DS I: Sylabus LS 2019/20 - prezenční forma studia
Alena Košák Felcmanová, M.A., Ph.D.
Anotace předmětu:
Předmět seznamuje studenty se základními pojmy a postupy při psaní výzkumného projektu. Předmět strukturuje práci studentů na projektech diplomových prací. Projekt musí ukazovat znalost zvoleného tématu a schopnost studenta přemýšlet a odborně zvažovat alternativy metodologického postupu DP. Dále musí ukazovat schopnost pracovat s odbornou literaturou, včetně cizojazyčné. 1. seminář 26.2.
Domácí příprava:
· Přečíst s. 9 - 33 z knihy: Punch, K.F. 2008. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál. Kap. Úvod, Návrh výzkumu.
Témata semináře:
· Dosavadní zkušenosti s psaním akademických textů
. Vysvětlení koncepce diplomních seminářů (DS I – III) a vysvětlení termínů
· Formální požadavky na diplomovou práci
· Požadavky na projekt DP
· Teoretická vs. empirická diplomová práce
· Rozvíjející se vs. pevně strukturovaný výzkum 2. seminář 18.3.
Domácí příprava:
· Přečíst s. 35 - 50 z knihy: Punch, K.F. 2008. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál. Kap. Obecné schéma pro přípravu návrhu výzkumu
· Připravit si odpověď na otázky (1) Kdy jsou ve výzkumu vhodné hypotézy? (2) Jaký je rozdíl mezi výzkumnou oblastí a výzkumným tématem? (3) Jaký je rozdíl mezi obecnými a specifickými výzkumnými otázkami a otázkami při sběru dat?
· Seznámit se s nabídkou témat DP
Témata semináře:
· Představení seznamu témat a externích školitelů
· Výzkumn á oblast, téma, otázky
· Hypotézy ve výzkumu
· Rešerše literatury: cíle rešerše, postup rešerše (databáze a postup hledání - ukázka) 3. seminář 8.4.
Domácí příprava:
· Přečíst s. 51 -90 z knihy Punch, K.F. 2008. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál. Kap. Role teorie a práce s literaturou.
· Nastudovat si Bibliografickou příručku, která přehledně ukazuje očekávaný způsob odkazování na zdroje v textech na katedře (viz Moodle).
· Provést rešerši literatury k předběžnému tématu DP (mít s sebou 1 abstrakt článku a 1 celý vytištěný článek, který jste vyhledali a který se vám zdá relevantní k vašemu tématu, celkem tedy 2). Pro vedení rešerše vám pomohou zejména s. 63-69 četby.
Témata semináře:
· Role teorie v DP
· Konceptuální rámec
· Pravidla odkazování na zdroje, citáty, parafráze a plagiace
. Citační manažery
· Zpětná vazba na přípravu projektu DP - rešerše, výpisky 4. seminář 29.4.
Domácí příprava:
· Využít zejména s. 71 - 90 z knihy Punche (viz domácí úkol na 29.3.) při psaní první verze projektu!
· Vytvořit popis tématu s využitím literatury a výzkumné otázky, je možné přidat též úvahu o výběru vzorku, metodách sběru dat, metodách analýzy. Odevzdat do Moodlu do 5. 4. a přinést s sebou jako podklad na seminář. Tento text není nutno konzultovat s vedoucím, je to jen příprva na DS I, ale můžete jej použít jako podklad, který pošlete vedoucímu práce, základ pro vypracování projektu.
Témata semináře:
· Plán výzkumu a jeho složky
· Vzorek
· Sběr dat
· Analýza dat
· Etické aspekty
· Harmonogram výzkumu
· Zpětná vazba na přípravu projektu DP 5. seminář 20.5.
Domácí příprava:
· Práce na finálním projektu DP, připravit referát pro ostatní o postupu vaší práce (5 minut)
Témata semináře:
· Diskuse projektů DP, řešení problémů
Průběžná individuální práce studenta během semestru:
Studenti si do konce března vyberou téma diplomové práce na základě nabídky Katedry studií občanské společnosti (bude zveřejněno na začátku semestru) a osloví vedoucí/ho. Student má možnost si najít i vlastní téma, pokud s tím vedoucí souhlasí. Volba vedoucího DP mimo okruh schválených vedoucích je možná, ale je nutno to konzultovat s garantem DS I. Studenti připravují projekt diplomové práce a provádějí rešerši odborné literatury.
