Výstupy z učení:student:
- Formuluje výzkumnou otázku, hypotézy, operacionalizaci a model vztahů. - Navrhne projekt výzkumu využívající kvantitativní sběr dat technikou dotazníku, porovná jej se stanovenými principy vědeckého postupu a obhájí jej v dialogu s vyučujícím.
Témata výuky: a) teorie a nejdůležitější pojmy
- logika kvantitativního výzkumu, srovnání s kvalitativním výzkumem (na základě toho, co vědí o kvalitativním výzkumu), omezení kvantitativního výzkumu, formulace výzkumného problému/výzkumné otázky, formulace obecné hypotézy a pracovních hypotéz, hledání indikátorů pro jednotlivé proměnné
- reprezentativita v sociologickém výzkumu, vysvětlení základních pojmů (vzorek, populace, reprezentativita atd.), typy pravděpodobnostních a nepravděpodobnostních technik výběrů s uvedením konkrétních příkladů, chyba výběru
- standardizovaný rozhovor, dotazníkové šetření: konstrukce a uspořádání dotazníku, formulace otázek, řazení otázek, nejčastější příklady špatně formulovaných otázek, problém návratnosti u poštovního dotazování
- jak číst výsledky statistických šetření: interpretace statistických výstupů na příkladu jednoduchých tabulek a grafů z konkrétních výzkumů b) cvičení a úkoly k dosažení dovedností
- na příkladu konkrétního výzkumu (nejlépe takového, jehož autorem byl někdo ze studentů) ukázky propojení jednotlivých kroků kvantitativního výzkumu - proč nefunguje dotazník bez formulace pracovních hypotéz a správně zvolených indikátorů apod.
- na konkrétním příkladu procvičování jednotlivých kroků ve skupinkách, tj. formulace výzkumného problému, formulace hypotéz, operacionalizace proměnných, návrh a zdůvodnění vhodného typu výběru pro vlastní výzkum
- na příkladech konkrétních dotazníků (včetně těch, na jejichž vytvoření se podíleli sami studenti) ukázky nevhodně položených otázek, chybně zvolené
škály odpovědí, dlouhého, nepřehledného, nesrozumitelného dotazníku apod.
- srovnání úryvků z výzkumných zpráv z kvantitativního a kvalitativního výzkumu na stejné téma, hledání odpovědí na otázky: Jak se liší jazyk obou<span style="font-size: 10pt; font-family: &quot;Arial-BoldMT&quot;,&quot;sans-serif&quot;; mso-bidi-font-family: Arial-BoldMT;"
Student se v kurzu seznámí se základy kvantitativního sociologického výzkumu. Výklad je zaměřen na design kvantitativního výzkumného šetření (survey).
Konkrétním cílem je naučit studenty přípravu výzkumného projektu využívajícího ke sběru dat dotazníkové šetření. Část kurzu proto bude zaměřena na praktické zkušenosti při vytváření dotazníku. Kromě toho bude pozornost věnována interpretaci výsledků kvantitativních výzkumů, s nimiž se student může ve své praxi setkat.
Na kurz dále navazuje volitelný předmět Praktikum – elementární zpracování dat z kvantitativního výzkumu určený studentům, kteří budou v rámci své diplomové práce realizovat vlastní výzkumné šetření.