1. Úvodní hodina (představení kurzu a pojmu „nová média“)
2. Od linearity k hypertextu (Barthes, Landow, Foucault*)
3. Autorství a nová média (Wallin, Carpentier, Bruns*)
4. Web
2.0 - charakteristika a kritika (Van Dijck & Nieborg, O´Reilly, Zbiejczuk*)
5. Hacktivism a internetová svoboda (Gibson, Goode, Morozov*)
6. Kyborgové a posthumanismus: H+, >H (Haraway, Braidotti, Warwick*)
7. Nové média a postironický diskurz (Smech*, Esser, Walton)
8. Internetová sloboda
2.0 - digitálny panoptizmus (Foucault, Walton, )
9. Diskurz a memes (Foucault, Martsov*, Smech*)
10. Naratívne aspekty nových médií - Já vs. Oni (Barthes, Walton )
11. Post-internet (Bauman, Berry, Smech*) Podmínky absolvování · max. 3 absence · aktivita v semináři + průběžná četba povinné literatury · úspěšné složení závěrečné zkoušky zaměřené na znalosti povinné literatury a vybraných témat Povinná literatura · BARTHES, Roland. Mythologies. 27th printing. London: Hill and Wang,
1972. ISBN
9780374521509. · BARTHES, Roland. Smrt autora, In: Aluze: časopis pro literaturu, filosofii a jiné, Olomouc: Univerzita Palackého, roč. 10, č. 3,
2006. · BAUMAN, Zygmunt. Liquid modernity. Malden, MA: Blackwell,
2000. ISBN
9780745624105. · Berry, D.M. and Dieter, M.,
2015. Thinking Postdigital Aesthetics: Art, Computation and Design. In Postdigital Aesthetics (pp. 1-11). Palgrave Macmillan, London. · BRAIDOTTI, Rosi. Posthuman, All Too Human. Towards a New Process Ontology, Theory, Culture & Society 2006 (SAGE, London, Thousand Oaks and New Delhi), Vol. 23(7-8): str. 197-208. (*dostupné v databázi EBSCOhost) · CARPENTIER, Nico. Facing the death of the Author. Cultural professional's identity work and the fantasies of control, In: MATRIZes, Vol. 4/2, str. 183-204,
2011. (*dostupné v databázi EBSCOhost) · ESSER, F., REINEMANN, C., FAN, D. Spin Doctors in the United Sates, Great Britain and Germany, Metacommunication about Media Manipulation. The Harvard International Journal of Press/Politics 6:1, 16-45. · FOUCAULT, Michel. L'archéologie du savoir. Paris: Gallimard,
1994. NRF. ISBN 2-07- 026999-X. · GIBSON, William. Burning Chrome, In: Omni, 7/1984. · GOODE, Luke. Anonymous and the Political Ethos of Hacktivism, In: Popular Communication, 13: str. 74-86,
2015. (*dostupné v databázi EBSCOhost) · HARAWAY, Donna. A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century, In: Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature, New York: Routledge, str. 149-181,
1991. · LANDOW, George P. Hypertext
3.0: Critical Theory and New Media in Era of Globalization, Baltimore: The Johns Hopkins University Press, str. 1 - 29,
2006. · O´REILLY, Tim. What Is Web
2.0 [online]. Dostupné z: http://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html, [2016-05-16]. · VAN DIJCK & NIEBORG. Wikinomics and its discontents: a critical analysis of Web
2.0 business manifestos, Los Angeles: SAGE Publications, Vol 11(5): str. 855-874,
2009. · WALLIN, Mark Rowell. Reservoirs of Ethos: Symbolic Authorship and the New Media Adaptation, In: Rhetor. Journal of the Canadian Society for the Study of Rhetoric. Vol. 5, str. 44-57,
2013. (*dostupné v databázi EBSCOhost) · WALTON, Douglas N. Media argumentation: dialectic, persuasion, and rhetoric. New York: Cambridge University Press,
2007. ISBN 0521700302 Doporučená literatura* · BENJAMIN, Walter. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti, In: Literárněvědné studie, Praha: OIKOYMENH,
2009. · BRUNS, Axel. Blogs, Wikipedia, Second Life, and Beyond, New York: Peter Lang Publishing, str. 227 - 257,
2008. · FOUCAULT, Michel. Diskurs, autor, genealogie, Praha: Nakladatelství Svoboda,
1994. · MANOVICH, Lev. The Language of New Media, MIT Press, str. 19 - 51,
2001. · MOROZOV, Evgeny. The Net Delusion: The Dark Side of Internet Freedom, New York: Public Affairs,
2011. · McLUHAN, Marshall. Člověk, média a elektronická kultura, Brno: Jota,
2008. · SMECH, Ivan, Novaja estetičeskaja teorija, Moskva, Lukoško,
2016. · WARWICK, Kevin. Úsvit robotů, soumrak lidstva, Praha: Vesmír,
1999. · ZBIEJCZUK, Adam. WEB
2.0 - charakteristiky a služby [online]. Dostupné z: http://zbiejczuk.com/web20/, [2016-05-16].
Cílem kurzu je nabídnout studentům rozšíření pohledu na problematiku nových médií. Seminář se zabývá vybranými novomediálními aspekty v kontextu soudobé informační společnosti.
Od studentů se v průběhu očekává samostatná pravidelná četba povinné literatury a průběžná aktivita v semináři. Teoretický základ představuje penzum povinné literatury, díky které se studenti seznámí s hlavními myšlenkami v rámci vybraných témat, která budou na semináři dále rozvinuta.
Povinná literatura se skládá z vybraných článků či úseků knih, doporučená je označena hvězdičkou.