POSTKOLONIÁLNÍ STUDIA Z GENDEROVÉ PERSPEKTIVY LS 2022 KOMBI
Mgr. et Mgr. Tereza Jiroutová Kynčlová, Ph.D. tereza.jiroutovakynclova@fhs.cuni.cz
----
Columbus became famous for his discoveries. Specifically, the discovery that you can discover a continent with millions of people already living on it that had also been visited by Vikings about 500 years earlier.
(Columbus Day - How Is This Still A Thing: Last Week Tonight with John Oliver (HBO), https://www.youtube.com/watch?v=eKEwL-10s7E, 1:35-1:46.)
----
Konzultační hodiny: prosím pošlete email/napište na MST chat KDYKOLIV budete mít zájem o konzultaci a dohodneme online setkání v předem dohodnutém čase. Osobní konzultace jsou možné v pondělí 10-11 a úterý 9-11 v místnosti 2.42, v termínech blokových setkání pak v sobotu 14-15:30.
Logistika kurzu:
Kurz není vyučován online, učí se prezenčně za osobní účasti všech participujících osob.
Průběžné úkoly, které jsou specifikovány v sylabu, je třeba plnit v zadaných termínech. Pokud z nějakého vážného důvodu nemůžete příslušný termín dodržet, informujte mě prosím. Odevzdávání průběžných úkolů bude probíhat pomocí Zadání v MS Teams.
Pro komunikaci se mnou využívejte prosím nejlépe chat v MST či email.
Pokud máte poruchu učení či se ocitnete v závažné situaci, která Vám komplikuje soustavnou přípravu na výuku, prosím kontaktujte mě a dohodneme se na individuálním řešení nastalé situace a na vzájemné pomoci.
ANOTACE:
Kurz představuje disciplínu postkoloniálních studií jak v rámci literární vědy a kulturních studií, odkud vzešla, tak v rámci kritických analýz historických i soudobých mocenských struktur, sociálních norem a kulturních reprezentací, jakož i v kontextu tzv. globalizovaného světa a mezinárodních vztahů. Kurz zkoumá kulturní a společenské praxe vztahující se k diverzitě, diferenci a zjinačování z pozice centra a okraje, analyzuje koncepty objektivizace „druhé/ho“ a s využitím feministických teorií a genderu jako analytické kategorie kontrastuje universalismus a kulturní relativismus. Vedle paralel mezi postkoloniálním a dekoloniálním myšlením sleduje též svébytný přínos feminismu k diskutovaným teoriím a úvahám o sociální spravedlnosti.
AKADEMICKÁ INTEGRITA
Dodržování pravidel správného odkazování použitých zdrojů je součástí akademické etické integrity. Jakékoliv případy plagiátorství, ať úmyslného či neúmyslného, jsou nepřípustné a budou postoupeny děkance FHS UK a etické komisi k projednání a řešení. Při nejasnostech ohledně správného citování a odkazovaná konzultujte příručku Stylistika, argumentace a akademické psaní (ed. Knotková-Čapková, Havelková, 2007) a neváhejte se mě kdykoliv obrátit s dotazem.
POŽADAVKY NA ATESTACI
K úspěšné atestaci je třeba prosím splnit všechny z níže uvedených požadavků. 1. Aktivní účast v diskusích na online setkáních – 30%
Před každým setkáním si prosím přečtěte předepsanou povinnou literaturu či shlédněte doporučená videa/filmy. Výuka je koncipována pro seminární formu, tudíž společná diskuse nad tématem a jeho aplikace na konkrétní kulturní reprezentace, bude tvořit stěžejní část setkání. Během diskusí budeme analyzovat orientalistické diskursy na straně jedné a debatovat nad možnostmi a/nebo limity postkoloniálního/dekoloniálního zkoumání, a sice na příkladech konkrétních artefaktů, našich zkušeností, mediální výstupů, kulturních reprezentací a vývoje akademických disciplín. Budeme promýšlet hybridizační procesy, transnacionální kontexty, epistemologické přístupy a jejich posuny v čase a místě. Můžeme narazit na citlivá témata, která mohou být těžká k uchopení a artikulování. Buďme k sobě ohleduplní a solidární, projevujme si respekt a empatii a volme genderově i kulturně senzitivní jazyk k vyjádření našich myšlenek. Otázka jazyka je vůbec velké feministické i postkoloniální/dekoloniální téma, tudíž se budeme zamýšlet nejen nad obsahem, ale též formou našich sdělení. Většina setkání bude pracovat jak s akademickými a odbornými texty, tak bude věnovat pozornost i současným událostem a relevantním příkladům ze společenského a politického dění, které se vztahují k oblasti myšlení o postkolonialismu, dekolonialismu a dekolonizace. Tyto vzájemné kontrasty slouží k rozvíjení analytické a kritické debaty v kurzu. 2. 2 krátké průběžné analýzy/reflexe v délce 500 slov – 15% za každou analýzu
Termín odevzdání: 21.3., analýza dokumentárního filmu Ticket to Paradise, link bude zpřístupněn v zadání online
Termín odevzdání: 18.4. zhodnocení epistemologických východisek textů Pavla Barši a Ivety Jusové /viz dále Blok 3/ 3. Závěrečná práce – 40% (Termín odevzdání 12.6. 2022)
Závěrečná práce bude odborným, akademickým textem, jejímž předmětem bude analytický rozbor vybrané kulturní reprezentace (artefakt, obraz, videoklip, socha, drama, povídka, text, báseň, architektonický prvek, hudební dílo, památník, počítačová hra, módní doplněk apod.) Primárním záměrem práce je analytický rozbor vybraného díla/artefaktu/kulturní reprezentace z postkoloniální/dekoloniální perspektivy a genderové intersekcionální perspektivy. Neomezujte se tedy na popisný přístup. Práce by měla mít rozsah 1500-2000 slov (seznam použité literatury/zdrojů se do počtu slov nezapočítává), měla by mít vnitřní textové odkazy a seznam bibliografie. Poznámky pod čarou využívejte k doplňujícím sdělením, nikoliv pro účely odkazování a pište odpovídajícím akademickým jazykem. V rozboru díla využijte minimálně 3 zdroje probírané v kurzu a minimálně dalších 5 akademických zdrojů z odborných databází, monografií a editovaných svazků. Závěrečnou práci prosím odevzdávejte ve wordovském souboru přes MST.
