Témata přednášek 1
Základní pojmy a koncepty masové komunikace
Média jako společenské instituce 2
Periodizace & vývoj komunikace jako součást vývoje společnosti Vývoj masmédií & masová komunikace, její charakteristika a vývojové fáze 3
Historické pozadí vzniku masového a bulvárního tisku Vývoj síťové komunikace & diferenciace vysílacích médií 4
Vývoj českých médií; česká média v období komunistické nadvlády, propaganda a cenzura
Transformace médií po roce 1989 5
Role médií ve společnosti
Vlastnictví médií, ekonomické aspekty médií, politika a média 6
Hlavní směry myšlení o médiích
Vývoj představ o účincích médií 7
Proměny mediálního publika
Tendence a působení médií
Medializace jako společenská změna a projevy medializace 8
Komunikace s médii jako nezbytná součást marketingu organizací v rámci občanské společnosti 9
Komunikace s médii v praxi I.
- Pravidla a postupy komunikace s médii 10
Komunikace s médii v praxi II.
- Psaní tiskových zpráv, vytváření materiálů pro média 11
Monitoring médií
Kvalitativní a kvantitativní analýza médií 12
Analýza médií v praxi
Využití analýz v praxi, využití analýz v rámci diplomové práce
Atestace je vypracování práce na cca 1-2 strany (výběr z témat) a + test.
Předmět seznámí studenty s významem a funkcí médií v rámci občanské společnosti v teoretické i praktické rovině. Jednotlivé přednášky představí historii masmédií v kontextu evropských dějin s důrazem na vývoj v České republice (především poukáže na rozdíly fungování médií v období 1968-1989 a po roce 1989) a způsoby a možnosti jejich využití v občanské společnosti.
Přednášky se zaměří na teorie fungování a vlivu masmédií a jejich roli v občanské společnosti, stejně jako na praktické možnosti spolupráce s médií pro jednotlivé organizace občanského sektoru.