Anotace
Předmět je koncipován jako seminář a cvičení, přičemž v každé části mají studenti jiný typ aktivity. Seminární část se skládá ze tří témat důležitých pro práci s lidmi. Studenti reflektují své zkušenosti ve světle předepsané literatury.
V rámci interaktivní výuky trénují konkrétní dovednosti, jako např. práci s hranicemi, rozhodování v situacích dilematu apod.
Cílem cvičení v tomto semestru je prozkoumat možná témata pro praxi, zhodnotit je a zvolit relevantní téma. Studenti dále hledají a ve spolupráci s vyučující kontaktují konkrétní organizace, kde budou praxi vykonávat, a v daném semestru začínají vykonávat praxi v rozsahu cca 20 hodin.
Sylabus
V rámci prezenčních setkání se budou zamýšlet nad tématy etiky, hodnot ve společnosti, sociální spravedlnosti a práce s vlastním vnímáním.
Témata jednotlivých setkání:
Setkání 19. 2. 2020
Úvodní setkání, zadání praxe a terénního deníku, mapování předchozích zkušeností
Setkání 25. 2. 2020
Uvědomování, potřeby
Moree, D. (2015). Základy interkulturního soužití. Praha: Portál.
Kapitola Interkulturní nedorozumění (strana 77)
Perls, F. & Hefferline, R., F. & Goodmann, P. (2004). Gestalt terapie. Praha: Triton. (strana 269 – 294)
Setkání 15.4. 2020
Hranice, hodnoty, sociální spravedlnost
Foucault, M. & Chomsky, N. (2005). Člověk, moc a spravedlnost. Str. 44 a dál
Moree, D. & Bittl, K-H. (2007). Dobrodružství s kulturou; transkulturní učení v česko-německé práci s mládeží. Plzeň: Koordinační centrum česko-německých výměn mládeže Tandem.
Moree, D. (2015). Základy interkulturního soužití. Praha: Portál.
Kapitola Interkulturní nedorozumění (strana 77)
Setkání 6.5. 2020
Smysl, etika, hodnoty, sociální spravedlnost
Frankl, V. E. (1997). Vůle ke smyslu. Brno: Cesta.
Kapitoly:
Čas a odpovědnost (strana 30)
Logos a existence (strana 61)
Strasti bezesmyslného života (strana 164)
Fischer, O. (ed) (2008). Etika a lidská práva v sociální práci. Praha: Centrum sociálních služeb.
Kapitola Etika jako cesta k radosti ze sociální práce (strana 7)
Milfait, R. (ed.). (2013). Lidská práva osob s postižením, nevyléčitelně nemocných a umírajících.
Kapitola Lidskoprávní princip a lidská důstojnost (strana 210)
Zápočet se uděluje za:
Domácí úkol – tzv. „reflection paper“ z každé prezenční hodiny.
Účast na prezenčních setkáních nebo vypracování eseje na základě povinné literatury.
Zpráva o výběru tématu praxe a organizací, kde bude student praxe vykonávat.
Zadání pro „reflection paper“:
Student si vybere jednu konkrétní situaci, tu popíše a reflektuje s pomocí látky probírané na hodině.
Zadání pro psaní eseje:
Student si vybere jednu konkrétní situaci, která se týká tématu daného setkání. Situaci popíše a reflektuje ve světle literatury předepsané na dané setkání. Např.: Student popíše situaci, ve které hrálo roli konkrétní poznání potřeb někoho jiného nebo svých vlastních nebo kdy naopak téma potřeby bylo p řítomno, ale nepodařilo se ho oslovit. Student tuto situaci popíše a reflektuje ve světle teorie zaměřené na reflexi strachů a potřeb.
Další doporučená literatura
Frankl, V. E. (2006). A přesto říci životu ano. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.
Frankl, V. E. & Lapide, P. (2011). Bůh a člověk hledající smysl. Brno: Cesta.
Maslow, Abraham (1943). A Theory of Human Motivation. Wiklers Publications, Inc. ISBN 13:978-1-62755-467-1.
Předmět je koncipován jako seminář a cvičení, přičemž v každé části mají studenti jiný typ aktivity. Seminární část se skládá ze tří témat důležitých pro práci s lidmi. Studenti reflektují své zkušenosti ve světle předepsané literatury.
V rámci interaktivní výuky trénují konkrétní dovednosti, jako např. práci s hranicemi, rozhodování v situacích dilematu apod.
Cílem cvičení v tomto semestru je prozkoumat možná témata pro praxi, zhodnotit je a zvolit relevantní téma. Studenti dále hledají a ve spolupráci s vyučující kontaktují konkrétní organizace, kde budou praxi vykonávat, a v daném semestru začínají vykonávat praxi v rozsahu cca 20 hodin.