Název kurzu: Komunitní rozvoj
Vyučující: Mgr. Ingrid Štegmannová, Ph.D.
Rozsah: 10/10
Atestace: Z, celkem 2 ECTS kredity (+ možnost volitelné seminární práce 2 ECTS kredity)
Z áměr vzhledem k profilu absolventa:
Předmět uvádí studenta do komplexních souvislostí podmínek života v komunitě a úloze komunity v systému zdravotní a sociální péče. Otevírá studentovi příležitosti, jak využít potenciálu komunity k řešení konkrétních zdravotních a sociálních problémů. Vede jej k plánování a řízení sociálních a zdravotních intervencí na komunitní úrovni.
Cíle/výstupy:
Předmět přispívá k následujícím kompetencím manažera: ví, co je účinnost, kvalita a odpovědnost (accountability) v řízení služeb a jak k nim směřovat; zná různé druhy zdravotně sociálních intervencí, ví, k čemu mají sloužit, co je jejich obsahem, jak budou měřeny výsledky, koho se týkají a kdo se na nich bude podílet; umí navrhnout organizační a ekonomické zajištění zdravotně sociálních intervencí ve zvolené oblasti služeb chápe co je občanská společnost a co je sociální kapitál; chápe principy rozdělení moci, vytváření sociálních sítí a jejich význam; umí analyzovat, průběžně zjišťovat a vyhodnocovat potřeby a silné stránky své komunity (SWOT analýza); zná různé metody aktivizace-revitalizace komunity; chápe význam a principy komunitního plánování; umí navrhnout systém sociálních a zdravotních služeb ve vybrané komunitě pro vybranou skupinu uživatelů.
Témata výuky:
Vymezení komunity a její role v systému péče o zdraví
Zdraví ve 21. století a jeho realizace na komunitní úrovni
Role komunity v oblastech komunitní práce, komunitní péče a komunitního plánování
Infrastruktura systému péče o zdraví na komunitní úrovni
Zdravotní a sociální intervence na komunitní úrovni
Propojení individuálního a populačního přístupu k řešení zdravotních a sociálních problémů
Požadavky k absolvování kurzu: zápočet, volitelná seminární práce
Zápočet - písemný návrh indikátorů, pomocí kterých lze popsat situaci ve vybrané komunitě.
Volitelná seminární práce - profil komunity ve vztahu ke zdravotní a sociální problematice. Vymezení komunity, problémy - jejich priority a řešitelnost, plán intervence, indikátory. Musí jít o konkrétní reálnou situaci v některé lokalitě ČR.
Základní studijní literatura: studijní materiály k předmětu v Moodle
Doporučená studijní literatura:
Wye River Group on Healthcare, Inc.Communities Shaping a Vision for America’s 21st Century Health and Healthcare [online]. c2005. [cit. 2014-03-25]. Dostupné z: <http://www.wrgh.org/docs/feat_phase2_report.pdf> .
Key term: Community Capital - Sustainable measures. Community Capital [online]. c2010. [cit. 2014-03-25]. Dostupné z: <http://www.sustainablemeasures.com/node/32>.
Komunitní plánování. Deset kroků procesem komunitního plánování. Metodiky pro plánování sociálních služeb [online]. c2008.[cit. 2014-03-25]. Dostupné z: <http://www.komunitniplanovani.com/kp-metodiky_11/>.
European social network. Developing Community Care report [online]. c2011. [cit. 2014-03-25]. Dostupné z: <http://www.esn-eu.org/developing-community-care/index.html>.
HAVRDOVÁ, Z., KOSOVÁ, J., SVOBODOVÁ, J., VOMLELOVÁ, A. Mít život ve svých rukou. O oblastech a postupech práce komunitního pracovníka ve vyloučených lokalitách. 1. vyd. Dobrá Voda a Praha: Český západ o. s. a Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2013. 157 s. ISBN 978-80-87398-32-6.
MOSLEY, H. W. Transforming Health Systems to Facilitate the Household Production of Health in Developing Countries [online]. c2007. [cit. 2014-03-25]Dostupné z: <https://centre.icddrb.org/images/11thAscon_Keynote-Speech.pdf>.
PAYNE, Malcolm. Social work and community care: o oblastech a postupech práce komunitního pracovníka ve vyloučených lokalitách. 2. [Dr.]. London [u.a.]: Macmillan, 1996. ISBN 978-033-3606-247.
SMITH, M. K. ‘Social capital’, the encyclopedia of informal education [online]. c2009. [cit. 2014-03-25]. Dostupné z: <http://infed.org/mobi/social-capital/>.
This course is focused not only on some aspects of service organisations management, but also on the ways of integrating the ethical and economic aspect of problem-solving in management. It is concerned with resources and processes management related to the implementation of new quality management methods.
Employing some everyday life situations as examples, the course offers students the opportunity to test the problem solving of some dilemmas in practice. The aim of this course is to develop students' understanding of the role of a community within a health and social care system.