Anotace
Předmět je koncipován jako seminář a cvičení, přičemž v každé části mají studenti jiný typ aktivity:
Seminární část se skládá ze třech témat důležitých pro práci s lidmi. Studenti reflektují své zkušenosti ve světle předepsané literatury. V rámci interaktivní výuky trénují konkrétní dovednosti, jako např. procesy vyloučení, řešení konfliktů nebo reflexi vlivu struktury a kultury na sociální realitu.
Cvičení absolvují studenti v rámci povinné praxe. Cílem cvičení v tomto semestru je docházet na praxi do předem vybraných organizací občanské společnosti. Tuto praxi může student doplnit i o praxi ve firmách nebo státní správě a to s ohledem na své téma.
Sylabus
Úvodní setkání – 7.10. 2020 – výuka on-line pomocí MS Teams
Setkání 14.10. 2020 – výuka on-line pomocí MS Teams
Komunikace, moc, struktura, kultura
Forsyth, D. R. (2006). Group Dynamics. Wadsworth: Cengage Learning. Kapitola 6.
Sachdev, I. and Bourhis, R. (1985). Social categorization and power differentials in group relations. European Journal of Social Psychology, 15, 415 – 434.
Moree, D. (2015). Základy interkulturního soužití. Praha: Portál. Kapitola 3.
Úkol: Brainstorming a otázky, které vzešly z četby
Setkání 11.11. 2020 - – výuka on-line pomocí MS Teams
Práce s lidmi, vedení týmu, procesy vyloučení
Bion, W. (1990). Experiences in Groups. USA: Bank of Books.
Forsyth, D. R. (2006). Group Dynamics. Wadsworth: Cengage Learning. Kapitola 8 a 9.
Moree, D. (2015). Základy interkulturního soužití. Praha: Portál. Kapitola 6.
Úkol: Mind map a otázky, které vzešly z četby
Setkání 9.12. 2019 - – výuka on-line pomocí MS Teams
Konflikt a jeho řešení
Bion, W. (1990). Experiences in Groups. USA: Bank of Books.
Forsyth, D. R. (2006). Group Dynamics. Wadsworth: Cengage Learning. Kapitola 13.
Moree, D. (2015). Základy interkulturního soužití. Praha: Portál. Kapitola 6.
Úkol: Sociogram konkrétního konfliktu a otázky, které vzešly z četby
Po celou dobu trvání tohoto třísemestrálního kurzu si student vede portfolio, kam shromažďuje a zaznamenává:
- Poznámky a podklady z interaktivní výuky
- Terénní deník z praxe
- Teoretické texty ke studovanému tématu
- Úkoly
Zápočet se uděluje za:
Účast na prezenčních setkáních nebo esej vypracovaná na základě povinné a doporučené literatury
Splněné úkoly na jednotlivé hodiny
Praxe v některé z OOS
Portfolio
Povinná literatura
Bion, W. (1990). Experiences in Groups. USA: Bank of Books
Forsyth, D. R. (2006). Group Dynamics. Wadsworth: Cengage Learning.
Sachdev, I. and Bourhis, R. (1985). Social categorization and power differentials in group relations. European Journal of Social Psychology, 15, 415 – 434.
Moree, D. (2015). Základy interkulturního soužití. Praha: Portál.
Doporučená literatura
Berne, E. (2005). Principles of Group Treatment.
Girard, R. (1988). The Scapegoat Format.
Anotace
Předmět je koncipován jako seminář a cvičení, přičemž v každé části mají studenti jiný typ aktivity:
Seminární část se skládá ze třech témat důležitých pro práci s lidmi. Studenti reflektují své zkušenosti ve světle předepsané literatury. V rámci interaktivní výuky trénují konkrétní dovednosti, jako např. procesy vyloučení, řešení konfliktů nebo reflexi vlivu struktury a kultury na sociální realitu.
Cvičení absolvují studenti v rámci povinné praxe. Cílem cvičení v tomto semestru je docházet na praxi do předem vybraných organizací občanské společnosti. Tuto praxi může student doplnit i o praxi ve firmách nebo státní správě a to s ohledem na své téma.