1. Československá námořní plavba jako badatelské téma publikace (edukativní, beletristické, memoárové, populárně-naučné)
Národní archiv; archiv Národního technického muzea; archiv Ministerstva dopravy; archiv Ministerstva zahraničních v ěcí; Archiv bezpečnostních složek; Národní filmový archiv 2. Čeští námořníci za Rakouska-Uherska
účast v bojích první světové války 3. Počátky námořní plavby v Československu (meziválečné období)
Versailleská smlouva
Barcelonská úmluva (1921) zákon o vlajce a rejstříku lodí námořních (1920) loď Legie lodě firmy Baťa 4. Období po druhé světové válce přístavní pásmo ve Štětíně přístavní pásmo v Hamburku
Metrans
Čechofracht první pokusy o založení vlastního loďstva loď Republika (1952) 5. Spolupráce s Čínskou lidovou republikou protokol o spolupráci (1953) první lodě provozované v rámci této spolupráce (1954 až 1960) založení podniku Československá námořní plavba (1959) 6. Ukončení spolupráce s Čínskou lidovou republikou převod lodi Ostrava (1965) válka ve Vietnamu a ukončení spolupráce s ČLR (1965) vypovězení dohody s ČLR o spolupráci v oblasti rozvoje námořní dopravy (1967) 7. Vlastní československé loďstvo přehled lodí k okamžiku vypovězení smlouvy s ČLR 8. Události roku 1968 a Československá námořní plavba situace na jednotlivých lodích
„vzpoura“ na lodi Kladno události na lodi Košice 9. Tzv. normalizace v Československé námořní plavbě průběh „normalizace“; prověrky rozvoj loďstva (přehled do roku 1989) obnova spolupráce s ČLR (1987) 10. Československá námořní plavba po listopadu 1989 rozpad Československé federace; rozdělení podniku 11. Česká námořní plavba privatizace podniku nákup nových lodí prodej lodí; ukončení činnosti firmy 12. Dílčí tematické okruhy z každodennosti života na námořní lodi převoz zbraní obecně; aféra lodi Lidice (1959) výjimečné události (úrazy, havárie, potopení lodi Pionýr) povolání námořníka (kvalifikace, náplň práce) finanční ohodnocení obchod na černém trhu rodinný život působení komunistického režimu na lodích
Kurz se zaměřuje na problematiku založení a rozvoje pro Československo netypického dopravního odvětví – námořní plavby, a to v období od druhé světové války do roku 1989. Ve stručnosti se dotkne i provozu československé námořní plavby po roce 1989.
Stěžejními probíranými okruhy jsou následující témata: spolupráce s Čínskou lidovou republikou v oblasti námořní plavby; založení podniku Československá námořní plavba; ekonomické aspekty námořního podnikání v jednotlivých dekádách; každodennost na námořní lodi.