OBSAH SETKÁNÍ
PRVNÍ BLOK, 26.2. 2022, 1545-1845
Úvod do postkoloniálních studií: různé koncepty pojmu, stručný nástin vývoje oboru, intersekcionalita s genderovými studii. Orient jako konstrukt a orientalismus jako diskurs podle E. Saida. Pojmy kolonialismus, neokolonialismus, imperialismus v různých kontextech. Kolonialismus jako paternalistický diskurs (příklad Kiplingovy básně).
SVĚDECTVÍ / K zamyšlení a debatě: Adichie Ngozi, Chimamanda. The Danger of a Single Story (Nebezpečí jediného výkladu), online: https://www.youtube.com/watch?v=D9Ihs241zeg
MUSEUM / K zamyšlení a debatě: Fota, Ana. “What’s Wrong With This Diorama? You Can Read All About It.“ The New York Times, 20.3.2019, online a také v SIS: https://www.nytimes.com/2019/03/20/arts/design/natural-history-museum-diorama.html
Povinná četba:
Said, E. “Introduction.” In Orientalism: Western Conception of the Orient. London: Penguin, 2003, 1-28.
Loomba, Ania. “Gender, Sexuality and Colonial Discourse” in Colonialism/Postcolonialism. London and New York: Routledge, 2015, 153-171.
McClintock, Anne. From “The Lay of the Land. Genealogies of Imperialism“ in Imperial Leather. Race Gender and Sexuality in the Colonial Contest. New York, London: Routledge, 1995, 21-31.
Kipling, Rudyard: “Břímě bělochů. ” Písně mužů. Praha 1947, překlad O. Fischer, s. 10-11, online: http://prameny.historie.upol.cz/artkey/dbt_00F_0002_85_Rudyard_Kipling_Brime_belochu_1899.php
Rozšiřující četba:
Loomba, Ania. “Situating Colonial and Postcolonial Studies” in Colonialism/Postcolonialism. London and New York: Routledge, 2005, 19-39.
Shohat, Ella. “Notes on the "Post-Colonial.” Social Text, No. 31/32, Third World and Post-Colonial Issues (1992), 99-113.
Rozšiřující četba v češtině:
Jiroutová Kynčlová, Tereza. “Orientalismus. Západní koncepce Orientu.“ In Jedličková, Alice (ed.). Průvodce po světové literární teorii 20. století. Přepracované vydání. Brno: Host. 2012, 621-629. https://www.ucl.cas.cz/edicee/images/data/prirucky/obsah/pruvodce/Orientalismus.pdf
Knotková-Čapková, Blanka. “Průsečíky nerovností a cesty k jejich odstraňování z pohledu postkoloniálních feminismů” in Horký-Hlucháň, Ondřej a Tomáš Profant (eds.). Mimo Sever a Jih: Rozumět globálním nerovnostem a rozmanitosti. 2015, 129-155.
Jiroutová Kynčlová, Te
Anotace Kurz představuje disciplínu postkoloniálních studií jak v rámci literární vědy a kulturních studií, odkud vzešla, tak v rámci kritických analýz historických i soudobých mocenských struktur, sociálních norem a kulturních reprezentací, jakož i v kontextu tzv. globalizovaného světa a mezinárodních vztahů. Kurz zkoumá kulturní a společenské praxe vztahující se k diverzitě, diferenci a zjinačování z pozice centra a okraje, analyzuje koncepty objektivizace „druhé/ho“ a s využitím feministických teorií a genderu jako analytické kategorie kontrastuje universalismus a kulturní relativismus. Vedle paralel mezi postkoloniálním a dekoloniálním myšlením sleduje též svébytný přínos feminismu k diskutovaným teoriím. Tematické okruhy
1. Kolonialismus, imperialismus a kapitalismus – reflexe základních pojmů a průnik s genderovými studii
2. Koloniální mapa světa, stručné dějiny kolonizace
3. Globalistické koncepce světového řádu
4. Orientalismus
5. Formy lokální modernity
6. Nacionalismus a národní stát
7. Hybridita, reprezentace minorit, migrace
8. Feminismus a multikulturalismus
9. Patriotismus, kosmopolitanismus, kulturní relativismus, universalismus
10. Filosofická a sociální pojetí kritérií diskriminace
11. Teorie hranice, kulturní identita jako „hraniční“, hybridní, nomádská, posthumanistická
12. Dekoloniálním myšlení
13. Postkolonialismus a epistemologie
14. Praktická cvičení – postkoloniální/dekoloniální analýza kulturních artefaktů