Sylabus ZS 2022
Materiály k jednotlivým hodinám jsou vloženy v MOODLE, kam odevzdávejte úkoly - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8455 1. Představení kurzu. Klimatická změna ve zprávě Mezivládního panelu pro změny klimatu (IPCC)
Materiály k hodině: https://www.ipcc.ch/
Hulme, M. 2013. How Climate Models Gain and Exercise Authority. In: Hastrup, K., & Skrydstrup, M. The social life of climate change models: Anticipating nature. New York: Routledge (četba na hodině) 2. Modernita, kolonialismus a vztah k jinakosti
Literatura: Hejnol, A. 2017. Ladders, Trees, Complexity, and Other Metaphors in Evolutionary Thinking. In Anna Lowenhaupt Tsing, Heather Anne Swanson, Elaine Gan, Nils Bubandt (eds.): Arts of Living on a Damaged Planet - Ghosts and Monsters of the Anthropocene. University of Minnesota Press
Přečtěte si text a shrňte, v čem je dle autora problém evolucionistického myšlení. Max 800 slov.
Doporučená literatura:
Arce, A., Long, N. 2000. Anthropology, Development and Modernities. Exploring discourses, counter-tendencies and violence. Routledge
Asad, T. 1973. Anthropology & the colonial encounter. Ithaca Press.
Bhabha, H. 1994. The Location of Culture. Routledge
Ferguson, J. 1999. Expectations of modernity: myths and meanings of urban life on the Zambian Copperbelt. Perspectives on Southern Africa. Berkeley: University of California Press
Latour, B. 1993. We Have Never Been Modern. Harvard University Press
Mitchell, T. 2000. The Questions of Modernity. University Of Minnesota Press
Rabinow, Paul. 1977. Reflections on fieldwork in Morocco. Berkeley: University of California Press. Vybrané části (s. 1 – 30)
Said, E. 2006. Orientalismus. Paseka
Sharp, H. 2008. Geographies of Postcolonialism: Spaces of Power and Representation. Sage
Tsing, A., Swanson, H., Gan, E., Bubandt, N. (eds.). 2017. Arts of Living on a Damaged Planet. Ghosts and Monsters of the Anthropocene. University of Minnesota Press. (zvláště Introduction: Bodies Tumbled into Bodies). 3. Neokolonialismus a teorie závislosti
Literatura: Mintz, Sidney W. 1985. Sweetness and power: the place of sugar in modern history. New York, N.Y.: Viking. Vybrané části (Introduction + část kapitoly Production: s. 32 od "Sugar cane was first carried..." – s. 46)
Přečtěte si text a shrňte hlavní argumenty textu. Zaměřte se na to, jak autor vykresluje propojování geografických oblastí - ekonomických systémů – politických systémů. Max 800 slov.
Doporučená literatura:
Baer, H. A., Singer, M. (eds.). 2008. The Anthropology of Climate Change. An Integrated Critical Perspective. 2nd edition. Routledge
Edelman, M., Haugerud, A. 2005. The Anthropology of Development and Globalization. From Classical Political Economy to Contemporary Neoliberalism. Blackwell
Fanon, F. 2012. Černá kůže, bílé masky. Tranzit
Geertz, C. 2000. Rituál a sociální změna: Příklad z Jávy. In: Interpretace kultur: Vybrané eseje. SLON
Spivak, G. 1985. „Can the Subaltern Speak: Speculations on Widow Sacrifice” Wedge 7/8: 120-130
Wallerstein, I. 2004. World System Analysis: An Introduction. Duke University Press
Wolf, E. 1982. Europe and the People Without History. University of California Press 4. Globalizace, kapitalismus a globální oteplování
Zdroj: Přednáška Naomi Klein: This Changes Everything - Capitalism vs. The Climate, https://www.youtube.com/watch?v=Q8Yyd5dxTGE
Poslechněte si přednášku N. Klein a poznamenejte si klíčová slova. Následně vyberte 20 klíčových slov, podle Vás vystihují podstatu přednášky, a pokuste se je seřadit dle závažnosti pro argument N. Klein.
Doporučená literatura:
‘Anthropologists Are Talking’ About Anthropology After Globalisation. Ethnos 72(1): 102-126,
Bruno Latour, Isabelle Stengers, Anna Tsing & Nils Bubandt (2018): Anthropologists Are Talking – About Capitalism, Ecology, and Apocalypse. Ethnos.
Baer, H., Singer, M. 2018. Anthropology of climate change. An Integrated Critical Perspective, kap. Theoretical perspectives in the anthropology of climate change
Edelman, M., Haugerud, A. 2005. The Anthropology of Development and Globalization. From Classical Political Economy to Contemporary Neoliberalism. Blackwell
Escobar, A. 1995. Encountering Development: The Making and Unmaking of the Third World
Harvey, D. 2005. Spaces of neoliberalization: towards a theory of uneven geographical development. Stuttgart: Franz Steiner Verlag
Inda, J., X., Rosaldo, R. eds. 2008. The Anthropology of Globalization, 2nd ed. Malden, MA: Blackwell Publishing.
