Základní literatura:
Dowty, Alan. Israel/Palestine. Cambridge, Malden: Polity Press, 2012.
Gareth Griffiths, Helen Tiffin Bill Ashcroft. The Post-Colonial Studies Reader. New York: Routledge, 2003.
Said, Edward W. Orientalism. London: Penguin Books, 2003.
Shohat, Ella. Israeli Cinema: East/West and the Politics of Representation. London. New York: I.B.Tauris, 2010. 1. Úvod do studia vizuální kultury a orientalismus ve vizuální kultuře
Úvod do základních pojmů, vztah reprezentace, moci, odlišnosti, stereotypní vizuální orientalistické reprezentace
Četba: Edward W. Orientalism. London: Penguin Books, 2003. Introduction 1-28.
Doporučená četba:
Weakland, John H. "Feature Films as Cultural Documents." In Principles of Visual Anthropology, by Paul Hockings, 45-68. Berlin, New York: Mouton, 1995
Foucault, Michel. The Order of Things. New York: Vintage Books Edition, 1994. Preface XV-XXIV.
Monaco, James. How to Read a Film: Movies, Media, and Beyond. New York: Oxford University Press, 2009. 2. Lawrence z Arábie a západní fantazie Orientu
Ambivalence, vnitřní subverze, rozpory orientalistického diskurzu a kritika binárního vidění orientalistického diskurzu, Blízký východ na počátku dekolonizace.
Film: Lawrence z Arábie (David Lean, 1962)
Četba: Bhabha, Homi „Of Mimicry and Man: The Ambivalence of Colonial Discourse“. MIT Press, 1984 125-133.
Doporučená četba:
Caton, George. Lawrence of Arabia: a Film’s Anthropology. Berkley, LA, London: University of California Press, 1999. 3. „Nechat rozkvést poušť“ – civilizační mise Západu a vznik moderního národa
Obraz Druhého jako součást osidlování Palestiny pojímaného jako civilizační mise Západu. Druhý v podání „sionistického realismu“, ikonografie sionismu, zrod izraelské kinematografie jak prostředku budování národní utopie a identity.
Film: Oded the Wanderer (Chaim Halachmi ,1933), This is the Land (1935) – úryvky z dokumentárního filmu
Četba: Anderson, Benedict. Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. London, New York: Verso, 1983. 48-58.
Doporučená četba:
Almog, Oz. The Sabra: The Creation of the New Jew. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 2000
Gellner, Ernest. "Nationalism and Modernity." In Nations and Nationalism: A Reader, by Howard Wollman Philip Spencer, 40-48. New Brunswick: Rutgers University Press, 2005.
George, Alan. ""Making the Desert Bloom" A Myth Examined." Journal of Palestine Studies, 1979: 88-100.
Williams, Alan Larson. Film and Nationalism. New Brunswick, New Jersey, London: Rutgers University Press, 2002. 4. Druhý jako nepřítel, Druhý očima heroického nacionalistického žánru
Boj za vznik národního státu a etablování izraelské kinematografie, heroický nacionalistický žánr, druhý jako bezejmenný anonymní agresor v rámci militárních diskurzů.
Film: Hill 24 doesn’t answer (Thorold Dickinson, 1955), Operation Thunderbolt (Menahem Golan, 1977]
Četba: Janmohamed, Abdul R. „The Economy of Manichean Allegory ,“ In The Post-Colonial Studies Reader, by Gareth Griffiths, Helen Tiffin Bill Ashcroft, 155-7. New York: Routledge, 2003, 18-23.
Doporučená četba:
Morton, Stephen. "Terrorism, Orientalism and Imperialism." Wasafiri, 2007: 36-42.
Doporučená filmografie: Reel Bad Arabs (Sut Jhally, 2006) 5. Mizrachim - Druhý uprostřed nás: vnitřní orientalismus
Reprezentace orientálních Židů, Druhého uprostřed izraelského kolektivu v izraelském filmu, vnitřní orientalismus v rámci izraelské společnosti a jeho vztah k vnějšímu Druhému. Komické žánry a reprezentace Druhého.
Film: Sallah Shabbatti (Ephraim Kishon, 1964)
Četba: Memmi, Albert. ‘Does the colonial exist?. The colonizer and the colonized. London, New York: Earthscan, 2010: 46-60.
Doporučená četba:
Shohat, Ella. "Sephardim in Israel: Zionism from the Standpoint of Its Jewish Victims." Social Text, 1988: 1-35.
Bachtin, Michail Michajlovič. François Rabelais a lidová kultura středověku a renesance. Praha: Argo, 2007. 6. Válečný anti-hrdina, Druhý a počátky kritiky systému
Dezintegrace pozitivního obrazu válečného národního hrdiny v neheroických válečných žánrech pozdních 70. let, „personal cinema“ a absence Druhého.
Film: The Wooden Gun (Ilan Moshenson, 1979), Khirbet Khizeh (Ram Levi, 1978) úryvky
Četba:Ram, Uri. "Ways of Forgetting: Israel and the Obliterated Memory of the Palestinian Nakba." Journal of Historical Sociology, 2009. 7. Tváří tvář utrpení Druhého, kdo je obětí a kdo viníkem?
