Plnění předmětu v akademickém roce 2020/21 a později: pokud potřebujete splnit tento předmět později ve studiu z důvodu posunutého plnění, přerušení studia či ISP, kontaktujte prosím před začátkem zkouškového období přímo daného vyučujícího stran vypsání termínu. Z důvodu přechodu na novou akreditaci, podle níž studují studující 1. ročníku od ak. roku 2020/21, není již tento předmět rozvržen a případné termíny zkoušek nebudou vypisovány automaticky. Po domluvě je však samozřejmě možné předmět atestovat i později.
•1. Co je orální historie? Co "dělá" příběh? Nejstarší a nejmladší výzkumná metoda. Místo orální historie v českém dějepisectví. Centrum orální historie ÚSD AV ČR, výzkumné záměry Centra, spolupráce se zahraničními partnery, možnosti spolupráce studentů FHS UK.
•2. Historie orální historie v zahraničí a u nás. Organizace orální historie.
•3. Metoda kvalitativního výzkumu. Subjektivita vs. objektivita v historickém poznání. Demokratizace dějin. Tzv. malé a velké dějiny.
•4. Paměť a orální historie.
•5. Rodinná a osobní paměť, životní příběh a identita.
•7. Vedení rozhovoru - část 1. (Interview ? Životní příběh. Rozdíly a shody. Místo, tazatel, narátor. Ukázky rozhovorů).
•8. Vedení rozhovorů - část 2. (1. a 2. rozhovor, protokoly, editace)
•9. Etika, legislativa.
•10. Trauma, svědectví, pravda.
•11. Analýza orálně historických pramenů.
•12. Intepretace orálně historických pramenů.
Seznam literatury:
•BENJAMIN, W. "The Storyteller," Illuminations, ed. H. Arendt (Schocken Books: New York, 1969) p. 83-110.
•FRISCH, Michael, "Oral History and the Presentation of Class Consciousness: The New York Times v. The Buffalo Unemployed," A Shared Authority (Albany: State U of New York P, 1990) p. 59-80.
•FRÝDLOVÁ, P. (ed.): Všechny naše včerejšky I, II: Paměť žen. Praha, 1998, 2000.
•GRELE, R. J., "From the intimate circle to globalized history," Words and Silences 4.1/2 (Nov. 2007-8) p. 28-31.
•JECHOVÁ, K.: Lidé Charty 77: Zpráva o biografickém výzkumu. Praha, 2003.
•MUSILOVÁ, D.: Životní příběhy ročníku 1924: Lidský osud v dějinách 20. století. Díl I-III. Praha, 1999.
•NIETHAMMER, L.: Annäherung an der Wandel: Auf der Suche der volkseigenen Erfahrung in der Industriepovinz der DDR. In: BIO. Zeitschrift für Biographieforschung und Oral History, č. 1, 1988.
•OTÁHAL, M. - VANĚK, M.: Sto studentských revolucí. Studenti v období pádu komunismu. Životopisná vyprávění. Praha, 1999.
•PERKS, R. - THOMPSON, A. (ed.): The Oral History Reader. London and New York, 1998.
•PERKS, R. & THOMSON, A., The Oral History Reader: Second Edition (New York: Routledge, 2006).
•PLATO, Alexander Von, "International Oral History on the Move," Words and Silences 4.1/2 (Nov. 2007-8) p. 21-24.
•PORTELLI, A. "Going Against the Grain," Words and Silences 4.1/2 (Nov. 2007-8) p. 25-27.
•PORTELLI, A., "What Makes Oral History Different," p. 32-42.
•RITCHIE, D. A., Doing Oral History: A Practical Guide (New York: Oxford UP, 2003).
•RITCHIE, D. A. ed., The Oxford Handbook of Oral History (Oxford: Oxford UP, 2011).
•SALNER, P.: Přežili holokaust. Bratislava, 1997. Portelli, A. "Going Against the Grain," Words and Silences 4.1/2 (Nov. 2007-8) p.25-27.
•STONE, E., Black Sheep and Kissing Cousins: How Our Family Stories Shape Us (New Brunswick: Transaction Publishers, 2008).
•THOMPSON, P.: The Voice of the Past: Oral History. Oxford, 1978.
•THOMSON, A. "Dancing through the memory of our movement: four paradigmatic revolutions in oral history," (paper presented at the XVIth International Oral History Conference, Sydney, 2006) p. 1-6.
•VANĚK, M.: Orální historie ve výzkumu soudobých dějin. Praha, 2004.
•VANĚK, M. - MUCKE, P., Třetí strana trojúhelníku. Teorie a praxe orální historie. Praha, FHS UK - ÚSD AV ČR v.v.i. 2011, 296 s.
•VANĚK, Miroslav. O orální historii s jejími zakladateli a protagonisty. Praha, Ústav pro soudobé dějiny 2008, 135 s.
•VANĚK, Miroslav (ed.). Obyčejní lidé..?! Pohled do života tzv. mlčící většiny. Životopisná vyprávění příslušníků dělnických profesí a inteligence. Praha, Academia 2009. 3 svazky, 1306 stran.
•VANĚK, Miroslav. Those Who Prevailed And Those Were Replaced: Intervievinw On Both Sides of A Conflict. In: Donald A. Richtie (ed.), The Oxford Handbook Of Oral History. Oxford University Press 2011 s. 37-50
•VÖRLÄNDER, H. (ed.): Oral History: Mündlich erfragte Geschichte. Götingen, 1990.
This course aims to introduce students to oral history, the specific research method and discipline in historiography.
The course is concerned with both the theoretical issues and the practical applications of this method in the research of contemporary history.