Charles Explorer logo
🇨🇿

Dějiny a teorie média obrazu

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YMSMK003P

Sylabus

Témata:

1) Uvedení do problematiky. Výklad základních pojmů: obraz, zobrazování, vizuální kultura.

2) Obraz a význam: základní východiska ikonografické a sémiotické analýzy obrazů.

3) Viditelné/neviditelné. Zkušenost s obrazem. Kritika ikonografie.

4) Dekódování obrazů: rekonstrukce schémat vnímání. Koncept „dobového oka“.

5) Nefigurativní umění jako zkoumání „esence“ obrazu.

6) Reprodukovatelnost obrazu, technické „vidění“, indexikalita fotografie.

7) Rétorika fotografického obrazu.

8) Sociálně-sémitoická analýza: reprezentační, interaktivní a kompoziční metafunkce fotografie.

9) Multimodální analýza. Vybrané aspekty vztahu obrazu a textu, téma „hybridních znaků“. * Povinná literatura: BARTHES, R. Světlá komora. Bratislava: Archa,

1994. ISBN 80-7115-081-9. DAMISCH, H. Semiotics and Iconography In: The Art of the Art History: A critical Anthology. Second edition by Donald Preziosi. Oxford University Press,

2009. ISBN 0199229848,

9780199229840. MITCHELL, W.J.T. Image Science: Iconology, Visual Culture and Media Aesthetics. Chicago: University of Chicago,

2015. ISBN 978-0-226-23133-4. (vybrané kapitoly) PANOFSKY, E. Význam ve výtvarném umění. Praha: Odeon,

1981. * Doporučená literatura: AUMONT, J. Obraz. Akademie múzických umění v Praze,

2005. ISBN 80-7331-045-7. BARTHES, R. Rétorika obrazu. In: CÍSAŘ, K. Co je to fotografie? Praha: Hermann a synové,

2004. ISBN 80-239 5169-6. BARTLOVÁ, M. Středověký obraz mezi ikonou a virtuální realitou. Praha: Argo, 2012, 407 s. ISBN 978-80-257-0542-1. BAXANDALL, M. Painting and Experience in Fifteenth Century Italy: a primer in the social history of pictorial style. (First published

1972), 2nd edition

1988. Oxford: Oxford University Press,

1988. ISBN 0-19-282144-X. DIDI-HUBERMAN, Georges. Před časem. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal,

2008. Dějiny a teorie umění. ISBN 978-80-87029-41-1. ELKINS, J. Visual Studies: A Skeptical Introduction. Routledge, New York

2003. ISBN 0-415-96681-7 GOMBRICH, E. H. Umění a iluze: studie o psychologii obrazového znázorňování. Vydání druhé. Praha: Argo,

2019. ISBN 978-80-257-3031-7. HUYGHE, René. Řeč obrazů v psychologii umění. Praha: Odeon, 1973 FOUCAULT, M. Toto nie je fajka. Bratislava: Archa.

1994. ISBN 80-7115-084-3. KUPKA, F. Tvoření v umění výtvarném. Praha: Brody,

1999. ISBN 80-86112-16-0 LEEUWEN, T. van, KRESS.G. Reading Images: The Grammer of Visual Design, second ed. NY and London: Routlege,

2006. ISBN 0-415-31915-3. MITCHELL, W.J.T. Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation. Chicago: University of Chicago,

1994. ISBN 978-0-226-53232-5. SILVERIO, R. Nefotografie, neslova. Praha: Nakladatelství AMU,

2016. 149 s. ISBN 978-80-7331-420-0.

Anotace

Předmět se věnuje tématům, která spadají do oblasti vizuálních studií. Zaměřuje se na obraz jako komunikační médium, jehož podoby i funkce se v průběhu času proměňují.

Cílem kurzu je představit různé přístupy k interpretaci, analýze či jen (kritické) reflexi obrazů. Zabývat se přitom budeme obrazy v různých kontextech: v oblasti umění, reklamy, zpravodajství či například vědy.