Obsah a struktura:
Obsah kursu je členěn do 5 navazujících tematických okruhů, které společně přispívají k naplnění cílů. Logika obsahu směřuje k podpoře schopnosti studentů a studentek samostatně navrhnout vlastní projekt výzkumu v oblasti jimi zvoleného tématu.
* OKRUH 1:
Co je sociální (a organizační) výzkum, a k čemu je dobrý?; Jaký je vztah mezi sociální prací a sociálním výzkumem?; Základní epistemologické problémy a výzvy (sociálního) výzkumu; Srovnání kvalitativního a kvantitativního výzkumu.
Četba k okruhu:
Baum, Detlef 2014. Tradice výzkumu v sociální práci, In. Baum, D a A. Gojová (eds.). Výzkumné metody v sociální práci., s. 37-62.
EWERITT, A. 1998 Research and development in social work. In: ADAMS, R., DOMINELLI, L. PAYNE, M. Social work: themes issues and critical debates. London: MACMILLAN PRESS Ltd, s. 104-115.
* OKRUH 2:
Logika a postup kvalitativního výzkumu; hlavní přístupy kvalitativního výzkumu; formulace výzkumného problému
Četba k okruhu:
Loučková, Ivana 2014. Výzkum v sociální práci - problémy a možnosti, In: Baum, D a A. Gojová (eds.). Výzkumné metody v sociální práci. Ostrava 2014. (s. 21-36)
Payne, Malcolm 2005 The impact of research, In: Payne, M. The origins of social work. Continuity and change. (s. 216-226).
* OKRUH 3:
Výzkumný design, formulace a reformulace výzkumné otázky; Výb ěr prostředí a případů, vstup/přístup do zkoumaného prostředí, vyjednávání přístupu; Výběr participantů v kvalitativním výzkumu; problém validity a reliability
Četba k okruhu:
Silverman, David 2005. Výber témy, In: Ako robiť kvalitatívny výskum, s. 75-85.
Silverman, David 2005. Výber prípadu, In: Ako robiť kvalitatívny výskum, s. 114-124.
* OKRUH 4:
Etické otázky v sociálním výzkumu; Vztahy výzkumníka a lidí ve zkoumaném prostředí, chování výzkumníka v terénu a tzv. impression; management, výzkumné role a jejich možné dopady na obsah a kvalitu dat
Četba k okruhu:
STAKE, R. E. 2010. Advocacy and Ethics. Making thinks work better, In: Qualitative Research: Studying How Things Work, s. 201 - 2016.
Littlechild, Brian. Etika v kvalitativním výzkumu v sociální práci, In: Baum, D a A. Gojová (eds.). Výzkumné metody v sociální práci, s. 121-137.
* OKRUH 5:
Projekt kvalitativního výzkumu - základní logika a struktura plánování vlastního výzkumu
Četba k okruhu:
Silverman, David 2005. Aako písať návrh výzkumného projektu, In: Ako robiť kvalitatívny výskum, s. 125-129.
* Výstup:
Student/ka: umí pojmenovat a vysvětlit základní epistemologické problémy a výzvy sociálního výzkumu; dokáže objasnit problematiku subjektivizmu a objektivizmu v sociálním výzkumu; formuluje základní principy kvalitativního výzkumu; umí formulovat výzkumnou otázku v rámci zvoleného výzkumného problému; navrhne v základních obrysech design konkrétního kvalitativního výzkumu adekvátního zvolenému výzkumnému problému
Kurz začíná úvodem do teorie a epistemologie sociálního a organizačního výzkumu, kdy je pozornost věnována logice (resp. logikám) výzkumu založenému na principech a pravidlech věd o člověku a lidské společnosti. Po uvedení do podobností a rozdílů mezi kvalitativními a kvantitativními přístupy ke zkoumání sociální reality, je pozornost zaměřena na základní principy, pojmy a strategie kvalitativního výzkumu: povaze kvalitativního výzkumu, různým výzkumným designům a základním technikám sběru dat. V průběhu semestru studentky a studenti vypracují návrh vlastního výzkumu, při kterém se budou věnovat formulaci výzkumného problému a výzkumné otázky, strategii konstrukce vzorku / výběru participantů, výběru techniky tvorby dat a přípravě na sběr dat. Studentky a studenti jsou vedeni k reflexi etických dimenzí výzkumu a dále k reflexi důsledků přítomnosti a role výzkumníka v terénu: studentky a studenti jsou totiž často přímými účastníky jevů, které hodlají zkoumat, případně jsou dokonce v roli jejich manažerů. Část přednášek je vedeno v anglickém jazyce, s podporou pro studentky a studenty
(prezentace k přednášce v českém jazyce a v případě potřeby i překlad diskuse).