Anotace
Předmět je koncipován jako seminář a cvičení, přičemž v každé části mají studenti jiný typ aktivity:
Seminární část se skládá ze třech témat důležitých pro práci s lidmi. Studenti reflektují své zkušenosti ve světle předepsané literatury. V rámci interaktivní výuky trénují konkrétní dovednosti, jako např. procesy vyloučení, řešení konfliktů nebo reflexi vlivu struktury a kultury na sociální realitu.
Cvičení absolvují studenti v rámci povinné praxe. Cílem cvičení v tomto semestru je docházet na praxi do předem vybraných organizací občanské společnosti. Tuto praxi může student doplnit i o praxi ve firmách nebo státní správě a to s ohledem na své téma.
Sylabus
Úvodní setkání – 7.10. 2020 – výuka on-line pomocí MS Teams
Setkání 14.10. 2020 – výuka on-line pomocí MS Teams
Komunikace, moc, struktura, kultura
Forsyth, D. R. (2006). Group Dynamics. Wadsworth: Cengage Learning. Kapitola 6.
Sachdev, I. and Bourhis, R. (1985). Social categorization and power differentials in group relations. European Journal of Social Psychology, 15, 415 – 434.
Moree, D. (2015). Základy interkulturního soužití. Praha: Portál. Kapitola 3.
Úkol: Brainstorming a otázky, které vzešly z četby
Setkání 11.11. 2020 - – výuka on-line pomocí MS Teams
Práce s lidmi, vedení týmu, procesy vyloučení
Bion, W. (1990). Experiences in Groups. USA: Bank of Books.
Forsyth, D. R. (2006). Group Dynamics. Wadsworth: Cengage Learning. Kapitola 8 a 9.
Moree, D. (2015). Základy interkulturního soužití. Praha: Portál. Kapitola 6.
Úkol: Mind map a otázky, které vzešly z četby
Setkání 9.12. 2019 - – výuka on-line pomocí MS Teams
Konflikt a jeho řešení
Bion, W. (1990). Experiences in Groups. USA: Bank of Books.
Forsyth, D. R. (2006). Group Dynamics. Wadsworth: Cengage Learning. Kapitola 13.
Moree, D. (2015). Základy interkulturního soužití. Praha: Portál. Kapitola 6.
Úkol: Sociogram konkrétního konfliktu a otázky, které vzešly z četby
Po celou dobu trvání tohoto třísemestrálního kurzu si student vede portfolio, kam shromažďuje a zaznamenává:
- Poznámky a podklady z interaktivní výuky
- Terénní deník z praxe
- Teoretické texty ke studovanému tématu
- Úkoly
Zápočet se uděluje za:
Účast na prezenčních setkáních nebo esej vypracovaná na základě povinné a doporučené literatury
Splněné úkoly na jednotlivé hodiny
Praxe v některé z OOS
Portfolio
Povinná literatura
Bion, W. (1990). Experiences in Groups. USA: Bank of Books
Forsyth, D. R. (2006). Group Dynamics. Wadsworth: Cengage Learning.
Sachdev, I. and Bourhis, R. (1985). Social categorization and power differentials in group relations. European Journal of Social Psychology, 15, 415 – 434.
Moree, D. (2015). Základy interkulturního soužití. Praha: Portál.
Doporučená literatura
Berne, E. (2005). Principles of Group Treatment.
Girard, R. (1988). The Scapegoat Format.
The aim of this practicum is to enhance students' abilities to apply their theoretical knowledge in fulfilling specific practical tasks. By research and analysis of a range of issues and phenomena, the students gain practical insight into the functioning of a particular NGO.