Interpretace a analýza názorů a postojů české veřejnosti ke vzdělávání a školství, vývoji a současným problémům. Zdrojem poznatků jsou data z rozsáhlého kvantitativního výzkumu autorů.
Pozornost je věnována metodologii, vývoji dotazníku, technice dotazování, použitým statistickým metodám a testům. Publikace zkoumá a) vztah ke vzdělávání, aspirace a preferované vzdělávací dráhy, názory na změny a role aktérů b) pohledy na funkce a problémy současné školy, vztah školy a rodiny, srovnání reality s očekáváními c) otázky spravedlivosti ve vzdělávání, názory na exkluzi a inkluzi ve škole d) názory na obsah školního vzdělávání, důležitost vyučovacích předmětů a kompetencí e) názory na otázky testování žáků a novou maturitu f) obraz učitele současnosti, vnímání prestiže a problémů učitelské profese.
Publikace je vybavena četnými tabulkami a grafy, příloha obsahuje dotazník a přehled relevantních výzkumů veřejného mínění.