Obsah a struktura:
Po úvodním představení základních informací z historie, politiky a praxe participace uživatelů služeb v mezinárodním kontextu se studentky a studenti zaměří na tři oblasti využívání participativních přístupů. Prostřednictvím četby, zpracování příkladů z praxe, případně v setkáních s uživateli služeb během výuky budou diskutovat o teorii a praxi participace v oblasti služeb, výzkumu a výuky. Každému setkání bude předcházet studium povinné četby. Semináře budou věnovány společné reflexi četby, která bude následně doplněna o další informace z jedné z oblastí participace uživatelů (služba-výzkum-výuka). Sdílení vlastních zkušeností umožní zvažovat různé perspektivy a diskutovat o přínosech a selháních užívání participativních přístupů. Studenti a studentky si na jedno ze setkání připraví stručný popis konkrétní situace participace, budou jej prezentovat a diskutovat s vyučujícími a studujícími.
* OKRUH 1: Participativní přístupy a zapojování uživatelů v sociálních a zdravotních službách - historie, politika, praxe. Jaké jsou oučasné výzvy, bariéry a kritické momenty participace?
Četba k okruhu:
The Routledge handbook of service user involvement in human services research and education. London ; New York, New York: Routledge. ISBN 1-138-36014-7. Část I, kapitola 1 a 6, část V.
* OKRUH 2: Účast uživatelů služeb ve výzkumu v sociální a zdravotní oblasti. Výzvy zapojování „lidí s …“ do výzkumu. Kdo a jakým způsobem výzkum iniciuje? Jak výzkum naplánovat, jaké metody používat? Jak výzkumníky-uživatele odměňovat? Jak spoluvytvářet a prezentovat výstupy - zprávy, články, knihy. Aktivismus a akademická práce.
Četba k okruhu:
HRADCOVÁ, Dana a Michal SYNEK. The rest is noise: on describing cognitive multiplicity. Qualitative Research. 2020, s. 146879412097598. ISSN 1468-7941, 1741-3109. DOI: 10.1177/1468794120975987
* OKRUH 3: Účast uživatelů služeb ve výuce sociální práce. Možnosti společného učení a netradiční formy předávání příběhů, znalostí a dovedností.
Četba k okruhu:
The Routledge handbook of service user involvement in human services research and education. London ; New York, New York: Routledge. ISBN 1-138-36014-7. Část III, kapitola 23 a 34.
* Výstupy:
Student/studentka:
Umí pojmenovat a vysvětlit základní pojmy a koncepty týkající se participativních přístupů
Dokáže objasnit různé perspektivy participativních přístupů v sociální a zdravotní oblasti
Dokáže popsat a na příkladech vysvětlit různé metody podporující participaci uživatelů služeb na jejich rozvoji a taktéž ve výuce a výzkumu v sociální práci a ve zdravotnictví
Umí zhodnotit možnosti a limity využívání participativních přístupů.
Různé způsoby zapojování a přímé účasti uživatelů služeb na jejich plánování, poskytování a hodnocení jsou v mnoha zemích součástí politiky i praxe v sociální a zdravotní oblasti. Stejně tak je v mnoha zemích zavedeno zapojování uživatelů služeb do výuky a výzkumu.
V České republice zatím můžeme hovořit spíše o ojedinělých iniciativách jak v oblasti služeb, tak i ve výzkumu a výuce. Nicméně i u nás se setkáváme s uživateli služeb a s profesionály, kteří se vzájemně respektují, uznávají vlastní zkušenost a odbornost a společně hledají cesty, jak zlepšovat služby a podmínky pro jejich poskytování a rozvoj. Účelem tohoto kurzu je představit a diskutovat užívání participativních přístupů v praxi služeb i ve vědecké práci odborníků z oblasti sociálních a zdravotních organizací.