Základní literatura:
Dowty, Alan. Israel/Palestine. Cambridge, Malden: Polity Press, 2012.
Gareth Griffiths, Helen Tiffin Bill Ashcroft. The Post-Colonial Studies Reader. New York: Routledge, 2003.
Said, Edward W. Orientalism. London: Penguin Books, 2003.
Shohat, Ella. Israeli Cinema: East/West and the Politics of Representation. London. New York: I.B.Tauris, 2010. 1. Úvod do studia vizuální kultury a orientalismus ve vizuální kultuře
Úvod do základních pojmů, vztah reprezentace, moci, odlišnosti, stereotypní vizuální orientalistické reprezentace
Četba: Edward W. Orientalism. London: Penguin Books, 2003. Introduction 1-28.
Doporučená četba:
Weakland, John H. "Feature Films as Cultural Documents." In Principles of Visual Anthropology, by Paul Hockings, 45-68. Berlin, New York: Mouton, 1995
Foucault, Michel. The Order of Things. New York: Vintage Books Edition, 1994. Preface XV-XXIV.
Monaco, James. How to Read a Film: Movies, Media, and Beyond. New York: Oxford University Press, 2009. 2. Lawrence z Arábie a západní fantazie Orientu
Ambivalence, vnitřní subverze, rozpory orientalistického diskurzu a kritika binárního vidění orientalistického diskurzu, Blízký východ na počátku dekolonizace.
Film: Lawrence z Arábie (David Lean, 1962)
Četba: Bhabha, Homi „Of Mimicry and Man: The Ambivalence of Colonial Discourse“. MIT Press, 1984 125-133.
Doporučená četba:
Caton, George. Lawrence of Arabia: a Film’s Anthropology. Berkley, LA, London: University of California Press, 1999. 3. „Nechat rozkvést poušť“ – civilizační mise Západu a vznik moderního národa
Obraz Druhého jako součást osidlování Palestiny pojímaného jako civilizační mise Západu. Druhý v podání „sionistického realismu“, ikonografie sionismu, zrod izraelské kinematografie jak prostředku budování národní utopie a identity.
Film: Oded the Wanderer (Chaim Halachmi ,1933), This is the Land (1935) – úryvky z dokumentárního filmu
Četba: Anderson, Benedict. Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. London, New York: Verso, 1983. 48-58.
Doporučená četba:
Almog, Oz. The Sabra: The Creation of the New Jew. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 2000
Gellner, Ernest. "Nationalism and Modernity." In Nations and Nationalism: A Reader, by Howard Wollman Philip Spencer, 40-48. New Brunswick: Rutgers University Press, 2005.
George, Alan. ""Making the Desert Bloom" A Myth Examined." Journal of Palestine Studies, 1979: 88-100.
Williams, Alan Larson. Film and Nationalism. New Brunswick, New Jersey, London: Rutgers University Press, 2002. 4. Druhý jako nepřítel, Druhý očima heroického nacionalistického žánru
Boj za vznik národního státu a etablování izraelské kinematografie, heroický nacionalistický žánr, druhý jako bezejmenný anonymní agresor v rámci militárních diskurzů.
Film: Hill 24 doesn’t answer (Thorold Dickinson, 1955), Operation Thunderbolt (Menahem Golan, 1977]
Četba: Janmohamed, Abdul R. „The Economy of Manichean Allegory ,“ In The Post-Colonial Studies Reader, by Gareth Griffiths, Helen Tiffin Bill Ashcroft, 155-7. New York: Routledge, 2003, 18-23.
Doporučená četba:
Morton, Stephen. "Terrorism, Orientalism and Imperialism." Wasafiri, 2007: 36-42.
Doporučená filmografie: Reel Bad Arabs (Sut Jhally, 2006) 5. Mizrachim - Druhý uprostřed nás: vnitřní orientalismus
Reprezentace orientálních Židů, Druhého uprostřed izraelského kolektivu v izraelském filmu, vnitřní orientalismus v rámci izraelské společnosti a jeho vztah k vnějšímu Druhému. Komické žánry a reprezentace Druhého.
Film: Sallah Shabbatti (Ephraim Kishon, 1964)
Četba: Memmi, Albert. ‘Does the colonial exist?. The colonizer and the colonized. London, New York: Earthscan, 2010: 46-60.
Doporučená četba:
Shohat, Ella. "Sephardim in Israel: Zionism from the Standpoint of Its Jewish Victims." Social Text, 1988: 1-35.
Bachtin, Michail Michajlovič. François Rabelais a lidová kultura středověku a renesance. Praha: Argo, 2007. 6. Válečný anti-hrdina, Druhý a počátky kritiky systému
Dezintegrace pozitivního obrazu válečného národního hrdiny v neheroických válečných žánrech pozdních 70. let, „personal cinema“ a absence Druhého.
Film: The Wooden Gun (Ilan Moshenson, 1979), Khirbet Khizeh (Ram Levi, 1978) úryvky
Četba:Ram, Uri. "Ways of Forgetting: Israel and the Obliterated Memory of the Palestinian Nakba." Journal of Historical Sociology, 2009. 7. Tváří tvář utrpení Druhého, kdo je obětí a kdo viníkem?
Otevření otázky etické odpovědnosti „humánního traumatizovaného“ izraelského vojáka vůči utrpení Druhého
Film: Valčík s Bašírem (Ari Folman, 2008)