* OKRUH 1:
Morálka a etika, etika jako filozofická disciplína; fenomenologie morálky - morálka a její sociální a individuální rozměr; vznik morálních norem a jejich formalizace; heteronomní a autonomní morálka; etika absolutistická a relativistická - proměna mravních norem v čase; etika deskriptivní a normativní; etické kořeny naší kultury, zdroje morálního rozvažování v postmoderní době; profesní etika; Etika a etické teorie (s důrazem na sociální etiku) v dějinách etického myšlení jako opora pro identifikaci vlastní pozice (v kontextu profesním i osobním)
Četba k okruhu:
BRNULA, P. 2011. Etika v sociálnej práci. (1. a 4. kap) Bratislava: Iris. ISBN 978-80-89238-50-7.
* OKRUH 2:
Etika, morálka, hodnoty; hodnotové orientace a etické preference v pomáhající praxi; etický problém, etické dilemma; modely tického rozhodování, etický kodex jako charakteristický znak profese; pomáhající etika a moc - profesní etika jako její regulace.
Četba k okruhu:
BOSÁ, M. 2016. Etika sociálnej práce, In: Balogová, B. a kol. Kompendium sociálnej práce pre magisterský stupeň štúdia. Prešov: Akcent Print. ISBN 978-80-89295-70-8. s. 89-104.
Etické kódexy: dostupné na moodle:
* OKRUH 3:
Otázka po dobru jako integrální součást dobré profesní praxe; typologie přístupů k etice v sociální práci - intuicionismus, emotivismus, deontologie, teleologie, přirozeno-právní a pozitivně-právní přístup, utilitarismus, etika ctností; profesionalismus a etické kodexy; role hodnot v sociální práci; sebeurčení a autonomie jedince jako východiska etické reflexe - člověk jako osoba (inkluzivismus x exkluzivismus), důstojnost lidské osoby, lidská práva a sociální spravedlnost v kontextu sociální práce; etická dilemata v sociální práci a možné způsoby jejich řešení (např. vyhýbání se dilematu, racionalizace dilemat, neutralita a favorismus, jednostrannost a symetrie apod.).
Četba k okruhu:
BRNULA, P. 2011. Etika v sociálnej práci. (4. kap) Bratislava: Iris. ISBN 978-80-89238-50-7.
* OKRUH 4:
Hippokrates a hippokratovská deontologická tradice; proměny vztahu zdravotníka a pacienta (paternalismus a partnerství); tzv. dehumanizace medicíny ve 20. stol. a hnutí za práva pacientů; moderní lékařská/zdravotnická etika a její principy; Konvence o biomedicíně - autonomie pacienta a právo na sebeurčení, informovaný souhlas, právo na informace (problematika pravdy o zdravotním stavu pacienta) a právo na ochranu soukromí (povinná mlčenlivost); lidská důstojnost - člověk jako osoba; lékařský výzkum a etika, role etických komisí
* OKRUH 5:
Etika péče jako teorie i praxe v kontextu pomáhající praxe a (sociální) politiky; vztahová a situační etika. Sociální práce a sociální služby jako prostředí pro realizaci etické praxe.
Četba k okruhu:
BOSÁ, M. Etika starostlivosti a starostlivá spoločnosť ako výzva pre sociálnu prácu dostupné na:
Pols J. 2014. “Radical Relationality: Epistemology in Care and Care Ethics for Research.” Pp. 175-194 in G. Olthuist, H. Kohlen, J. Heier (eds.). Moral Boundaries Redrawn: The Significance of Joan Tronto’s Argument for Political Theory, Professional Ethics, and Care as Practice. Leuven: Peeters.
Hradcová, D., & Synek, M. 2020. Obdělávat svou zahradu: Spekulativní etika Maríi Puig de la Bellacasa. Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 56(2), 259-275. doi: 10.13060/csr.2020.009
* Výstup:
Student/ka
Se orientuje v klíčových etických teoriích a je schopen/a využít je jako oporu pro vlastní etické uvažování
Rozvine vlastní schopnost identifikovat a řešit etický problém, etické dilema a chápe rozdíly mezi nimi i v přístupu k jejich řešení
Orientuje se ve vztazích mezi etickými normami (společnosti, instituce), vlastní etickou orientací (profesionála)
Rozumí klíčovým aspektům profesní etiky (specificky v oblasti sociální a zdravotnické), zná etické regulativy vlastní profese, rozumí jim jako konstruktu pro oporu výkonu praxe a je schopen/schopna v jejich kontextu vytvářet etické řešení přesahující pouhé formulace regulativu.
Kurz je zaměřen na rozvoj etického uvažování, etické (sebe)reflexe a reflexe profese, motivuje ke komplexnějšímu uvažování ve vztahu k vlastní osobě, vlastní profesionalitě. Kurz poskytuje studentkám a studentům orientaci v klíčových etických teori ích, s důrazem na sociální etiku a profesní etiku.
Identifikuje vztah mezi etikou, morálkou a hodnotovou orientací (jednotlivce, organizace, společnosti).