* Povinná:
SMETÁČKOVÁ, I. Genderové představy a vztahy: Sociální a kognitivní aspekty maskulinity a femininity v průběhu základní školy. Praha: Sociologické nakladatelství, 2016. ISBN: 978-80-7419-229-6.
JANOŠOVÁ, P. Dívčí a chlapecká identita: Vývoj a úskalí. Praha: Grada, 2008. ISBN: 978-80-247-2284-9.
JARKOVSKÁ, L. Gender před tabulí: Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: Sociologické nakladatelství, 2013. ISBN: 978-80-7419-119-0.
Skelton, C., Francis, B., Smulyan, L. (eds.) The SAGE Handbook of Gender and Education. London: SAGE, 2006. ISBN: 9781412907927.
Horgan, D. Achieving Gender Equity: Strategies for the Classroom. Boston: Allyn & Bacon, 1995. ISBN: 978-0205154593.
Smetáčková, I. (ed.) Příručka pro genderově citlivé výchovné poradenství. Praha: Otevřená společnost, 2007. ISBN: 978-80-87110-00-3.
* Doporučená:
BEM, S. An Unconventional Family. New Haven: Yale University Press, 1998. ISBN: 978-0300074246.
Thorne, B. Gender Play: Girls and Boys in School. New Jersey: Rutgers University Press, 2003. ISBN: 978-0813519234.
Bahenská, M. Počátky emancipace žen v Čechách: Dívčí vzdělávání a ženské spolky v Praze v 19. století. Praha: Libri - Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN: 80-7277-241-4.
Smetáčkov á, I. (ed.) Gender ve škole: Příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Praha: Otevřená společnost, 2006. ISBN: 80-903331-5-X.
Anotace kurzu: Kurz aplikuje základní genderové koncepty do vzdělávací oblasti. Prostřednictvím kurzu se studující seznámí z genderovou perspektivou při pohledu na školní vzdělávání, s riziky genderových stereotypů ve vzdělávání a s možnými postupy při prosazování genderové rovnosti ve vzdělávání. Tematické bloky:
1. Historie školního vzdělávání z genderového hlediska, struktura vzdělávacího systému v České republice, identifikace charakteristických znaků a naznačení jejich genderového rozměru
2. Genderová socializace ve škole na pozadí psychologických teorií vývoje genderové identity
3. Pojetí genderově citlivé výchovy a genderově neutrální výchovy, školská politika rovných příležitostí žen a mužů, politika genderové rovnosti ve vzdělávání v zahraničí a v ČR
4. Fyzický prostor školy z genderového hlediska, determinace školních aktivit fyzickým prostorem aktivity
5. Kurikulární dokumenty z genderového hlediska, genderovanost školních předmětů a aktivit, rámcové vzdělávací programy a genderová rovnost
6. Genderové zatížení učebnic, roviny možného zatížení (učivo, příklady, ilustrace, jazyk), principy genderově nestereotypních učebnic
7. Zastoupení žen a mužů v učitelství, feminizace učitelství, zastoupení žen a mužů podle stupňů škol, aprobací a pracovních pozic, skleněný strop a skleněný výtah, rozdíly ve finančním odměňování žen a mužů v učitelství (gender pay gap)
8. Koedukované školy, genderové aspekty struktury a dynamiky školních tříd, vyjednávání maskulinity a femininity
9. genderově motivované obtěžování
10. Pedagogická komunikace mezi vyučujícími a studujícími, rozdíly ve frekvenci a obsahu, genderové aspekty pedagogického hodnocení, učitelské představy dívek a chlapců
11. Genderová segregace vzdělávacího systému, vnímání „ženských“ a „mužských“ povolání, genderové stereotypy v kariérovém poradenství, dívčí a chlapecká volba povolání
12. Širší prostředí škol z genderového hlediska – MŠMT, zřizovatelé, rodiče, veřejnost
13. Aktuální projekty prosazování genderové rovnosti v českém školství, aktivity MŠMT a neziskových organizací