Charles Explorer logo
🇨🇿

Hmotné kulturní dědictví

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMKDE028

Sylabus

1. Kulturní dědictví - historie, pojem, obsah, definice - instituce a rámce: národ - Evropa - svět;

2. Artefakt a umělecké dílo - jejich definování. Co je to umění? „Uznání“ uměleckého díla;

3. Materiál uměleckého díla. Vztah materiálové struktury uměleckého díla a jeho obsahové složky;

4. Proměny historického uměleckého díla v průběhu času. Jednota uměleckého díla a proměnlivost hodnot jeho historické a estetické výpovědi;

5. Rieglovy „Monumenty“;

6. Pojmy autentický a původní stav díla. Lze hledat pravdivost uměleckého díla minulosti?;

7. Stručná historie sanace uměleckých děl a její formy - ochrana, oprava, konzervování, restaurování apod.;

8. Pojmy konzervování, restaurování a jejich charakteristika;

9. Průzkumové metody neinvazivní a invazivní. Koncipování restaurátorského zásahu;

10. Konzervování/restaurování v rámci mezioborové spolupráce;

11. Parametry restaurátorské dokumentace a spolupráce s památkovými institucemi;

12. Poznání a vnímání uměleckého díla minulosti. Jak rozumět „vědeckému restaurování“? Jak rozumět „uměleckému restaurování“;

13. „Česká restaurátorská škola“;

14. Techniky a technologie nástěnné malby;

15. Techniky a technologie malby závěsného obrazu;

16. Grafické techniky a technologie;

17. Techniky a technologie v sochařství;

18. Techniky a technologie v architektuře. Stavebně historické průzkumy. Památkové záměry;

19. Etika konzervátorského/restaurátorského zásahu I. Respekt k proměnám historického uměleckého díla v minulosti;

20. Etika konzervátorského/restaurátorského zásahu II. Rozpoznatelnost zásahu. Reverzibilita zásahu;

21. Pojmy revitalizace, rekonstrukce, kopie, falzum;

22. Prezentace uměleckého díla minulosti s ohledem na jeho aktuální funkci - otevřený veřejný prostor, muzejní instalace, sakrální prostor. Problematika transferu díla. Umělecké dílo minulosti zbavené vazby na místo, pro které bylo vytvořeno;

23. Torzo uměleckého díla a nebezpečí jeho estetizace;

24. Problematika variant barevných retuší jako finálního kroku konzervátorského/restaurátorského zásahu;

25. Zapojení synergie smyslů v rámci konkrétního konzervačního/restaurátorského zásahu;

26. Konzervátor/restaurátor vers/a vědec a jejich komunikace. * Povinná literatura: - Brandi, Cesare. Teorie restaurování. Kuná Hora

2000. - Dvořák, Max. Katechismus památkové péče. Praha

2004. - Kroupa, Jiří. Metody dějin umění. Metodologie dějin umění

2. Brno

2010. - Kroupa, Jiří. Školy dějin umění. Metodologie dějin umění

1. Brno

1996. - Kulka, Tomáš. Umění a falzum. Praha

2004. - Riegl, Alois - Hlobil, Ivo. Moderní památková péče. Praha

2003. - Viňas Salvador M. Současná teorie konzervování. Pardubice

2015. - Wagner, Václav. Umělecké dílo minulosti a jeho ochrana. Praha

2005. * Doporučená literatura: - Ansatz und zur Technik, in: Vermeer - Die Malkunst, Residenz - Didi-Huberman, Georges. Ninfa moderna: Esej o spadlé draperii. Praha

2010. - Didi-Huberman, Georges. Před časem. Brno

2008. - Herout, Jaroslav. Slabikář návštěvníků památek. Praha

1994. - Horák, Ondřej (ed.). Místa počinu: historie výstavních prostorů u nás od

19. st. po současnost. Praha

2010. - Hradilová, Janka - Hradil, David. Neinvazivní průzkum malířských výtvarných děl radiografickými a rentgen-fluorescenčními metodami. Praha

2015. - Kol. aut. Péče o architektonické dědictví I. II. III. Praha 2008; - Kotlík Petr a kol. Stavební materiály historických objektů. Skripta VŠCHT. Praha

1999. - Kroupa, Jiří. Max Dvořák dnes: od duchovních věd k vědám kulturním. In: Opuscula historiae artium: časopis Semináře dějin umění Filozofické fakulty Masarykovy univerzity Brno: Masarykova univerzita Roč. 61, č. 1, 2012, s. 2-11. - Kubička Roman - Zelinger Jiří. Výkladový slovník malířství, grafika, restaurování. Praha

2004. - Kulka, Tomáš - Ciporanov, Denis (eds.). Co je umění?: texty angloamerické estetiky

20. století. Červený Kostelec

2010. - Nejedlý, Vratislav. K vývoji retuše malířských děl v českých zemích ve druhé polovině

20. století. In: Zprávy památkové péče, roč. 65, č. 6, 2005, s. 500-516; - Slánský, Bohuslav. Technika malby I - Malířský a konzervační materiál. Praha - Litomyšl

2003. - Slánský, Bohuslav. Technika malby II - Průzkum a restaurování obrazů. Praha - Litomyšl

2003. - Suchomel Miloš. Záchrana kamenných soch. Díl

1. a

2. Praha

1988. - Verlag. Kunsthistorisches Museum. Wien

2010. - Wald, Robert. Die Malkunst / Betrachtungen zum künstlerischen.

Anotace

Předmět představuje obsah a definici kulturního dědictví, historicitu a proměny tohoto fenoménu v závislosti na společenských a politických procesech. Zároveň se zaměřuje na teorii ochrany uměleckých děl minulosti, která jsou předměty hmotného kulturního dědictví.

Témata jednotlivých přednášek představují disciplíny a pojmy v oblasti výtvarných umění z hlediska technik a technologií, dále pak charakteristiky konzervátorského a restaurátorského zásahu. Jednotlivá témata jsou seminární formou ukázkově prezentována na konkrétních konzervátorských/restaurátorských pracích.