Charles Explorer logo
🇨🇿

Metody textové analýzy (kombinovaná forma)

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMGS422

Sylabus

METODY TEXTOVÉ ANALÝZY pro kombinované studium, povinně-volitelný kurz

Letní semestr 2022-2023

Mgr. et Mgr. Tereza Jiroutová Kynčlová, Ph.D.

Konzultační hodiny: Setkání osobně před výukou kurzu v každém bloku či po jejím skončení. V případě potřeby online na na základě předchozí domluvy emailem.

Email: tereza.jiroutovakynclova@fhs.cuni.cz

Anotace: Kurz se zaměřuje především na osvojení si praktických schopností při analýze textu s důrazem na literární tvorbu, a to především u studujících, jež doposud nestudovaly/i např. filologický obor či neabsolvovaly/i kurz zacílený na literaturu obecně. Vítány/i jsou však všichni/všechny. Výuka předpokládá, že se studující před každým setkáním podrobně seznámí s literaturou a zdroji předepsanými na každý blok, vlastní setkání pak bude probíhat seminární formou, v níž očekávám aktivní participaci ve vstupech do diskuse u všech studujících. Jinými slovy, při setkáních budeme společnými silami analyzovat literární a mediální texty předepsané k praktickým cvičením, a sice za pomoci teoretických znalostí získaných z četby odborné literatury. Proto prosím, ČTĚTE! Vedle uvedených materiálů budeme ad hoc diskutovat i nad texty, které se budou tematicky a kontextuálně  hodit na jednotlivá setkání s ohledem na právě probíhající a aktuální společensko-politické debaty.

Akademická integrita: Plagiátorství v jakékoliv formě a podobě nebude tolerováno a bude řešeno zcela nekompromisně na katedrální i fakultní úrovni! Plagiátorství zahrnuje kopírování a přejímání struktury argumentace a především vět či odstavců z internetu, knih, článků či jiných zdrojů bez uvedení řádného odkazu. Plagiátorství je vykazování slov, myšlenek, zjištění a práce někoho jiného – včetně spolustudujících – jako svých vlastních. Vyučující pravidelně kontrolují veškeré písemné projevy studujících nejen prostřednictvím softwaru vyvinutého pro tyto účely. Plagiátorství může vést k bezpodmínečnému vyloučení ze studia. Pokud máte jakékoliv dotazy či si nejste jisti/y, zda na využívané zdroje řádně a správně odkazujete, poraďte se DOPŘEDU se svými vyučujícími. Doporučujeme také konzultaci pedagogického textu Stylistika, argumentace a akademické psaní (Knotková Čapková, ed.,, 2007), kde je téma plagiátorství detailně vysvětleno (k dispozici v SIS souborech pod kurzem povinným kurzem Feministická literární teorie a kritika).

Požadavky na úspěšné splnění kurzu:

Aktivní participace v debatách a praktických cvičeních v hodině musí být založena na poznatcích načerpaných z povinné literatury. Vstupy do diskuze musí četbu reflektovat, proto prosím ČTĚTE! Veškerá povinná i doporučená četba je k dispozici v SIS. 3 stručné, průběžně odevzdávané (kritické diskursivní) analýzy zadaných textů v rozsahu  500-750 slov do MS Teams. 1. blok 19.2.2023, 1230-1525

Kategorie genderu, rasy a třídy ve vybraných beletristických textech

Chopin, Kate. „Příběh jedné hodiny“ in Aluze, 1/2005

Chopin, Kate. „Desireé a její dítě“ in Aluze, 1/2005

Erben, Karel Jaromír. "Polednice" in Kytice. Dostupné z: http://www.cist.cz/Poezie/Kytice/polednic.htm

Gender v jazyce a gender jazyka

Valdrová, Jana. „Feministická a genderové lingvistika v české jazykovědě“ in Reprezentace ženství z perspektivy lingvistiky genderových a sexuálních identit. Praha: SLON, 2018. 65-91. (Poznámka: Dokument v SIS je kniha před finálním zlomem a předepsaná podkapitola tam začíná na straně 66.)

Filipowicz, Marcin. „V jazyce…naše maskulinita. Případ obrozenského diskursu.“ Česká literatura, Vol 60, No. 5 (2012), 663-693.

Doporučená liteatura, další literatura k tématu:

Jiroutová Kynčlová, Tereza. „O jazyku kriticky aneb Aby „hezky česky“ neznamenalo „patriarchálně“,“ in Gender a výzkum / Gender and Research 1/2019, Pp. 164-170. Dostupné z: https://www.genderonline.cz/pdfs/gav/2019/01/11.pdf

Kynčlová, Tereza. “Feministické vzdorné čtení a genderová analýza na příkladech z Erbenovy Kytice” in Matonoha, Jan (ed.), Česká literatura v perspektivách genderu, Praha: AV ČR, 2010, Pp. 91-103. Dostupné z: http://www.ucl.cas.cz/edicee/images/data/sborniky/kongres/%C4%8Cesk%C3%A1%20literatura%20v%20perspektiv%C3%A1ch%20genderu/008_tereza_kynclova.pdf

Spender, Dale. Man-made Language. London: Pandora Press, 1998.

Spender, Dále. „Jazyk z dílny mužů“ in Oates-Indruchová, Libora (ed.). Dívčí válka s ideologií. Klasické texty angloamerického feministického myšlení. Praha: SLON, 1998. 235-258.

