* Osnova přednášek:
1. Počátky kvalitativní metodologie, rozlišení pěti tradic, pokus o mapu.
2. Biografický přístup, případová studie (case study).
3. Etnografie (antropologický přístup), zakotvená teorie (grounded theory).
4. Fenomenologie, diskurzivní analýza.
5. Vizuální analýza: Aumont, Van Leewen, Goffman.
6. Aumont: obraz a jeho pozorovatel, iluze zobrazení, prostorová a časová dimenze dispozitivu, obraz, analogie, zobrazený čas, význam obrazu.
7. Van Leewen: sociální sémiotika, sémiotické zdroje, diskurs a žánrový obraz.
8. Goffmanovy‚Gender Advertisements‘(1976): obrazové rámce.
9. Fotografický obraz a archivní film jako historické poznání.
10. Muzejní expozice: od antropologie k vizuální antropologii.
11. Od vizuality k performativnosti.
12. Estetika každodennosti.
13. Shrnující závěr k probrané látce. * Povinná literatura: - CRESWELL, J. W. Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Traditions. London: Sage,
2007. ISBN-10
0761901442. * Doporučená literatura: - AUMONT, A. L'image. Paris: Nathan,
2003. ISBN 102091907308 (AUMONT, A. Obraz. Praha: Akademie múzických umění,
2010. ISBN
97873311650). - CARBONELL, B. M. Museum Studies: An Anthropology of Contexts. Oxford: Wiley-Blackwell,
2012. ISBN 978-1-4051-7381-0. - FLICK, U. (ed.) The SAGE Handbook of Qualitative Data Analysis. Los Angeles, London, New Dehli, Singapur, Washington DC: Sage,
2014. ISBN 978446208984 - FLICK, U. An Introduction to Qualitative Research. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage, 2002 ISBN 0-7619-7436-9. - GOFFMAN, E. Gender Advertisements. New York: Harper & Row,
1976. ISBN 0-06-132076. - HIGHMORE, B. Ordinary Lives: Studies in the Everyday. London, New York: Routledge, 2011 ISBN 978-0-415-46187-0. - CHARMAZ, K. Contructing Grounded Theory: A Practical Guide Through Qualitative Analysis. Los Angeles, London, New Dehli, Singapur, Washington DC: Sage,
2014. ISBN 978-0-7619-7353-9. - MITCHELL, W. J. T. Image Science. Chicago: University of Chicago Press,
2015. ISBN 978-0-226-23133-4. - SILVERMAN, D. Interpreting Qualitative Data: Methods for Analyzing Talk, Text and Interaction. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage,
2006. ISBN 0-7619-6865-2. - VAN LEEUWEN, T. Introducing Social Semiotics. London, New York: Routledge,
2005. ISBN 0-415-24944-9.
The course is an introduction to the use of qualitative methodology in sociological research. First, the qualitative methodology will be introduced and compared to quantitative methodology.
Then, the most used methods will be presented in detail: the grounded theory (the constructivist version), narrative (biographical) approach and it’s methods (life stories, life review, oral history, BNI method). Students will learn how to use techniques of narrative data collection: biographical interview, semi-standardised in-debth or problem-oriented interview, focus groups.