Charles Explorer logo
🇨🇿

Individualizovaná diagnostika člověka - inspirace pro metodologii pedagogiky

Publikace |
2010

Abstrakt

Přehledová studie upozorňuje, že tradiční pedagogická diagnostika i pedagogický výzkum se opírají o nástroje, které nejsou dostatečně citlivé na individuální pocity, názory, životní hodnoty, životní podmínky těch lidí, kteří odpovídají na zadané otázky. Studie shrnuje hlavní nedostatky tradičních diagnostických nástrojů a s oporou o práci Hayense (2009) naznačuje čtyři možná řešení: 1. individualizovat celou diagnostickou strategii (vytvářet úplně nové diagnostické nástroje i způsob jejich používání), 2. individualizovat data pomocí kasuistik, 3. individualizovat respondenty - tradiční dotazník zadávat velmi specifickým skupinám osob, 4. individualizovat samo odpovídání - tradiční dotazníky modifikovat tím, že do nich zařadíme bloky otázek, jež dovolují respondentům vyjadřovat své specifické názory.

Jako příklady individualizované diagnostiky uvádí osm typů nástrojů. V závěru studie jsou shrnuty hlavní výhody a nevýhody individualizované diagnostiky.