Kurz bude vyučován ve dvou blocích po 160 minutách v následujících termínech: 7.4.2018 od 9:30 v učebně FHS3 na Veleslavíně 12.5.2018 od 9:30 v učebně FHS3 na Veleslavíně
Forma kurzu: Seminář
Docházka: Seminář bude rozdělen do dvou částí, které na sebe logicky navazují a tvoří jednotný celek. Docházka na oba bloky je tudíž povinná a je podmínkou pro udělení atestace.
Atestace: Atestaci získají studenti, kteří absolvují seminář v plném rozsahu (dva bloky) a splní požadavek na ukončení semináře, tj. stanovit záměr, cíl a hlavní výstupy a aktivity projektu, který studenti ve dvojicích či trojicích vypracují a prezentují.
Způsob komunikace se studenty během semestru: V případě nejasností ohledně semináře či atestací je možné obrátit se na vyučující e-mailem: petraantosova@seznam.cz a domluvit si případnou konzultaci přes Skype či jiným způsobem.
Obsah kurzu: Seminář bude tematicky rozdělen do dvou částí. V první části se studenti seznámí se základní terminologií pro oblast rozvojové spolupráce a humanitární pomoci. Pochopí rozdíly i souvislosti mezi těmito termíny, získají přehled o historii a vývoji obou disciplín, jejich základních zásadách a aktérech. Seznámí se se způsobem získávání prostředků, rolí dobrovolníků, minimálními standardy, riziky a předpoklady a základní legislativou týkající se této problematiky.
V druhé části kurzu bude představen projektový cyklus, skrze který bude nahlédnuto na téma monitoringu a evaluace rozvojových projektů a efektivitu poskytované " pomoci". Úvod do projektového řízení seznámí studenty se základními principy, organizací, fázemi, nástroji, technikami a metodami projektového cyklu. Studenti budou následně sami diskutovat a hodnotit konkrétní případové studie a projekty z pohledu dopadu a udržitelnosti a budou si schopni stanovit kritéria kvality.
Doporučená literatura: k semináři není povinná literatura
HUMANITÁRNÍ POMOC
HODGKINSON, P. E. Coping with catastrophe : a handbook of disaster management. London, New York : Routledge, 1991.
KOL. AUTORŮ Humanitární pomoc v ČR. Hlavní úřad CO ČR, 1998.
Humanitární charta a minimální standardy pro humanitární pomoc (Sphere Project Translation). Praha: Sdružení Česká katolická charita, 2003.
NOHA - Network on Humanitarian Assistance. Luxembourg: Office for Official Publication of European Committee, 1998.
ROZVOJOVÁ SPOLUPRÁCE
Koncepce zahraniční rozvojové pomoci České republiky na období let 2002 až 2007
JELÍNEK, Petr a kol. (2003): Rozvojová politika Evropské unie. Ústav mezinárodních vztahů, Praha. ISBN 80-86506-33-9
KOBROVÁ, Alena (2002): Zahraniční rozvojová pomoc ČR v působnosti MŽP 1997-2002. MŽP Praha.
Kolektiv autorů: Rozvojové cíle tisíciletí. Ekumenická akademie, Praha 2005.
MACRAE, Joanna: Aiding Recovery? The Crisis of Aid in Chronic Political Emergencies. Zed Books, London, 2001. ISBN 1-85649-941-3 (the chapters 2,3; p. 7-47)
NOVÁČEK, Pavel (2003): Partnerství pro rozvoj aneb globální "Marshallův plán". In: Johannesburg + 1. Sm ěřování k udržitelnému rozvoji. Sborník z konference v Olomouci 22.-25.dubna 2003. ISBN 80-244-0736-1 (str. 99-115).
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ
Kolektiv autorů. Manuál projektového cyklu zahraniční rozvojové spolupráce České republiky. Ústav mezinárodních vztahů pro MZV ČR, Praha 2006.
Příprava a řízení projektů aneb jak řídit projektový cyklus, manuál. Centre for International Development and training, Nadace Rozvoje Občanské společnosti, 2003.
MEREDITH, J. R. Project Management. New York: John Wiley and Sons, 1995.
ZONKOVÁ, Z. Projektové řízení. Ostrava: VŠB, 1997.
ZONKOVÁ, Z. Průvodce projektovým řízením. Ostrava: VŠB, 1993.
MONITORING A EVALUACE
CROOKE, M. Beyond the horizon. A guide to managing development projets from distance. Australian Council for Overseas Aid, 2003.
Davies, R, Dart, J.. The „Most Significant Change“ (MSC) Technique. A guide to its use. Care International, 2005.
Earl, S., Smutylo, T.. Outcome mapping, building leasing and reflection into development programs. International Development Research Centre, 2001.
Handbook on Monitoring and Evaluation for results, UNDS evaluation office, 2002.
Evaluation reports from Europeaid: http://ec.europa.eu/europeaid/how/evaluation/evaluation_reports/index-en.htm
INTERNETOVÉ ZDROJE
Stránky humanitární organizace ADRA www.adra.cz
Infoservis společnosti Člověk v tísni, společnost při ČT, o.p.s. www.infoservis.net allAfrica.com allafrica.com Africa Online www.africaonline.com World Bank www.worldbank.org
European Commission http://ec.europa.eu Mezinárodní měnový fond www.imf.org United Nations www.un.org Rozvojový program UN www.undp.org Program UN pro životní prostředí www.unep.org Centrum UN pro lidská sídla www.unhabitat.org Populační fond UN www.unfpa.org Úřad vysokého komisaře pro uprchlíky www.unhcr.ch Program UN pro AIDS www.unaids.org Ekonomická komise UN pro Afriku www.uneca.org Organizace UN pro výživu a zemědělství www.fao.org Mezinárodní fond pro zemědělský rozvoj www.ifad.org Mezinárodní fond pro průmyslový rozvoj <a href="https://email.jinonice.cuni.cz/owa/redir.asp
This course is divided into two parts. In the first part, students are introduced to the basic terminology of development cooperation and humanitarian aid in oder to develop students' understanding of the difference between these notions, to provide an overall knowledge of the history of both disciplines, their basic principles and the parties involved. Students will also learn about fundraising methods, the role of volunteers, minimal standards, risks and preconditions and basic legislation relevant to the topic.
The other part will be dedicated to an overview of the project cycle, which will be used as a platform for demonstration of issues of monitoring and evaluation of humanitarian and development projects and efficiency of humanitarian and development aid as such. After the project management introduction, students will be familiarised with the basic principles, organisation, phases, tools, techniques, and methods of the project cycle.
Students will then discuss and evaluate specific case studies and projects with respect to impact and sustainability, and they will also be able to assess quality criterions.