Klein, N. 2014. This Changes Everything
Miller, D. 2012. Consumption and its consequences, Cambridge: Polity
Miller, D. What´s wrong with consumption? - https://www.ucl.ac.uk/anthropology/people/academic-and-teaching-staff/daniel-miller/whats-wrong-consumption
Stiglitz, Joseph E. 2002. Globalization and its discontents. New York: W. W. Norton
Tsing, A. 20005. Friction. An Ethnogprahy of Global Connection. Princeton University Press.
Wilk, R. 2016. Consuming ourselves to death: The Anthropology of consumer culture and climate change. In Crate, S. A., Nutall, M. Anthropology and Climate Change. From encounters to actions. Routledge. 5. Antropocén
Literatura: Crutzen, P.J. and Stoermer, E.F. (2000) The “Anthropocene”. Global Change Newsletter 41: 17-18
Přečtěte si klíčový text, v němž byl ustaven pojem antropocénu. Najděte si další informace o textu a kontextu jeho vzniku (můžete hledat např. v online zdrojích, které jsou uvedeny v literatuře k hodině). Jak se podle vás stalo, že se tento dvoustránkový text stal tak přelomovým? Rozsah max. 800 slov.
Doporučená literatura:
Hastrup, K. 2013. Anthropology and Nature. New York: Routledge
Hann, C. 2017. The Anthropocene and anthropology: micro and macro perspectives. European Journal of Social Theory 20(1), 183-96.
Chakrabarty, D. 2009. The climate of history: Four theses. Critical Inquiry 35(2): 197–222.
Lorimer, J. 2016. The Anthropo-scene: A guide for the perplexed. Social Studies of Science 47(1)
Crutzen, P. J., and W. Steffen. “How Long Have We Been in the Anthropocene Era?” Climatic Change 61, no. 3 (2003): 251–57
Latour, B. 2014. Anthropology at the Time of the Anthropocene - a personal view of what is to be studied. (http://www.bruno-latour.fr/sites/default/files/139-AAA-Washington.pdf )
Moore, A. 2015. Anthropocene anthropology: reconceptualizing global contemporary change. Journal of the Royal Anthropological Institute 22(1): 27-46.
Zalasiewicz, J. Waters, C. N., Williams, M., Barnosky, A.D.,. Cearreta, A., Crutzen, P., Ellis, E. et al. 2015. When did the Anthropocene begin? A mid-twentieth century boundary level is stratigraphically optimal. Quaternary International 383: 196-203.
Online zdroje: http://anthropoceneprimer.org/ http://www.anthropocene.info/about.php https://theanthropocene.org/ http://anthropocene.au.dk/ https://edgeeffects.net/ 6. Kritika a rozšíření konceptu Antropocénu
Literatura: Donna Haraway, Noboru Ishikawa, Scott F. Gilbert, Kenneth Olwig, Anna L. Tsing & Nils Bubandt. 2016. Anthropologists Are Talking – About the Anthropocene, Ethnos, 81(3): 535-564
Přečtěte si rozhovor a shrňte základní argumenty všech řečníků. Jaký argument, úvaha, vás nejvíce zaujaly? Rozsah max 800 slov.
Doporučená literatura:
Hamilton, Clive, Christophe Bonneuil, & Francois Gemenne, eds. 2015. The Anthropocene and the Global Environmental Crisis. Rethinking Modernity in a New Epoch. Abingdon and New York: Routledge
Haraway, D. 2015. Anthropocene, Capitalocene, Plantationocene, Chthulucene: Making Kin. Environmental Humanities 6: 159-165
Haraway, D., Tsing, A., Mitman, G. 2019. Reflections on the Plantationocene: A Conversation with Donna Haraway and Anna Tsing. Edge Effects, https://edgeeffects.net/haraway-tsing-plantationocene/
Latour, Bruno. Facing Gaia: Eight Lectures on the New Climatic Regime. Cambridge, UK: Polity, 201
Malm, A., & Hornborg, A. (2014). The geology of mankind? A critique of the Anthropocene narrative. The Anthropocene Review, 1(1), 62–69. https://doi.or
Kurz je určen studentům druhého a vyššího ročníku magisterského studia Obecn é antropologie a Antropologických studií.
Kurz se zaměřuje na výklad konceptů, jejichž prostřednictvím můžeme porozumět jednomu z nejzávažnějších problémů současného světa - klimatické změně. Ta je v kurzu pojímána jako přírodní a současně antropogenní proces (srov. IPCC 2014), inherentně spojený s požadavkem na trvalý ekonomický růst (Eriksen 2016). Analýzy klimatické změny a s ní spojených proměn sociálního i přírodního světa jsou v kurzu ukotveny ve výkladu modernistické ideje pokroku, koloniálních a neokoloniálních praxí a globalizace. Akcentována je propojenost globálních a lokálních procesů, zvláštní pozornost je věnována tématu klimatické spravedlnosti a indigenních odpovědí na klimatickou změnu. Kurz představí také pojem antropocénu a jeho kritiku. Závěr je věnován teoriím, které nově formulují vztah lidského a mimo-lidského a nabízejí alternativu růstovému myšlení.