Charles Explorer logo
🇨🇿

Výzkumné metody v sociální a zdravotnické praxi I.

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMRS0010

Sylabus

Kromě kontaktní výuky je předpokládáno samostudium textů a dokumentů (vložených v Moodle) k teorii a praxi sociálního výzkumu v sociálních a zdravotnických organizacích. Podkladem pro hodnocení studenta je realizace výzkumného šetření (realizace kvalitativního rozhovoru, protokolární záznam z pozorování), jeho odevzdání v písemné podobě a jeho ústní obhajoba.

V případě potřeby přesunu výučby do online prostoru (z důvodu hygienických opatření ve vztahu k pandemické situaci)  bude výučba realizovaná pravidelnou konferenční výukou v prostředí MS Teams https://dl.cuni.cz/ms-teams/

* Povinná literatura: STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie. 1.vyd. Boskovice: Albert, 1999. 196 s. Přel. S. Ježek. ISBN 80-858-3460-X. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. Biograf: časopis pro kvalitativní výzkum. ISSN 1211-5770. Články a výzkumné zprávy průběžně doplňované vyučující v Moodle kurzu * Doporučená literatura: BRYMAN, A. Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press, 2004. 608 s. ISBN 978-0199264469. DARLINGTON, Y., SCOTT, D. Qualitative research in practice: Stories from the field. Buckingham; Philadelphia: Open University Press, 2002. ELLIS, C. Heartful autoethnography. Qualitative Health Research, 1999, 9.5: 669-683. FISCHER-ROSENTHAL, W. , ROSENTHAL, G. Analýza narativně-biografických rozhovorů. In Biograf. Praha, 2001, s. 9-20, no. 24. ISSN 1211 -5770. HAMMERSLEY, M., ATKINSON, P. Ethnography: principles in practice. 2nd ed. New York: Routledge. 323 p. ISBN 04-150-8664-7. HAVLÍKOVÁ, J., HUBÍKOVÁ, O. Rovnoprávný uživatel: nový trend v sociálních službách na bedrech pracovníků pobytového zařízení. In Biograf: časopis pro biografickou a reflexivní sociologii. Praha, 2007. s. 33-60, vol. 42. ISSN 1211 -5770. HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 407 s. ISBN 80-736-7040-2. CHARMAZ, K. Constructing grounded theory: a practical guide through qualitative analysis. Los Angeles: SAGE Publications, 2006. 208 s. Introducing qualitative methods. ISBN 07-619-7353-2. CHENAIL, R. J. Jak srovnat kvalitativní výzkum do latě. In Biograf Bulletin. Praha: Časopis Biograf, 1998, s. 29-37, vol. 16. ISSN 1211-5770. KOHÚTEK, P. Prezentování kvalitativních údajů. In Biograf. Praha: Časopis Biograf, 1997, vol. 9. ISSN 1211-5770. KONOPÁSEK, Z. Co si počít s počítačem v kvalitativním výzkumu: program ATLAS/ti v akci. In Biograf, Praha: Časopis Biograf, 1997, s. 71-110, vol. 12. ISSN 1211-5770. MILES, M. B., HUBERMAN, A.M. Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. 2nd ed. Thousand Oaks: SAGE, 1994. 338 s. ISBN 08-039-5540-5. MILOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. 332 s. ISBN 80-247-1362-4. RIESSMAN, C.K., ed. Qualitative studies in social work research. Thousand Oaks: Sage Publications, 1994. SEALE, C. Kvalita v kvalitativním výzkumu. In Biograf, časopis pro biografickou a reflexivní sociologii. Praha, 2002, s. 3-16, vol. 27. ISSN 1211 -5770. SILVERMAN, D.. Interpreting Qualitative Data: Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. 2nd ed., reprinted. London: Sage, 2003. 325 p. ISBN 978-076-1968-658. SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar, 2005. 327 s. ISBN 80-551-0904-4.

Anotace

Anotace předmětu: Kurz je zaměřen prakticky, kdy si student prohlubuje dovednosti a znalosti, jak prakticky realizovat kvalitativní výzkum ve vlastní oblasti zájmu. Kurz je zaměřen (1) na základní techniky a metody sběru dat (dotazování / vedení rozhovoru, pozorování, analýza dokumentů), jakož i (2) na základní metody a principy analýzy kvalitativních dat. Pozornost je věnovaná zejména analýze dat pomocí základních principů, postupů a technik zakotvené teorie. V průběhu kurzu si studenti prakticky vyzkouší základní techniky sběru dat (vedení rozhovoru, pozorování) a základní techniky analýzy dat s tím, že zvládnou zejména techniku otevřeného kódování, dokážou identifikovat podstatné kategorie vyvozené z dat a naleznou mezi nimi existující vztahy. Studenti si osvojí základní dovednosti, jak získat empirickou informaci z kvalitativního materiálu a využít ji v praktickém rozhodování.

Cíle kurzu:

• Studenti porozumí principům základních metod sběru dat v kvalitativním výzkumu (pozorování, vedení rozhovoru, fokusní skupiny), a umí je aplikovat

• Studenti si vyzkoušejí analýzu vlastních dat pomocí techniky zakotvené teorie s tím, že zvládnou zejména techniku otevřeného kódování, dokážou identifikovat podstatné kategorie vyvozené z dat a naleznou mezi nimi existující vztahy. Studenti si osvojí základní dovednosti, jak získat empirickou informaci z kvalitativního materiálu a využít ji v praktickém rozhodování.

Obsah přednášek a seminářů:

VÝUKOVÝ BLOK 1:

- Základní metody sběr dat v kvalitativním výzkumu (příprava na vedení rozhovoru a pozorování, focus groups)

VÝUKOVÝ BLOK 2:

- Otevřené kódování: označování jevů, vytváření a pojmenování kategorií, rozvíjení vlastností a dimenzí kategorií, záznamy kódování

- Axiální kódování: paradigmatický model, jev, příčinné podmínky, kontext, intervenující podmínky, strategie jednání, následky

VÝUKOVÝ BLOK 3:

- Selektivní kódování: identifikace příběhu, určení vlastností a dimenzí centrální kategorie, uvádění kategorií do vztahu k centrální kategorii, ověřování vztahů, odhalování pravidelností, upevňování spojení, seskupování kategorií, zakotvení teorie

- Psaní analytického textu, práce s citacemi a strategie prezentace dat

Výstupy semestru:

Student:

- Umí objasnit logiku základních metod sběru dat v kvalitativním výzkumu.

- Aplikuje techniku otevřeného kódování a dokáže popsat základní kategorie nalezené v datech

- Prakticky si vyzkouší techniky axiálního kódování, identifikuje a pojmenuje vztahy mezi kategoriemi

- Provede základní analýzu dat podle principu zakotvené teorie

- Svá zjištění a postup analýzy demonstruje jak v písemné, tak ústní, formě