Charles Explorer logo
🇬🇧

A History and Theory of Visual Images

Class at Faculty of Humanities |
YMSMK003P

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Témata:

1) Uvedení do problematiky. Výklad základních pojmů: obraz, zobrazování, vizuální kultura.

2) Obraz a význam: základní východiska ikonografické a sémiotické analýzy obrazů.

3) Viditelné/neviditelné. Zkušenost s obrazem. Kritika ikonografie.

4) Dekódování obrazů: rekonstrukce schémat vnímání. Koncept „dobového oka“.

5) Nefigurativní umění jako zkoumání „esence“ obrazu.

6) Reprodukovatelnost obrazu, technické „vidění“, indexikalita fotografie.

7) Rétorika fotografického obrazu.

8) Sociálně-sémitoická analýza: reprezentační, interaktivní a kompoziční metafunkce fotografie.

9) Multimodální analýza. Vybrané aspekty vztahu obrazu a textu, téma „hybridních znaků“. * Povinná literatura: BARTHES, R. Světlá komora. Bratislava: Archa,

1994. ISBN 80-7115-081-9. DAMISCH, H. Semiotics and Iconography In: The Art of the Art History: A critical Anthology. Second edition by Donald Preziosi. Oxford University Press,

2009. ISBN 0199229848,

9780199229840. MITCHELL, W.J.T. Image Science: Iconology, Visual Culture and Media Aesthetics. Chicago: University of Chicago,

2015. ISBN 978-0-226-23133-4. (vybrané kapitoly) PANOFSKY, E. Význam ve výtvarném umění. Praha: Odeon,

1981. * Doporučená literatura: AUMONT, J. Obraz. Akademie múzických umění v Praze,

2005. ISBN 80-7331-045-7. BARTHES, R. Rétorika obrazu. In: CÍSAŘ, K. Co je to fotografie? Praha: Hermann a synové,

2004. ISBN 80-239 5169-6. BARTLOVÁ, M. Středověký obraz mezi ikonou a virtuální realitou. Praha: Argo, 2012, 407 s. ISBN 978-80-257-0542-1. BAXANDALL, M. Painting and Experience in Fifteenth Century Italy: a primer in the social history of pictorial style. (First published

1972), 2nd edition

1988. Oxford: Oxford University Press,

1988. ISBN 0-19-282144-X. DIDI-HUBERMAN, Georges. Před časem. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal,

2008. Dějiny a teorie umění. ISBN 978-80-87029-41-1. ELKINS, J. Visual Studies: A Skeptical Introduction. Routledge, New York

2003. ISBN 0-415-96681-7 GOMBRICH, E. H. Umění a iluze: studie o psychologii obrazového znázorňování. Vydání druhé. Praha: Argo,

2019. ISBN 978-80-257-3031-7. HUYGHE, René. Řeč obrazů v psychologii umění. Praha: Odeon, 1973 FOUCAULT, M. Toto nie je fajka. Bratislava: Archa.

1994. ISBN 80-7115-084-3. KUPKA, F. Tvoření v umění výtvarném. Praha: Brody,

1999. ISBN 80-86112-16-0 LEEUWEN, T. van, KRESS.G. Reading Images: The Grammer of Visual Design, second ed. NY and London: Routlege,

2006. ISBN 0-415-31915-3. MITCHELL, W.J.T. Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation. Chicago: University of Chicago,

1994. ISBN 978-0-226-53232-5. SILVERIO, R. Nefotografie, neslova. Praha: Nakladatelství AMU,

2016. 149 s. ISBN 978-80-7331-420-0.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět se věnuje tématům, která spadají do oblasti vizuálních studií. Zaměřuje se na obraz jako komunikační médium, jehož podoby i funkce se v průběhu času proměňují.

Cílem kurzu je představit různé přístupy k interpretaci, analýze či jen (kritické) reflexi obrazů. Zabývat se přitom budeme obrazy v různých kontextech: v oblasti umění, reklamy, zpravodajství či například vědy.