Charles Explorer logo
🇬🇧

Management Practice I.

Class at Faculty of Humanities |
YMRNPK025

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Obsah a struktura: Kurz je členěn do třech tematických okruhů, které svým obsahem kopírují klíčové fáze realizace praxe řízení ve vybrané organizaci.

* OKRUH 1:

Účel praxe řízení a různé přístupy k jejímu provedení. Volba organizace, rozhodování mezi provedením praxe u vlastního zaměstnavatele, nebo v jiné organizaci (výhody a nevýhody jedné nebo druhé volby). Formulování vlastních očekávání od praxe a propojení praxe s vlastním osobnostním a profesním růstem.

Četba k okruhu:

DRUCKER, Peter F. 2000. Řízení sebe sama. In. Výzvy managementu pro 21. století. Praha: Management press, s. 153-183.

VRZÁČEK, P. 2016. Manuál praxe řízení. Praha: FHS UK.

* OKRUH 2:

Obsah dohody o praxi řízení a její uzavření. Vyjednávání o cíli a způsobu provedení praxe řízení ve vybrané organizaci. Vytvoření plánu praxe řízení a jeho prezentace zástupcům organizace. Finalizace plánu na základě obdržených připomínek, tvorba časového harmonogramu. Definování rizik spojených s plněním cíle praxe řízení a navržení postupů jejich řízení. Etické aspekty v praxi řízení.

Četba k okruhu:

DRUCKER, Peter F. 2012. Řízení podle cílů a sebekontrola. In. To nejdůležitější z Druckera v jednom svazku. Praha: Management press, s. 101-112.

* OKRUH 3:

Realizační fáze praxe řízení. Plnění stanoveného plánu a definovaného cíle praxe. Komunikace a řízení vztahů v realizační fázi. Překonávání překážek, předcházení konfliktům, případně jejich řešení. Výstupy praxe řízení a jejich kvalita. Závěrečná zpráva, její obsahové a formální kritéria a její schvalovací proces. Vyhodnocení úspěšnosti a přínosu praxe pro organizaci a pro praktikanta. Příprava na předmět Praxe řízení II.

Četba k okruhu:

PLAMÍNEK, Jiří. 2000. Řízení a podpora skupin. In. Synergický management. Praha: Argo, s. 161-192.

VRZÁČEK, P. 2016. Manuál praxe řízení. Praha: FHS UK.

* Výstup:

Student/ka:

Umí řídit proces praxe řízení tak, aby ve stanoveném čase vedl k dosažení definovaného cíle.

Dokáže na základě uzavřeného smluvního vztahu naplnit jeho předmět a dodržet přitom stanovené smluvní podmínky

Formuluje cíl, plán a časový harmonogram praxe řízení, je si vědom/a rizik, která mohou ovlivnit implementaci navrženého plánu a umí eliminovat dopad těchto rizik na způsob provedení praxe.

Volba organizace je na studentovi, případně pomůžeme organizaci zajistit či doporučit.

Příklady organizací kde studenti praxe vykonávají: Podané ruce, o.p.s.; Včelka sociální služby, o.p.s.; Centrum sociálních služeb B. Bureše, o.p.s.; proFem - centrum pro oběti domácího a sexuálního násilí, o.p.s.; Palata - domov pro zrakově postižené; Diakonie Českobratrské církve evangelické; Všeobecné fakultní nemocnice; Romodrom, o.p.s.; FN v Motole; Doma ve Kdyni - Centrum sociálních služeb; Theia - krizové centrum, o.p.s.; Pestrá, o.p.s.; ad.

Kontrakty, dohody, smlouvy k praxi jsou k dispozici v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13059

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět studentkám a studentům pomáhá aplikovat teoretické znalosti v prostředí konkrétních organizací, nejčastěji poskytovatelů sociálních anebo zdravotních služeb a posílit v tomto prostředí jejich analytické a komunikační dovednosti. Vede je v procesu výběru organizace, identifikace cíle praxe a také při vytváření plánu praxe, včetně jejího časového harmonogramu.

Následně studentky a studenti získávají podporu při uzavírání dohody, případně kontraktu, o praxi řízení. V době realizace studentských praxí je pak studentkám a studentům poskytnuta individuální podpora, jejímž smyslem je pomoc při naplňování cíle praxe a při překonávání vzniklých překážek.

Praxe jsou dominantně orientovány na provedení analytických prací ve vybrané oblasti řízení. Výstupem je pak zpráva, ke které kontaktní osoba připojuje vlastní strukturované vyjádření.

Předmět čerpá také z probíhajícího kursu Úvod do výzkumu v praxi sociální práce a Výzkumné metody v sociální a zdravotnické praxi I. (především podoby akčního výzkumu); Komunikace v řízení a supervizi a Teorie organizace a řízení.