1. Vizuální kutura - výtvarné umění? Počátky renesance - pojem. (Kde, kdy, proč, kdo a pro koho?).
Umělec (společenská mobilita) - objednavatel (vztahy)? 2. Šíření renesance (regiony - školy? - centra - osobnosti - společenské rámce). Charakteristika stylu (epochy?) - fáze - periodizace. Renesance - reformace? 3.
Renesanční obraz světa (přírody) v malířství - sochařství - architektuře - urbanismu. Umění a společnost? 4.
Manýrismus - podívaná? Sběratel - mecenáš - patron. Centra - osobnosti - společenské rámce?54.
Charakteristika protestantské vizuální kultury, její ohniska a vzájemné kontakty v 16.-18. století; 5. Barokní pojetí světa jako divadla. Řím (umění a moc).
Malířství - sochařství - architektura - urbanismus - zahrady, Periodizace stylu (epochy) a stylové mody. 6. Šíření baroka (regiony - centra - osobnosti - společenské rámce - instituce). Baroko v Čechách – české baroko?. 7.
Vznik a působení uměleckých akademií – jejich vliv na proměny vizuální kultury, funkce umění a společenského postavení umělců. 8. Obraz antiky a objevování středověku na konci 18. století.
Role sběratelů, historiků a umělců (uměleckých stylů) při utváření národních identit a národního kulturního dědictví. 9. Vizuální kultura klasicismu, biedermeieru, neoklasicismu: pojmy a obsahy. Zámecké zahrady – nový životní styl a pocit. 10.
Francouzská revoluce a její dopad v architektuře - malířství - sochařství a funkci vizuální kultury ve Francii. Historická událost a umění? 11.
Antropologický obrat kolem roku 1800 a jeho dopad ve vizuální kultuře Evropy- vizuální kultura občanské společnosti. Nová média 12.
Restaurování evropských katedrál – jako součást národních hnutí. Počátky institucionální památkové péče.
Osobnosti a koncepty 13. Doznívající klasicismus a nástup romantismu: příroda, národ, jedinec – význam pohledu
Druhá část dvouletého předmětu věnovaného popisu a analýze dějin evropské vizuální kultury.
V zimním semestru je výklad zaměřen na vizuální kulturu /výtvarné umění raného novověku.
Pozornost je zaměřena na významná kulturní centra, funkce vizuální kultury v rámci reprezentace státních a náboženských, posléze i národních a individuálních ideí.
V těchto souvislostech je pozornost zaměřena i na společenskou funkci vizuální kultury a společenskou mobilitu tvůrců (cechy - umělecké akademie).