Důležité termíny: 8.6.. odevzdat finální projekt do Moodlu; tento projekt musí být alespoň jednou konzultován s vedoucím a na projektu musí být jméno vedoucího, který souhlasil, že vám téma povede. Dokument má ideálně označení „Příjmení_projekt“ (např. Hybnerova_projekt.doc). Neodevzdávejte v PDF, ale ve Wordu. 15.6. orientační termín pro zpětnou vazbu, hodnocení projektů ze strany katedry (projekty obvykle hodnotí vyučující, kteří se podílí na výuce Metod I a II, případně doktorandi oboru) 6.9. odevzdat opravené projekty do Moodlu (pro ty, kteří budou projekt přepracovávat). Dokument má ideálně označení „Příjmení_projekt2“ (např. Hybnerova_projekt2.doc). Neodevzdávejte v PDF, ale ve Wordu. POZOR: v období 1. 7. - 31. 8. jsou prázdniny, kdy má většina zaměstnanců katedry dovolenou a nebudou vám proto automaticky k dispozici. Na případné konzultaci či písemné zpětné vazbě na váš projekt v tomto období se prosím včas (ideálně do 15. 6.) výslovně domluvte s vaší vedoucí (zda to je vůbec možné, případně kdy) a pokuste se maximálně využít čas v červnu.
Do konce ZKO: poslední možnost udělení atestací. Projekt by měl být vytištěný a podepsaný vedoucí DP doručen na katedru (osobně, poštou). Bez něj není možné pokračovat v návazném DS II.
Podmínky udělení atestu:
(a) Domácí příprava na každý seminář (bude kontrolováno v seminářích - za nepřipravenost na seminářích může dojít až ke snížení výsledné známky o jeden stupeň). S tím souvisí povinná docházka na semináře.
(b) Individuální práce při přípravě a psaní projektu DP, zejména rešerše literatury a psaní, též konzultace s vedoucím DP.
(c) Odevzdání finálního projektu do Moodlu do 22. 5. (přepracované projekty poté do 7. 9.). Tento projekt musí být alespoň jednou konzultován s vedoucím a na projektu musí být jméno vedoucího, který je ochoten téma studentovi vést. Po schválení projektu (tj. získání klasifikovaného zápočtu) je třeba dodat na katedru projekt vytištěný a podepsaný vedoucí/m. Bez něj není možné pokračovat v návazném DS II.
Povinná literatura:
Punch, K.F. 2008. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál. S. 9-90.
Bibliografická příručka (viz Moodle)
Dále je povinnost načíst literaturu v rámci rešerše odborné literatury dle tématu diplomové práce.
Doporučená literatura
Nekola, M., Geissler, H., Mouralová, M. (eds.) 2011: Současné metodologické otázky veřejné politiky. Praha : Karolinum. Kap.5 Výběr tématu výzkumu, 6. Stanovení cílů výzkumu.
Silverman, D. 2005: Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická příručka. Bratislava : Ikar. Kap. Jako začať. Výber témy, s. 73-87.
Šanderova, J. 2005: Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách : několik zásad pro začátečníky. Praha : Sociologické nakladatelství. Kap. 3.1. Abstrakt, 4. Vybrané žánry odborných statí ve společenských vědách, 5. Zásady publikační etiky, 6. Strategie a taktika psaní odborného textu.
Texty ke kurzu Akademické psaní, Moodl FHS UK, http://moodle.fhs.cuni.cz/course/view.php?id=995 , téma: rešerše, čtení odborného textu, zásady publikační etiky
Metodologická literatura v rámci kurzu Metody empirického výzkumu I, Moodl FHS UK, <a href="https://email.jinonice.cuni.cz/owa/redir.aspx?C=sQxU-pmWv
Cílem předmětu je seznámit studenty s požadavky na výzkumný projekt a jeho rolí ve výzkumném procesu a vést je k vypracování kvalitního výzkumného projektu. Předmět seznamuje studenty s požadavky na psaní akademických textů, s vybranými žánry akademického psaní, se správným způsobem rešeršní práce v současných odborných databázích a s tím, jak odkazovat na zdroje.
Získané znalosti, rešerše a práce se zdroji jsou aplikovány při vypracování projektu diplomové práce. Studenti v průběhu semestru absolvují pět prezenčních setkání, dále individuálně spolupracují s budoucím školitelem i s vyučujícím formou konzultací.