1. Úvod do archeologie, představení základní chronologie;
2. Lovci a sběrači, Představení období paleolitu a mezolitu, exkurz k umění paleolitu;
3. První zemědělci, Př íchod zemědělství a tzv. neolitická revoluce, exkurz dům a bydlení v pravěku;
4. Eneolit, První kov a další faktory kulturní a společenské proměny, megalitické stavby;
5. Doba bronzová, Kulturní a společenské změny spojené s příchodem bronzu, dlouhé a kruhové mohyly;
6. Povaha archeologických dat;
7. Archeologický přístup k materiální kultuře a o vývoji kultury obecně;
8. Antická civilizace, Představení tématu a exkurz k příběhům mramorových vlysů z Parthenónu, tzv. Elgin Marbles;
9. Keltové, Keltské dědictví a exkurz k tzv. keltománii;
10. Římská říše a Evropa na sever od ní, exkurz k tématu Římský Londýn - archeologické památky v moderním městě I;
11. Archeologie v muzeu - problematika vystavované minulosti;
12. Praha pod Prahou - archeologické památky v moderním městě II;
13. Kulturní dějiny Evropy z hlediska archeologie. * Povinná literatura: - Bouzek, Jan. Vznik Evropy. Praha
2013. - Renfrew, Colin - Bahn, Paul (ed.). Archaeology: the key concepts. Routledge
2013. - Renfrew, Colin - Bahn, Paul G. Archaeology: theories, methods, and practice. Seventh edition, revised & updated. Londýn
2016. * Doporučená literatura: - Ajorloo, Bahram. Archeologie: nejvýznamnější naleziště a kulturní poklady světa. Praha
2009. - Hodder, Ian. Entangled: an archaeology of the relationships between humans and things.
2012. - Olsen, Bjørnar. In defense of things: archaeology and the ontology of objects.
2010. - Wylie, Alison. Thinking from things: Essays in the philosophy of archaeology.
2002.
Kurz přináší seznámení se základy evropské archeologie, v chronologickém sledu představuje formou přednášek jednotlivá období a teoretické aspekty disciplíny, na přednášky navazují semináře, v nichž se studenti formou prezentací a diskusí hlouběji seznamují s konkrétními aspekty. Krátké představení studentem volně vybrané archeologické lokality a analýza způsobu, jak je prezentována veřejnosti, spolu s následnou diskusí kultivují verbální projev studentů a vedou k preciznosti ve formulování a prezentování myšlenek.