* Osnova semináře:
1. Počátky kvalitativních metod v biografickém, historickém a klinickém výzkumu, odrůznění GT od metody životních historií, orální historie.
2. GT - výzkumný problém, zdroje GT, teoretická citlivost, udržování rovnováhy mezi tvořivostí a vědou.
3. Analytické postupy GT - postupy kódování, 3 hlavní typy kódování (otevřené, axiální a selektivní).
4. Otevřené kódování - vlastnosti, dimenze, dimensionalizing jako proces rozložení vlastností na jejich jednotlivé dimenze - porovnávání a kladení otázek jako 2 základní analytické postupy; první cyklus kódovacích metod.
5. Techniky zvyšování teoretické citlivosti - technika protikladu (Flip-flop Technique), systematické porovnávání 2 nebo více jevů, porovnávání se vzdálenými jevy, mávání červeným praporkem - jak překonat vzorce svého myšlení, a přesto si zachovali vše důležité ze svých zkušeností a znalosti z literatury.
6. Axiální kódování - znovu uspořádávání údajů novým způsobem po otevřeném kódování, podmiňující vlivy, příčinné a intervenující podmínky, kontext, strategie jednání a interakce, následky - uvádění subkategorií do vztahu ke kategorii, spojování kategorií na úrovni dimenzí; druhý cyklus kódovacích metod.
7. Selektivní kódování - výběr jedné centrální kategorie a její systematické uvedení do vztahu s ostatními kategoriemi, centrální kategorie - ústřední jev a integrace ostatních kategorií kolem ní - směřování k návrhu GT.
8. Návrat k příběhu - proces jako spojení několika sekvencí jednaní nebo interakcí týkajících se ústředního jevu - nahodilost, indukce a dedukce a otázka změny - Jak a kde hledat změny ukazující na proces? - popis procesu.
9. Uvedení vlastních projektů studentů, náslech provedených rozhovorů - jejich vzájemné kritické připomínkování a diskuse.
10. Matice podmiňujících vlivů jako analytická pomůcka sloužící k posuzování velkého rozsahu podmiňujíc ích vlivů a následků vztahujících se ke zkoumanému jevu, rozpoznávání a spojování jednotlivých úrovní podmínek a následků - podmiňující trajektorie; teorie vycházející z empirického základu-substantivní versus formální teorie.
11. Pořizování vzorků vycházejících z budované teorie, záznamy a diagramy; post-coding a pre-writing.
12. Prezentace-diskuse vlastních projektů studentů na základě dokončeného předvýzkumu (zahrnujícího alespoň 1 přepsaný a analyzovaný rozhovor), závěrečný test. * Povinná studijní literatura: - SALDANA, J. The Coding Manual for Qualitative Researchers. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: Sage,
2009. ISBN 978-1-84787-549-5. - SILVERMAN, D. Interpreting Qualitative Data: Methods for Analyzing Talk, Text and Interaction. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage,
2006. ISBN 0-7619-6865-2. - STRAUSS, A., CORBIN, J. Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Newbury Park: Sage,
1990. ISBN 978-0803932517. (STRAUSS, A., CORBONOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert,
1999. ISBN
808583460) * Doporučená studijní literatura: - BARTOŠOVÁ M. Ženy po třicítce - příklad specifických reprodukčních strategií a jejich zdrojů. Sociologický časopis, 2009, 45 (1): 147-176. ISSN 0038-0288. - BOYLE D. E., MARSHALL L. N., ROBERTSON W. W. Gender at Play: Fourth-Grade Girls and Boys on the Playground. American Behavioral Scientist, 2003, 46(10): 1326-1345. ISSN 0002-7642. - DE SOUZA P., CICLITIRA K. Men and Dieting: A Qualitative Analysis. Journal of Health Psychology, 2005, 10 (6): 793-804. ISSN 1359-1053. - DRAUCKER B. C., STERN P. N. Women´s Responses to Sexual Violence by Male Intimates. Western Journal of Nursing Research, 2002, 22(4): 385-406. ISSN 0193-9459. - FAULKNER L. S., MANSFIELD P. K. Reconciling Messages: The Process of Sexual Talk for Latinas. Qualitative Health Research, 2002, 12 (3): 310-328. ISSN 1049-7323. - HAMAR E. Osm migrujících žen a jejich transnacionální sdílený svět. Sociologický časopis, 2007, 43 (1): 69-88. ISSN 0038-0288. - ROGERS A. Chaos to Control: Men´s Magazines and the Mastering of Intimacy. Men and Masculinities, 2005, 8 (2): 175-194. ISSN 1097-184X. - SANDERS T. Male Sexual Scripts: Intimacy, Sexuality and Pleasure in the Purchase of Commercial Sex. Sociology, 2008, 42 (3): 400-417. ISSN 0038-0385. - SLEPIČKOVÁ L. Neplodnost jeho a neplodnost její: Genderové aspekty asistované reprodukce. Sociologický časopis, 2009, 45 (1), 177-203. ISSN 0038-0288. - TOMÁŠEK M. Singles a jejich vztahy: kvalitativní pohled na nesezdané a nekohabitující jednotlivce v České republice. Sociologický časopis, 2006, 42 (1): 81-105. ISSN 0038-0288. - WEAVER E. S., COLEMAN M. A mothering but not a mother role: A grounded theory study of the nonresidential stepmother role. Journal of Social and Personal Relationships. 2005, 22(4): 477-497. ISSN 0265-4075. - WOOD T. J. Monsters and victims: Male felons´ accounts of intimate partner violence. Journal of Social and Personal Relationships, 2004, 21(5): 555-576. ISSN 0265-4075.
Vedle vlastního představení zakotvené teorie/grounded theory (GT) je seminář založen na rozboru již realizovaných výzkumů s uplatněním GT a jejich diskusi v semináři a souběžně na přípravě projektu konkrétní výzkumné činnosti individuálně studenty, kteří by měli na základě vlastního setkání s praxí identifikovat konkrétní metodologické a praktické problémy výzkumu a tyto by měly být prodiskutovány v semináři. Předmět slouží jednak jako průprava seznamující s praktickými postupy výzkumu, jednak jako zpětná vazba při přípravě konkrétního projektu výzkumu.
Cílem semináře je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi, jež jim umožní samostatnou realizaci kvalitativního výzkumu na bázi GT. V době mimořádných opatření a distanční výuky je předmět vyučován prostřednictvím Microsoft Teams v rozvrhem daném termínu.