Charles Explorer logo
🇨🇿

Výzkumné metody v sociální a zdravotnické praxi II.

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMRP0015

Sylabus

Samostudium textů a dokumentů (vložených v Moodle) k teorii a praxi sociálního výzkumu v sociálních a zdravotnických organizacích. Podkladem pro hodnocení studenta je návrh kvantitativního výzkumného šetření, jeho odevzdání v písemné podobě a jeho ústní obhajoba. Studenti prezenční formy studia mají povinnou účast 80%.

V případě potřeby přesunu výučby do online prostoru (z důvodu hygienických opatření ve vztahu k pandemické situaci)  bude výučba realizovaná pravidelnou konferenční výukou v prostředí MS Teams https://dl.cuni.cz/ms-teams/ Povinná literatura: DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: Příručka pro uživatele. 1.vyd. Praha: Karolinum, 1993. 374 s. ISBN 8071841412. PUNCH, K. Základy kvantitativního šetření. 1.vyd. Praha, 2008. 150 s. ISBN 9788073673819 Doporučená literatura: TEATER, B. et al. Quantitative Research Methods for Social Work: Making Social Work Count. Palgrave. 276 s. ISBN 978-1137400260. BABBIE, E. The Practice of social Research. 7th ed. Belmont: Wadsworth, 1995. (Kapitoly 1-6, 8, 10, 13, 21). BRYMAN, A. Social research methods. Oxford: Oxford University Press, 2008. (Kapitoly 2-10). PAVLICA, K. Sociální výzkum, podnik a management: průvodce manažera v oblasti výzkumu hospodářských organizací. 1. vyd. Praha: Ekopress, 2000. ISBN 80-861-1925-4.

Anotace

Kurz je zaměřen primárně na seznámení se základy kvantitativního sociologického výzkumu. Výklad je zaměřen na design kvantitativního výzkumného šetření (survey). Konkrétním cílem je naučit studenty přípravu výzkumného projektu využívajícího ke sběru dat dotazníkové šetření. Část kurzu proto bude zaměřena na praktické zkušenosti při vytváření dotazníku. Kromě toho bude pozornost věnována interpretaci výsledků kvantitativních výzkumů, s nimiž se student může ve své praxi setkat. Na kurz dále navazuje volitelný předmět Praktikum – elementární zpracování dat z kvantitativního výzkumu určený studentům, kteří budou v rámci své diplomové práce realizovat vlastní výzkumné šetření.

Cíle kurzu:

Studenti:

- Kriticky čtou výsledky výzkumů a podle toho s nimi pracují, tj. nepoužívají je jako fakta, autoritativní tvrzení, ale uvědomují si jejich omezení a nedostatky

- Kompetentně zadají kvantitativní empirické šetření, například pro svoji organizaci

- Komplexně připraví vlastní dotazníkové šetření malého rozsahu (např. průzkum potřeb klientů organizace či diagnostiku vztahů na pracovišti), tj. stanoví výzkumné otázky a hypotézy, operacionalizují znaky, zkonstruují jednoduchý dotazník a vytvoří datový soubor

Obsah přednášek a seminářů:

VÝUKOVÝ BLOK 1:

- Logika a limity kvantitativního výzkumu, porovnání s kvalitativním výzkumem, volba výzkumné strategie, techniky sběru dat, standardizace, fáze výzkumu a postup výzkumníka, různé cíle výzkumu, základní modely uspořádání výběrového šetření, určení kauzality, etika výzkumu

- Vysvětlení základních pojmů (vzorek, populace, proměnná atd.), zkreslení a kvalita měření (validita, reliabilita, reprezentativita), typy proměnných, konceptualizace a operacionalizace - konstrukce indikátorů

VÝUKOVÝ BLOK 2:

- Formulace výzkumného problému/výzkumné otázky, design výzkumu (úroveň měření – jednotky analýzy, segmentace populace, faktor změny v čase apod.), formulace obecné hypotézy a pracovních hypotéz, model vztahů

- Základní typy pravděpodobnostních a nepravděpodobnostních technik výběrů z populace, výběrová a nevýběrová chyba, problém návratnosti a možnosti jejího zvyšování

VÝUKOVÝ BLOK 3:

- Typy dotazníků a způsoby jejich administrace, konstrukce a uspořádání dotazníku, typy otázek, jejich formulace a řazení, příklady špatně formulovaných otázek, problémy a limity standardizovaného dotazování

- Zodpovězení výzkumné otázky: popisné statistiky a princip ověření hypotézy pro různé typy proměnných

(základní možnosti třídění dat 2. stupně), příprava datového souboru, datová matice, interpretace statistických výstupů na příkladu jednoduchých tabulek a grafů

Výstupy kurzu:

Student:

- Formuluje výzkumnou otázku, hypotézy, operacionalizaci a model vztahů

- Navrhne projekt výzkumu využívající kvantitativní sběr dat technikou dotazníku, porovná jej se stanovenými principy vědeckého postupu a obhájí jej v dialogu s vyučujícím