Valdrová, Jana, Decarli (2004). Ženská a mužská role v jazyce. In: ABC feminismu. Brno: NESEHNUTÍ. 10-16.   2. blok, 19.3.2023, 1230-1525

Diskurs a diagnóza, feminismus a textová analýza: případová studie ikonického textu feministické literární kritiky

Gilman, Charlotte Perkins. „Žltá tapeta“ in Aspekt, 1/1999 či lépe originál: Gilman, Charlotte Perkins. “The Yelow Wall-Paper” in The Yellow  Wall-Paper, Herland and Selected Writings. Knight, Denise (ed.). London: Peguin Books, 2009. Pg. 166-182.

Treichler, Paula: “Escaping the Sentence: Diagnosis and Discourse in "The Yellow Wallpaper“. Tulsa Studies in Women’s Literature, 1984, Vol. 3., No. 1/2. 61-77.

Felman, Shoshana. „Review: Women and Madness. The Critical Phalacy.“ Diacritics , Winter, 1975, Vol. 5, No. 4 (Winter, 1975), pp. 2-10.  

Palimpsesty a „vyhovění“ dominantním diskursům

Thomas, Alfred. “Women on the Verge of History: Libuše and the Foundational Legend of Prague,” in Prague Palimpsest: Writing, Memory, and the City. Chicago and London: University of Chicago Press, 2010. 15-42.

Canning, Kathleen. „Feminist History after the Linguistic Turn: Historicizing Discourse and Experience“ Signs, Vol. 19, No. 2 (Winter, 1994), pp. 368-404

Fairclough, Norman. „Discourse, Common Sense and Ideology“ in Language and Power. New York, Longman, 1996. 77-108.  

Doporučená literatura, další literatura k tématu:

Ford, Karen.  “The Yellow Wallpaper" and Women's Discourse.“ Tulsa Studies in Women's Literature, Vol. 4, No. 2 (Autumn, 1985), pp. 309-314  

St. Jean, Shawn. “Hanging "The Yellow Wall-Paper": Feminism and Textual Studies.“ Feminist Studies, Vol. 28, No. 2, Second Wave Feminism in the United States (Summer, 2002), pp. 397-415.

Culler, Jonathan. Krátký úvod do literární teorie. Brno: Host, 2002.   3. blok, 16.4.2023, 1230-1525

Žánr, narativ romantické lásky, násilí.

Wood, Julia. „The normalization of violence in heterosexual romantic relationships: Women's narratives of love and violence.” Journal of Social and Personal Relationships, 18 (2), 239-261, 2001

Illouz, Eva. Consuming The Romantic Utopia. Love and Cultural Contradiction of Capitalism. Berkely: University of California Press. 1997. Str. 48-78. (Kapitola 2)

Radway, Janice. Reading the Romance: Women, Patriarchy and Popular Literature. Chapel Hill and London: The University of North Carolina Press, 1991. Str. 186-208. (Kapitola 6)

Culler, Jonathan: Krátký úvod do literární teorie. Brno: HOST, 2002. Str. 92-103  

Debaty o ženě-spisovatelce - český kontext v průběhu desetiletí

Peňás, Jiří. „Pavoučí ženy a ubohá tlustá moucha: literární recenzent o svých rozpacích z tvorby současných českých spisovatelek.“ Lidové noviny. 2012, 25(281). ISSN 0862-5921. Orientace.

Kamberský, Petr. „Autorky vytáhly nože aneb Krutá poprava kritikova.“ Lidové noviny. 2012, 25(287). ISSN 0862-5921. Orientace

Klíčová, Eva. „Zapomeňte na Boženu! Spisovatelky a feminismus v české literatuře.“ Heroine. 9. května, 2019. Online: https://www.heroine.cz/kultura/797-zapomente-na-bozenu-spisovatelky-a-feminismus-v-ceske-literature

Stančáková, Alžběta. Bejt žencká a psát. Host 7 dní online. 19.září, 2022. Online. https://www.h7o.cz/bejt-zencka-a-psat/  

<strong

Anotace

Anotace Kurz se zaměřuje na kvalitativní metody analýzy textu s ohledem na sociální a kulturní kontext a ideologii a zkoumá textovou polysemii, mocenské a diskursivní praktiky a formy signifikace. Prakticky pak kurz cílí na aplikaci metod na vybrané mediální a literární texty vždy s přihlédnutím k vybraným teoretickým konceptům společenskovědních disciplín a humanitních věd. Kurz cílí na osvojení si praktických schopností při analýze textu s důrazem na literární tvorbu, a to především u studujících, jež doposud nestudovaly/i např. filologický obor či neabsolvovaly/i kurz zacílený na literaturu obecně. Tematické okruhy

1. Text a diskurs – debata nad klíčovými pojmy

2. Intertextualita, mnohovýznamovost

3. Diskurs a moc, diskurs jako sociální praxe

4. Reprezentace a kontext

5. Smrt autora, zrod čtenáře a publika

6. Poststrukturalismus a postmodernismus

7. Identita

8. Populární kultura, žánry

9. Feministická filmová studia

10. Milostná beletrie

11. Gender a překlad

12. Narativní analýza

13. Kritická diskursivní analýza – popis

14. Kritická diskursivní analýza – interpretace