Témata: 1) Východiska Barthesova přístupu k sociálním a kulturním fenoménům. Společenská situace v polovině 20. století, převládající filozofické, umělecké a politické trendy. Barthesova koncepce rukopisu a stylu v práci Nulový stupeň rukopisu. 2) Období Mytologií: přístup k fragmentům současné společnosti jako k projevům mytologie. Metoda demytologizování, uplatňování historizujících analýz, odhalování ideologické povahy „přirozeného“ ve verbálních a vizuálních poselstvích. 3) Objevení možností sémiologických analýz, pokus o jejich spojení s historizujícími výklady v teoretické části Mytologií. 4) Osvojení si pojmů a metody strukturalistické lingvistiky, jejich uplatňování v oblasti sémiologických výzkumů. Základy sémiologie jako svědectví přechodu na stanovisko systému. Synchronie a diachronie, změna postoje k historii. Pojem kódu. 5) Znak a jeho složky. Vztah k referentu. Spojení označujícího a označovaného, jazyková hodnota. 6) Některé základní pojmy uplatňované při sémiologických analýzách: jazyk, řeč, binární opozice, syntagma, paradigma, denotace, konotace, metajazyk. 7) Některé příklady uplatnění sémiologických analýz. Ecův pokus o sémiologickou analýzu reklamy, jednotlivé roviny této analýzy. 8) Hranice sémiologických zkoumání inspirovaných strukturalistickou lingvistikou. Pokus o prolomení omezení systémů. S/Z a nové uplatňování kódů. 9) Přechod od systémů k sítím. Zkoumání urbánního prostoru a náčrt urbánní sémiologie. Typologie urbánních uspořádání prostoru. 10) Pojmy textu a intertextuality, uplatňování těchto pojmů v analýzách literatury a kulturních fenoménů. Osobitosti vizuálních poselství. Barthesovo zkoumání fotografie ve Světlé komoře. 11) Osudy sémiologických zkoumání po Barthesově smrti. Sémiologie a sémiotika. Ecův pokus o spojení saussurovské a peircovské koncepce. Pojem abdukce. 12) Komunikační aspekty a jejich charakteristika. Perspektiva sémiotických zkoumání. 13) Shrnutí, diskuse.
* Povinná literatura:
BARTHES, R. Nulový stupeň rukopisu. In: Barthes, Roland: Kritika a pravda. 2. vyd. Praha - Liberec: Dauphin, 1997. 264 s. ISBN 8086019535.
BARTHES, R. Mytologie. 1. vyd. Praha: Dokořán, 2004. 172 s. ISBN 808656973X.
BARTHES, R. Základy semiológie. In: Barthes, Roland: Kritika a pravda. 2. vyd. Praha - Liberec: Dauphin, 1997. 264 s. ISBN 8086019535.
BARTHES, R. Smrt autora. Aluze, 3/2006, 8 s. ISSN 1803-3784.
BARTHES, R. Lekce. In: Merleau-Ponty, Maurice - Lévi-Strauss, Claude - Barthes, Roland. Chvála moudrosti. 1. vyd. Bratislava: Archa, 1994. 25 s. ISBN 80-7115-077-0.
BARTHES, R. Rozkoš z textu. 1. vyd. Praha. Triáda, 2008. 62 s. ISBN 978-80-86138-90-9.
MARCELLI, M. Príklad Barthes. 1. výd. Bratislava: Kalligram, 2001. ISBN: 80-7149-441-0.
* Doporučená literatura:
CULLER, J. Barthes: A Very Short Introduction. 3. vyd. Oxford: Oxford Paperbacks, 2002. 160 s. ISBN 978-0-19-280159-3.
ČEŠKA, J. Zotročený mýtus: Roland Barthes. Praha: Togga, 2010. ISBN: 978-80-87258-38-4
ECO, U. Le signe. 1. vyd. Paris: Le Livre de Poche. 1992. 288 s. ISBN 978-2253060949.
FOUCAULT, M. „Co je to autor?”. In: Foucault, Michel, Diskurz, autor, genealogie. 1. vyd. Praha, Svoboda, 1994. 18 s. ISBN 80-205-0406-0.
FULKA, J. Roland Barthes - od ideologie k fantasmatu. Praha: Togga, 2010. ISBN: 978-80-87258-38-5.
MARCELLI, M. Problém autora. In: Zuska, V. a kol. Estetika na křižovatce humanitních disciplín. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1997. 15 s. ISBN 8071843792.
Cílem kurzu je především představení základních východisek Barthesovy koncepce literatury, znaků a textu.
Kurz sleduje proměny jeho přístupu ke kulturním fenoménům od historizujících studií k přijetí sémiologické systematiky a odtud ke koncepci textu a intertextuality. Cílem kurzu je přiblížit teoretické dílo tohoto významného představitele humanitních studií a na jeho pozadí ukázat povahu vývoje, který od strukturalismu vedl k poststrukturalismu.