Povinná literatura: MAREŠ, J. (2013). Pedagogická psychologie.
Praha Portál, ISBN 97-88026201748. ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Praha.
Portál. ISBN 97-88026203681.
BRAUN, R., MARKOVÁ, D., NOVÁČKOVÁ, J. (2014). Praktikum školní psychologie.
Praha: Portál. ISBN 97-88026201762. Doporučená literatura: BERTRAND, Y. (1998) Soudobé teorie vzdělávání.
Praha: Portál, ISBN 80-7178-216-5. MÁLKOVÁ, G. (2009). Zprostředkované učení.
Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-585-1.
JANOŠOVÁ, P. , KOLLEROVÁ, L., ZÁBRODSKÁ, K., KRESSA, J., DĚDOVÁ, M. (2016). Psychologie školní šikany.
Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2992-3. ŠEĎOVÁ, K. a kol.
Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál 2012. VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ,Z., ŠTECH, S. (2001).
Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, ISBN 80-7184-929-4. FONTANA, D.
Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. 383 s.
ISBN 80-7178-063-4
Předmět seznamuje studenta s vybranými tématy, teoretickými východisky a metodami výzkumu z oblasti pedagogické a školní psychologie. Cílem kurzu je především umožnit studentům porozumět základním principům fungování školských a poradenských zařízení a systému poradenské péče v oblasti vzdělávání a výchovy. Důraz je v průběhu kurzu kladen na porozumění školským a vzdělávacích institucím jako prostoru pro realizaci výzkumu. Témata:
1. Pedagogická a školní psychologie- vymezení oboru a základní témata oboru s důrazem na významná teoretická východiska.
2. Vývoj pedagogické a školní psychologie v českém prostředí, aktuální témata a trendy oboru.
3. Systém vzdělávání a poradenský systém v ČR – legislativní rámec, úloha psychologických profesí.
4. Škola, školské a vzdělávací instituce jako místo pro realizaci výzkumu – kritické momenty
5. Psycholog ve škole- úloha, kompetence, náplň práce, legislativní rámec, systém podpory
6. Učení- druhy učení, vztah učení a zrání, základní teoretická východiska pro studium učení
7. Zprostředkované učení, sociokulturní přístupy ke studiu učení, vztah učení a poznávacích procesů.
8. Interakce učitel a žák z psychologické perspektivy.
9. Školní tř ída jako sociální skupina- metody výzkumu.
10. Vztah rodiny a školy – témata a metody výzkum z psychologické perspektivy
11. Diagnostika v kontextu edukace – cíle a účel, metody a formy realizace, využití pro výzkumné účely.
12. Psychometrické a dynamické přístupy v realizaci diagnostiky
13. Intervence v kontextu školní a pedagogické psychologie- metody realizace pro potřeby výzkumu.
14. Aktuální trendy a novinky ve výzkumu na poli pedagogické a školní psychologie