Otevření otázky etické odpovědnosti „humánního traumatizovaného“ izraelského vojáka vůči utrpení Druhého
Film: Valčík s Bašírem (Ari Folman, 2008)
Četba: Sontag, Susan. Regarding the Pain of Others. London: Penguin Books, 2003.p.85-92.
Doporučená četba:
Brand, Roy. "Witnessing Trauma on Film." In Media Witnessing, by Amit Pinchevski Paul Frosh, 198-2015. London: Palgrave Macmillan, 2009. 8. Holokaust a obraz Druhého, sdílená traumata jako předpoklad navázání dialogu
Paralely traumat holokaustu a izraelské okupace. Holokaust jako spojující prvek, paralely minulých a současných traumat. Uznání nároku na trauma „Druhému“.
Film: Forgivness (Udi Aloni, 2006)
Četba: Rothberg , Michael.“From Gaza to Warsaw: Mapping Multidirectional Memory“. Criticism 2011: 523-548.
Doporučená četba:
Bartov, Omar. "Defining Enemies, Making Victims: Germans, Jews, and the Holocaust." The American Historical Review, 1998: 771-816.
Lal, Vinay. "Genocide, Barbaric Others, and the Violence of Categories: A Response to Omer Barto." The American Historical Review, 1998: 1187-1190.
Tom Segev. Sedmý milion: Izraelci a holokaust. Praha, Litomyšl: Paseka, 2014. 9. Feminity, maskulinity, queer identity: izraelsko-palestinské romance
Erotizace Druhého jako sexuálně nebezpe čného i žádoucího. Zobrazení izraelsko-palestinských heterosexuálních a homosexuálních romancí jako metafory konfliktu, nerovných mocenských pozic, potvrzení i kritiky národních úzkostí, rozplynutí se v Druhém a heteronormativní dominance sionistického narativu. Homofobie a národní ideologie. Žena jako ten Druhý a narušení maskulinního rámce interpretace konfliktu. Konflikt a intersekce sociálně konstruovaných kategorií genderu, národa, rasy a etnika.
Film: Hamsin (Daniel Wachsmann, 1982), The Bubble (Eytan Fox, 2006) - úryvky
Četba: Laura, Mulvey. "Visual Pleasure and Narrative Cinema" in Visual and Other Pleasures. Bloomington and Indianopolis: Indiana University Press, 1989: 14-37.
Doporučená četba:
Bourdieu, Pierre. Nadvláda mužů. Praha: Karolinum, 2000.
Hawley, John C. Postcolonial, Queer: Theoretical Intersections. Albany: SUNY Press, 2001.
Kuntsman, Adi. "The Soldier and the Terrorist: Sexy Nationalism, Queer Violence." Sexualities, 2008: 142-170.
Mohanty, Chandra Talpade. "Under Western Eyes: Feminist Scholarship and Colonial Discourses." boundary 2, 1984: 333-358. 10. Druhý jako součást izraelské společnosti, izraelští Arabové v izraelské kinematografii
Vnitřní Druhý promlouvá svým hlasem. Druhý jako součást izraelské společnosti. Izraelské filmy vzniklé z koprodukce izraelských a palestinských tvůrců žijících v Izraeli zobrazující Palestince na území Izraele.
Film: Dancing Arabs (Eran Riklis, 2014)
Četba: Bhabha, Homi. (1990). The third space: Interview with Homi Bhabha.
Doporučená četba:
Ilan Peleg, Dov Waxman. "Palestinians in Israel: Separate and Unequal." In Israel's Palestinians: The Conflict Within, by Dov Waxman Ilan Peleg, 19-47. New York: Cambridge University Press, 2011.
Kašua, Sajjid. Druhá osoba singuláru. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2014. 11. Sebeprezentace Druhého a zobrazení okupovaných území v izraelském filmu
Filmy natáčené na okupovaných územích. Sebeprezentace palestinského Druhého ve filmu palestinského tvůrce Hany
Kurz bude na populárních obrazech Druhého ve vybraných dílech izraelské kinematografie demonstrovat fungování politiky reprezentace orientalistických diskurzů. Tyto diskurzy utváření kolektivní identity „my“ jakožto izraelského národa versus „oni“ nejsou nijak schematické či binární.
Jsou součástí globálních nerovností mezi Východem a Západem, dichotomie Západ/Východ, kolonizátor/kolonizovaný. Boj židů za samostatný stát v „mytické domovině“ na Blízkém východě se podobá národněosvobozeneckým bojům národů tzv. „třetího světa“. Izrael však zároveň vzniká na úkor dalšího Druhého, společně sdíleného Západem i Izraelem, Palestinců.
I v rámci samotné izraelské společnosti jsou mocenské hierarchie aškenázských židů a „orientálních“ židů artikulovány diskurzy orientalismu a prolínají se s dalšími nerovnostmi založenými na etniku, rase, genderu, sexuální příslušnosti, sociální třídě. Teorie orientalismu Edwarda Saida poslouží jako teoretický rámec porozumění socio-politickým, historickým a materiálním mechanismům vzniku, fungování a udržování obrazů Druhého a izraelsko- palestinského konfliktu, jeho legitimizace (i delegitimizace).
V průběhu kurzu budeme tento rámec dále rozvíjet a věnovat se obrazu Druhého jako intersekci národa, genderu, rasy, etnika, sociální třídy a vzájemnému vztahu těchto na mnoha úrovních se prolínajících nerovností.