Charles Explorer logo
🇨🇿

Vztah mezi (ne)manipulativním a viktimizačním jednáním učitele a jeho vybranými charakteristikami

Publikace na Pedagogická fakulta |
2010

Abstrakt

Článek se zabývá problematikou manipulace na českých školách. Je výstupem projektu "Učitel v postsocialistických zemích jakožto původce a oběť manipulace v kontextu osvětové politiky a pedagogického působení" realizovaným v Polsku (koordinátor), České republice a na Slovensku.

Manipulace je zde definována jako specifický typ ovlivňování osoby, které je záměrně prováděno ve jménu cílů stanovených původcem manipulace a které zpředmětňuje osobu, která je vystavena působení původce. Jádrem příspěvku je analýza vztahu mezi vybranými charakteristikami učitelů základních a středních škol (pohlaví, délka praxe, typ školy ...) a jejich (ne)manipulativním či viktimizačním jednáním.

Učitelům byla předložena řada tvrzení a hypotetických situací vztahujících se ke školnímu prostředí. Míra (ne)souhlasu s jednotlivými tvrzeními a řešení hypotetických situací ukazují na rozdílné přístupy učitelů k výchově a jejich odlišné způsoby jednání ve školním prostředí ve vztahu k žákům, kolegům a nadřízeným.