology and Writing. New York: Routledge, 2010, 67-86.
Lykke, Nina. „Shifting Boundaries Between Academic and Creative Writing“ in Feminist Studies. A Guide to Intersectional Theory, Methodology and Writing. New York: Routledge, 2010, 163-183.
II. blok
Diskurs a diagnózna, feminismus a textová analýza: případová studie ikonického textu feministické literární kritiky
Gilman, Charlotte Perkins. „Žltá tapeta“ in Aspekt, 1/1999
Culler, Jonathan: Krátký úvod do literární teorie. Brno: HOST, 2002, vybraná kapitola
Ford, Karen. "The Yellow Wallpaper" and Women's Discourse.“ Tulsa Studies in Women's Literature, Vol. 4, No. 2 (Autumn, 1985), pp. 309-314
Treichler, Paula: Escaping the Sentence: Diagnosis and Discourse in "The Yellow Wallpaper". Tulsa Studies in Women’s Literature, 1984, Vol. 3., No. 1/2. 61-77.
St. Jean, Shawn. “Hanging "The Yellow Wall-Paper": Feminism and Textual Studies.“
Feminist Studies, Vol. 28, No. 2, Second Wave Feminism in the United States (Summer, 2002), pp. 397-415
III. blok
Žánr, narativ romantické lásky, násilí. Analýza textů ke kampani #MeToo
Wood, Julia. „The normalization of violence in heterosexual romantic relationships: Women's narratives of love and violence.” Journal of Social and Personal Relationships, 18 (2), 239-261, 2001
Illouz, Eva. Consuming The Romantic Utopia. Love and Cultural Contradiction of Capitalism. Berkely: University of California Press. 1997. Str. 48-78. (Kapitola 2)
Radway, Janice. Reading the Romance: Women, Patriarchy and Popular Literature. Chapel Hill and London: The University of North Carolina Press, 1991. Str. 186-208. (Kapitola 6)
Culler, Jonathan: Krátký úvod do literární teorie. Brno: HOST, 2002. Str. 92-103
Vybrané mediální texty ke kampani #MeToo (v SISu)
IV. blok
Kritická diskursivní analýza. Analýza textů k debatě o genderové expertíze a Istanbulské úmluvě
Fairclough, Norman. Critical Discourse Analysis. The Critical Study of Language. London - New York: Longman, 1995. General introduction.
Fairclough, Norman. Analysing Discourse. Textual analysis for social research. London: Routledge: 2003. Introduction.
Istanbulská úmluva
Istanbulská úmluva: Myty a fakta
Vybrané mediální texty k debatě o Istanbulské úmluvě a genderové expertíze (v SISu)
Kurz seznámí studující s literárními a kulturálními teoriemi a metodami, které jsou využívány při analýze jak literárních, tak mediálních textů a taktéž textů odborných. Součástí kurzu je praktický nácvik dovedností zacílený na osvojení si diskutovaných metod.