Studenti před každým modulem výuky samostatně prostudují a písemně zrealizují úkoly zadané v učebním textu v Moodlu jako přípravu na další výklad, resp. na cvičení.
Povinná práce obsahuje samostatnou analýzu vybrané organizace včetně návrhu supervizního kontraktu.
Zkouška sestává z obhajoby písemné práce.
Studenti prezenční formy studia mají povinnou účast 80%.
* Povinná literatura:
HAVRDOVÁ, Z. 1999. Kompetence v praxi sociální práce. Praha, Osmium, Kap. II, III, IV, V, VII.
HAVRDOVÁ, Z., HAJNÝ, M. a KOL. 2008, Praktická supervize. Praha, Galen, s. 17- 46
HAVRDOVÁ, Z. a KOL. 2011. Kultura organizace a supervize ve vzájemném působení. Praha: UK FHS,102s.
* Doporučená literatura:
DUNN R.,CALLAHAN,J.,FARNSWORTH,J.K.WATKINS, C.E. Proposed Framework for addressing supervisee-supervisor value conflict. The Clinial Supervisor. Published online: 2017.06, Jan.
* JAHN R.,NOLTEN, A.,WEIGAND,M. Supervision: Königsweg für Prävention und Gesundheitsförderung, Supervision, 2017.4, p. 215-280,
MATOUŠEK a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2013,3.vyd. ISBN 978-80-262-0213-4, 400 s.
MATOUŠEK, O. a kol. ed. Encyklopedie sociální práce, Praha: Portál 2013,576 s. ISBN 978-80-262-0366-7,
ZÁKON 108/2006 Sb. o sociálních službách, aktuální znění č.401/2012 Sb
POLLOCK,A.,ET AL. A systematic review of evidence relating to clinical supervision for nurses, midwives and allied health professionals. J. Adv.Nurs. 2017.73, 8, p. 1825-1837
KNIHOVNA KATEDRY S CIZOJAZYČNOU LITERATUROU K OBORU
Studijní opory: http://moodle.fhs.cuni.cz/course/view.php?id=473
* Studijní opora:
Učební text a další naskenované texty a dokumenty zahraniční a domácí vložené v Moodle.
Předmět umožní studentům proniknout do specifických historických, hodnotových a metodických východisek a metod podpory pracovníků ve službách, jejichž součástí je sociální práce, jejich dopadů na kulturu organizací, principů a způsobů organizování supervize v různých částech světa a způsobů začlenění supervize do rozvoje kvalitní praxe v pomáhajících profesích. cíle/výstupy:
- objasní historický vývoj a porovná společenské a profesní determinanty, hodnoty a organizační formy i legislativní ukotvení supervize v sociální práci a jiných pomáhajících profesích v mezinárodním kontextu
- umí plánovat uspořádání supervize v souladu s posláním organizace, její vnitřní organizací, kulturou a strukturou
- umí vyjednat supervizní kontrakt adekvátní potřebám organizace
- formuluje vztahy mezi supervizí a řízením a jejich úlohou v organizaci
- porovná způsoby organizování a formy supervize v sociální práci a dalších pomáhajících profesích v různých
částech světa
-získá vlastní zkušenost se skupinovou supervizí a peer supervizí témata výuky: 1. Vývoj supervize jako metody ve světě (historie 19.-20. stol.) 2. Myšlenkové proudy utvářející supervizi 3. Převládající pojetí supervize v různých zemích a profesních oblastech 4. Vývoj supervize na našem území (historie, subjekty, oblasti uplatnění supervize, legislativa či dohody, organizace) 5. Současn ý stav supervize v Evropě (úroveň řešených otázek, evropské asociace, webové stránky a
časopisy, výuka supervize) 6. Význam supervize jako podpory pracovníků v sociálních a zdravotnických 7. Formy a metody supervize 8. Kontrakt supervize, jeho komponenty a vyjednávání. 9. Odpovědnost supervizora, supervizantů a zadavatelů supervize. 10. Reflexe – pojem v pomáhajících profesích, podmínky účinné reflexe 11. Andragogický model učení a jeho využití ve vzdělávací supervizi 12. Kompetence jako pojem, důkazy a kritéria kompetencí, kompetence v supervizi a v řízení- hlavní rozdíly 13. Supervize v organizaci – témata vhodná k řešení supervizí, význam kultury supervize a organizace. cvičení a úlohy k dosažení dovedností
Zkušenost s mezioborovou skupinovou supervizí, sebereflexe a reflexe, práce v malých skupinách-příprava supervizní dohody, hraní rolí- vyjednávání dohody
Je-li to nutné, výuka proběhne online v MS Teams a skupinová práce a cvičení budou řešeny dle možností online výuky.