1. Kulturní dědictví - historie, pojem, obsah, definice - instituce a rámce: národ - Evropa - svět;
2. Artefakt a umělecké dílo - jejich definování. Co je to umění? „Uznání“ uměleckého díla;
3. Materiál uměleckého díla. Vztah materiálové struktury uměleckého díla a jeho obsahové složky;
4. Proměny historického uměleckého díla v průběhu času. Jednota uměleckého díla a proměnlivost hodnot jeho historické a estetické výpovědi;
5. Rieglovy „Monumenty“;
6. Pojmy autentický a původní stav díla. Lze hledat pravdivost uměleckého díla minulosti?;
7. Stručná historie sanace uměleckých děl a její formy - ochrana, oprava, konzervování, restaurování apod.;
8. Pojmy konzervování, restaurování a jejich charakteristika;
9. Průzkumové metody neinvazivní a invazivní. Koncipování restaurátorského zásahu;
10. Konzervování/restaurování v rámci mezioborové spolupráce;
11. Parametry restaurátorské dokumentace a spolupráce s památkovými institucemi;
12. Poznání a vnímání uměleckého díla minulosti. Jak rozumět „vědeckému restaurování“? Jak rozumět „uměleckému restaurování“;
13. „Česká restaurátorská škola“;
14. Techniky a technologie nástěnné malby;
15. Techniky a technologie malby závěsného obrazu;
16. Grafické techniky a technologie;
17. Techniky a technologie v sochařství;
18. Techniky a technologie v architektuře. Stavebně historické průzkumy. Památkové záměry;
19. Etika konzervátorského/restaurátorského zásahu I. Respekt k proměnám historického uměleckého díla v minulosti;
20. Etika konzervátorského/restaurátorského zásahu II. Rozpoznatelnost zásahu. Reverzibilita zásahu;
21. Pojmy revitalizace, rekonstrukce, kopie, falzum;
22. Prezentace uměleckého díla minulosti s ohledem na jeho aktuální funkci - otevřený veřejný prostor, muzejní instalace, sakrální prostor. Problematika transferu díla. Umělecké dílo minulosti zbavené vazby na místo, pro které bylo vytvořeno;
23. Torzo uměleckého díla a nebezpečí jeho estetizace;
24. Problematika variant barevných retuší jako finálního kroku konzervátorského/restaurátorského zásahu;
25. Zapojení synergie smyslů v rámci konkrétního konzervačního/restaurátorského zásahu;
26. Konzervátor/restaurátor vers/a vědec a jejich komunikace. * Povinná literatura: - Brandi, Cesare. Teorie restaurování. Kuná Hora
2000. - Dvořák, Max. Katechismus památkové péče. Praha
2004. - Kroupa, Jiří. Metody dějin umění. Metodologie dějin umění
2. Brno
2010. - Kroupa, Jiří. Školy dějin umění. Metodologie dějin umění
1. Brno
1996. - Kulka, Tomáš. Umění a falzum. Praha
2004. - Riegl, Alois - Hlobil, Ivo. Moderní památková péče. Praha
2003. - Viňas Salvador M. Současná teorie konzervování. Pardubice
2015. - Wagner, Václav. Umělecké dílo minulosti a jeho ochrana. Praha
2005. * Doporučená literatura: - Ansatz und zur Technik, in: Vermeer - Die Malkunst, Residenz - Didi-Huberman, Georges. Ninfa moderna: Esej o spadlé draperii. Praha
2010. - Didi-Huberman, Georges. Před časem. Brno
2008. - Herout, Jaroslav. Slabikář návštěvníků památek. Praha
1994. - Horák, Ondřej (ed.). Místa počinu: historie výstavních prostorů u nás od
19. st. po současnost. Praha
2010. - Hradilová, Janka - Hradil, David. Neinvazivní průzkum malířských výtvarných děl radiografickými a rentgen-fluorescenčními metodami. Praha
2015. - Kol. aut. Péče o architektonické dědictví I. II. III. Praha 2008; - Kotlík Petr a kol. Stavební materiály historických objektů. Skripta VŠCHT. Praha
1999. - Kroupa, Jiří. Max Dvořák dnes: od duchovních věd k vědám kulturním. In: Opuscula historiae artium: časopis Semináře dějin umění Filozofické fakulty Masarykovy univerzity Brno: Masarykova univerzita Roč. 61, č. 1, 2012, s. 2-11. - Kubička Roman - Zelinger Jiří. Výkladový slovník malířství, grafika, restaurování. Praha
2004. - Kulka, Tomáš - Ciporanov, Denis (eds.). Co je umění?: texty angloamerické estetiky
20. století. Červený Kostelec
2010. - Nejedlý, Vratislav. K vývoji retuše malířských děl v českých zemích ve druhé polovině
20. století. In: Zprávy památkové péče, roč. 65, č. 6, 2005, s. 500-516; - Slánský, Bohuslav. Technika malby I - Malířský a konzervační materiál. Praha - Litomyšl
2003. - Slánský, Bohuslav. Technika malby II - Průzkum a restaurování obrazů. Praha - Litomyšl
2003. - Suchomel Miloš. Záchrana kamenných soch. Díl
1. a
2. Praha
1988. - Verlag. Kunsthistorisches Museum. Wien
2010. - Wald, Robert. Die Malkunst / Betrachtungen zum künstlerischen.
Předmět představuje obsah a definici kulturního dědictví, historicitu a proměny tohoto fenoménu v závislosti na společenských a politických procesech. Zároveň se zaměřuje na teorii ochrany uměleckých děl minulosti, která jsou předměty hmotného kulturního dědictví.
Témata jednotlivých přednášek představují disciplíny a pojmy v oblasti výtvarných umění z hlediska technik a technologií, dále pak charakteristiky konzervátorského a restaurátorského zásahu. Jednotlivá témata jsou seminární formou ukázkově prezentována na konkrétních konzervátorských/restaurátorských pracích.